Gå til innhold

Et blitztips til dem med stativfeste på macro-obje


Anbefalte innlegg

Mens jeg går her og venter på at braketten min skal bli ferdig prøvde jeg i dag ut noe som var meget vellykket og ikke minst billig.

 

Fikk i går kveld en idé om at stativfestet på EX 150/2.8 må jo kunne brukes som en slags brakett for å få en ekstern blitz litt lengre frem. Funderte lenge på det, men det var i formiddag at det lysnet for meg.

Jeg dro da på en jernvarehandel og kjøpte meg en 1/4" grovgjenget skrue på 25mm og dro hjem. Skrudde den i stativfestet og målte hvor langt ned den gikk, gjorde det samme med skruehullet til blitzsyncledningen (en på 60cm og snurr). Lot det så være igjen etpar mm klaring før jeg saget hodet av skruen.

Så brukte jeg en plastring av myk hardplast på ca.3mm tykkelse som mellomlegg, dette for at jeg skal få strammet den akkurat riktig. Skrudde så blitzfoten (til blitzsyncledninga) fast i stativfestet. Passet som hånd i hanske :)

 

Ikke bare kommer blitzen langt nok frem til at man dekker hele nærgrensa, men det samme gjelder når jeg bruker 1.4x konverter og selvfølgelig solblender.

Blitzen kan nå også snurres rundt hele objektivet, så man kan enkelt være litt kreativ med lyssettinga.

 

Oppsettet kostet meg 13,50,- + en plastring jeg hadde liggende :))

Krever også en blitzsyncledning for de som ikke har det.

 

Mvh: Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du "den vanlige" off-shoe-corden til canon da eller synker du med noe annet opplegg?

 

Dette fungerer kanskje bedre med et objektiv med høy brennvidde da blitzen + stativfestet bygger litt "i høyden"? Dette vet jeg at du vet mer om enn meg, er mer av en nybegynner med blitzbruk sånn sett, men jeg opplever selv at jeg får de mest konsistente resultatene med min 90mm ved 1:1 (hvor arbeidsavstanden er ganske lav) når jeg har blitzhodet eller det jeg måtte bruke som diffuser omtrent "kant i kant" med objektivet/solblenderen med litt vinkel (mellom 30 til 45 grader eller noe sånt).

 

Uansett er det en nyttig løsning som det er fint at du deler (:thumbup:) antallet armer er alltid for få når det kommer til å bruke blitz til makro, selv for meg som bare bruker en av dem.. (blitzer altså, har to armer :))

Lenke til kommentar

Bruker den vanlige Off-shoe-corden ja.

Min EX 105/2.8 har ikke mulighet for stativfeste og jeg kan defor ikke få prøvd dette med den.

 

Høyden på blitzen blir den samme, men man får den mye nærmere og kan sette lyset fra den kanten man vil.

 

Tilting av blitzen får vente til jeg får braketten :)

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...