Gå til innhold

Fokushastighet Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS APO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg bruker dette objektivet på min 20D. Har dessverre ikke sammenlignet direkte mot Canon-objektivet du nevner, men jeg har til gjengjeld Sigma EX f/2.8 70-200 HSM (HSM = Sigma's versjon av USM) i arsenalet, og i forhold til dette er nok autofokus noe mer langsom og ikke fullt så lydløs. Når det er sagt, har jeg ennå tilgode å miste et bilde pga manglende fokushastighet på 80-400 - når det har skjedd har det vært mer på grunn av fotografen... ;) Sigma 70-200 er dessuten vesentlig mer lyssterk, noe som også hjelper på fokushastigheten i dårlig belysning.

 

Til gjengjeld har jeg hatt mer enn god bruk for den optiske stabilisatoren (OS), som har reddet mangt et bilde jeg ellers aldri ville fått skarpt! Sigma hevder at man tjener 2 til 3 f-stop pga OS, og de har etter min erfaring sine ord i behold med god margin.

 

Sigma har fått mye pepper for å utelate HSM på dette objektivet - og med rette, men jeg leste ett eller annet sted en uttalelse fra en i Sigma USA om at det var tekniske årsaker til at de valgte å droppe det. Dem om det.

 

Om du klarer deg uten HSM/USM er mer et spørsmål om hvilke motiver du ønsker å ta bilde av antar jeg. For de mest krevende, bevegelige motivene vil du nok kunne få god bruk all fokushastighet du kan få, inkludert HSM/USM - for det meste annet holder hastigheten i lange baner. Uansett er det vel mer naturlig å sammenligne Sigma 80-400 mot Canon's 100-400 L USM skulle jeg mene.

 

Det som primært skiller disse to (i.e. Sigma 80-400 vs Canon 100-400) er non-HSM/USM vs USM samt vri-zoom vs push-pull zoom. Optisk later de til å være jevnbyrdige ifølge de aller fleste tester du finner på nettet. Med 400 USD i prisforskjell var imidlertid ikke valget vanskelig for mitt vedkommende. Om det samme er tilfelle for deg er det vel bare du som kan svare på.

 

Kan med andre ord anbefale Sigma 80-400 på det varmeste!

 

Her har du forresten linken til en test av Sigma'en, mine erfaringer er stort sett sammenfallende med hva som skrives her.

 

Lykke til!

Endret av sir_lancelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...