Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke fikset boot rekkefølgen, eller noe?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har bygget meg en ny pc, men har problemer med å få startet installasjonen av Windows, dette er vel muligens et mer software spørsmål men jeg vet overhode ikke hva jeg ikke har gjort så jeg jåper dere kan hjelpe.

 

PCen er bygget og jeg ser at den virker, den starter opp og jeg sliter nå med å fikse bios'en, problemet er at jeg ikke får startet cd'en fra cd spilleren slik at jeg kan starte installasjonen. Jeg tror en av de følgedne er problemet:

 

- Jeg har ikke fikset med master/slave eller prioriteringene mellom dvd-spilleren min og harddisken, dvd-spilleren er ide og koblet i første og beste ide plugg på hovedkortet, harddisken er s-ata og er bare plugget inn på første og beste plugg. Må jeg gjøre noe mer av det?

 

- Jeg forstår ikke hva jeg gjør i bios'en, er det noen som har en god walkthrough?

 

eller: -jeg prøver å installere en windows xp som kom med en hp pc, jeg prøvde først med dell cd'en men den viste det seg på nettet at ikke ville kjøre på andre enn dell pcer, er det slikt atter en gang?

 

Håper dere kan hjelpe meg fort, for jeg sikler etter å få igang pcen min :thumbup:

Endret av DeadbeaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, Såvidt jeg vet;

Nå har det seg sånn at Harddisker "kategoriseres" som HDD-0 og oppover mens CD-ROM enheter defineres som CD-ROM.

 

I et normalt BIOS oppsett, ville jeg gjort følgende:

(BIOS:)

Advanced BIOS Options

First boot device CDROM

Secondary boot device HDD0

 

e.l. Trenger ikke være ordrett lissom. Dersom det står noe annet enn HDD0 på First/Secondary boot device, sett den til secondary (f.eks. dersom HDD1 er first, sett Secondary boot device til HDD1).

 

Lagre endringer, det skal vel være alt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...