Abbern Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jeg har en database hvor jeg vil ha telt antall rader + 1 databasen heter brukere Har kommet hit: $query = "SELECT * FROM `brukere` ORDER BY brukerid DESC";
Tha_Zaynt Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 bruk mysql_num_rows http://no2.php.net/manual/en/function.mysql-num-rows.php
Torbjørn Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 ikke helt vanskelig å skjønne hva du er ute etter. skal du ha ut antall rader i tabellen? antall rader i spørringen? trenger du det for å kunne sette neste id i raden? isåfall er du på feil spor
atsjoo Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 (endret) du kan gjøre følgende: $resultat = mysql_query("Select * from brukere"); $antall = mysql_num_rows($resultat); Den letteste måten er likevel å gjøre slik for å automatisk øke antallet med en for hvert innlegg: du setter feltet antall eller id eller hva du nå kaller det til PRIMARY KEY auto_increment. (create table brukere(id INT(11) PRIMARY KEY auto_increment, .................) Så når du skriver til databasen gjør du bare følgende: INSERT INTO brukere ('id', .......); Da vil 'id' automatisk øke med en for hver bruker som legges til. Endret 6. april 2005 av atsjoo
Rasmus Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 For å finne antall rader kan man jo bruke COUNT. mysql SELECT COUNT(*) FROM tabell; php $sql = 'SELECT COUNT(*) FROM tabell'; $row = mysql_fetch_row(mysql_query($sql)); $antall = $row[0];
Torbjørn Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 INSERT INTO brukere ('id', .......); kolonnenavn (slik som id), skal ikke stå med fnutter slik du sier her. auto_increment kolonner skal heller ikke angis i insert query'et hvis du ønsker at det skal settes automatisk.
Torbjørn Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 $sql = 'SELECT COUNT(*) FROM tabell'; $row = mysql_fetch_row(mysql_query($sql)); $antall = $row[0]; Jepp, jeg vil tilføye at jeg liker å bruke mysql_result eller list for å unngå den ekstra kodelinjen. (små-irriterende ) eks: list($antall) = mysql_fetch_row(...
Rasmus Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jepp, jeg vil tilføye at jeg liker å bruke mysql_result eller list for å unngå den ekstra kodelinjen. (små-irriterende ) eks: list($antall) = mysql_fetch_row(... Hehe, ikke dumt Kort summert function mysql_count($tabell){ list($antall) = mysql_fetch_row(mysql_query('SELECT COUNT(*) FROM '.$tabell.'')); return $antall; } Hvem trenger vel feilhåndtering
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå