Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen restarter plutselig. What to do?


Anbefalte innlegg

Har en maskin med følgende specs:

 

MSI KT6 Delta FISR

AMD Barton 2500+

1024 MB ram (cl 2,5, twinmos om jeg ikke husker feil)

geforce4 ti 4200 64mb

et stk lydkort (creative 5.1 et-eller-annet)

et stk nettverkskort (cnet pro200)

en stk. IDE-kontroller

en dvd-brenner (sony 708-a) )*Disse 2 går på en ide-slot

en st plextor 40x brenner )*

2 stk WD disker på en ide-slot

og til slutt, en WD-disk og en seagate-disk på hver sin IDE-kanal på den ekstra ide-kontrolleren.

 

Nå, siden jeg byttet kabinett for et par-tre uker siden har jeg bare hatt problemer med datamaskinen. For det første dukket det opp en merkelig feilmelding ca. en uke etter at jeg hadde byttet kabinett, en feilmelding som sier "FDC Error, press F1 to continue" under POST. Trykker F1, og kommer inn i windows.

Og derifra tar det et eller annet sted mellom 2 min og 3 timer før maskina bare fryser fullstendig, eller bare spontanrestarter. Jeg har lagt merke til at problemet med restarting kommer mye fortere når jeg kjører et program som heter Torrentstorm, eller hvis jeg ser på divx.

 

Jeg har prøvd å se i windowsloggene om det står noe (u)fornuftig der, men, ifølge loggen har det ikke forekommet noe systemkræsj.

Mistenke tidligere problemet for å ligge i før høy temp. på diskene mine, men etter å ha snudd vifta rikig vei og redusert temperaturen betraktelig (de ligger nå på rundt 32 grader ved load), så er problemet der fortsatt.

 

Og i tillegg måtte jeg slutte å bruke det integrerte nettverkskortet på hovedkortet, for jeg mistet all kontakt med routeren min etter 2 minutter bruk. Kan virke som om nettverkskortet slutter å svare rett og slett, for datamaskinen hang seg når jeg prøvde å deaktivere det. (liten sidekommentar; de få gangene jeg klarte å deaktivere nettverkskortet og aktivere det igjen, fungerte det igjen i 2 minutter før jeg mistet nettet.)

 

Noen ivrige der ute som kan hjelpe..?

 

EDIT: glemte å si ifra at skjermen min bare svartner i et sekund og datamaskinen ikke svarer (iløpet av dette ene sekundet, dokumentert ved at winampen på maskinen "hakker" i et lite sekund mens skjermen er svart), og at jeg akkurat nå mista kontakten med Seagate-disken min.

Huff. :(

Endret av ParaNode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...