Gå til innhold

Problemer med lilo og sata-disker OPPDATERT


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hva admin-ene synes om at jeg hijacker min egen tråd, men allikevel: Mitt neste problem er som følger. Det er ganske åpenbart for meg at 2.6.11 kjernen bruker en annen måte å navngi disker på. Dermed så har jeg for øyeblikket store problemer med å få maskinen til å boote inn i min nye 2.6.11 kjerne. Er det noen der ute som har hatt samme problemet og greid å løse det? Fortrinnsvis med lilo men jeg er desperat nok til å vurdere grub (som jeg ærlig talt skjønte mindre av).

 

 

 

 

<---- Gammel post ------>

Ok, jeg forsøker å få opp min debian linux med 2.6.11.6 kjernen og det gikk selvsagt forferdelig feil. Nå har jeg altå greid å ødelegge lilo og jeg tenkte at dette ikke burde være noen problem, jeg bare booter inn i knoppix og fikser det der. Men i realiteten så var det litt mer kronglete.

Jeg får boota helt fint inn i knoppix, den gjenkjenner diskene, ikke noe problem. Vel inne i knoppix derimot så forsøker jeg å installere lilo i mbr, men da dukker det opp noen nye interresante problemer. Jeg mounter opp disken som /mnt/sda2 og chrooter inn dit, deretter forsøker jeg lilo. Den melder om en haug av forskjellige problemer med manglende proc-info og lignende men installerer så de tre forskjellige opsjonene som er mulige. Når jeg så forsøker å boote maskinen får jeg L 99 99 99 99 99 99 ... ad nauseum..

 

Alle forslag, tips, ideer, mottas med takk.

 

Her er meldingen jeg får ved forsøk på å kjøre lilo:

root@ttyp1[sda2]# chroot . lilo
/proc/devices: fopen failed: No such file or directory
Is device-mapper driver missing from kernel?
/dev/mapper/control: open failed: No such device
Failure to communicate with kernel device-mapper driver.
/proc/devices: fopen failed: No such file or directory
Is device-mapper driver missing from kernel?
/dev/mapper/control: open failed: No such device
Failure to communicate with kernel device-mapper driver.
Incompatible libdevmapper 1.01.00-ioctl (2005-01-17)(compat) and kernel driver
Warning: '/proc/partitions' does not exist, disk scan bypassed
Warning: Unable to determine video adapter in use in the present system.
Added Lin_2.4.25img0 *
Added 2.6.11.6
Added linux-2.6.11

Endret av applet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

<---- Ikke relevant til det nye spørsmålet.. ----->

Glem det, glem det!! Jeg fiksa det. Jeg hadde i utgangspunktet gått vekk fra å bruke grafisk lilo. Men når jeg bare satte det på igjen så fungerte alt etter skjønneste orden! Vel, jeg får fortsatt ikke boota 2.6.11, men det er bare en minor setback nå som jeg faktisk kan boote..

Endret av applet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...