Gå til innhold

XP, filkryptering, ingen tilgang, problem


Anbefalte innlegg

....OPPRETTING av gammel installasjon....

Det er nok nøkkelordet her at du har opprettet installasjonen fra en backup / ghost eller liknende.

Dersom du krypterer filene, sletter installasjonen (formaterer), installerer på nytt, så lar det seg ikke gjøre å opprette filene.

Etter dette har jeg formatert og lagt inn XP Pro på nytt på min laptop

Altså, ingen håp for gjennoppretting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg streamet den ødelagte systempartisjonen over på en dvd. Herfra fikk jeg laget en sånn halvveis windows oppstart ved og bytte, gjennopprette, forandre filer fra og til en annen oppstart jeg hadde på en annen maskin. Spesielt i "Documents and Settings" mappa Du vil aldri tenke deg for en operasjon og hvor mye jeg banna...

 

Uansett så fikk jeg opprettet en prikk lik konto (lik den jeg hadde da hd krasja) som jeg da brukte til og ta eierskap over filene. Og de var like hele! Bortsett fra et og annet bilde som var korrupt.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg kan tenke det var litt nerver i høyspenn.

 

Er veldig risikabelt å kryptere filer dersom man ikke vet hvordan man eksakt skal gjøre det for å gjennopprette det.

 

Som tidligere nevnt er det sertifikater som er nøkkelordet her, dersom du søker på microsoft's supportsider vil du finne en guide for å ta backup av det sertifikatet som er brukt til å kryptere filer med, og da har du en redning dersom det ikke lar seg gjøre å gjennopprette partisjonen med de forskjellige brukerene / sertifikatene.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg kan tenke det var litt nerver i høyspenn.

 

Er veldig risikabelt å kryptere filer dersom man ikke vet hvordan man eksakt skal gjøre det for å gjennopprette det.

 

Som tidligere nevnt er det sertifikater som er nøkkelordet her, dersom du søker på microsoft's supportsider vil du finne en guide for å ta backup av det sertifikatet som er brukt til å kryptere filer med, og da har du en redning dersom det ikke lar seg gjøre å gjennopprette partisjonen med de forskjellige brukerene / sertifikatene.

Ja, leste litt rundt det emnet nå! :)

 

Men har uansett slutta og bruke den krypteringen. Det holdt med den ene gangen der. Nå logger jeg heller pcen, og kverker de som våger og røre den.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Ved kryptering av filer, blir inneholdet i filen endret og du trenger en "nøkkel" for at du skal kunne lese disse. Da denne nøkkelen forsvinner når du gjør en "clean install" hjelper deg ikke om du endrer på rettighetene for visning av filene.

Mye god informasjon i MS support db ;)

 

Og en liten link til trådstarter:

How To Remove File Encryption in Windows XP

Jeg klarte også å dekrypte filene mine etter at jeg hadde reinnstallert XP. Jeg formaterte ikke, men ba innstallasjonsprogrammet slette den gamle windowsen for meg. Samtidig konverterte jeg fra FAT32 til NTFS under installasjonen.

 

Jeg måtte bite i det sure eplet å kjøpe meg et program fra Elcomsoft for 99$, men jeg fikk i alle fall dekryptert 4050 av 4166 bilder og det var det verdt. Vet ikke hvorfor jeg ikke fikk dekryptert de 116 bildene, men de hadde jeg backup av, så det brydde jeg meg lite om...

 

Aldri mer kryptering for meg :no: , før jeg lærer meg hvordan jeg skal ta backup av sertifikatet og hvordan jeg bruker dette :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...