Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sorry at eg spør om dette, men eg har virkelig lyst å få mine *.py filer om til exe filer så det blir litt mer koselig for meg å se programmet :) Har virkelig letet etter py2exe tutorials og guider, men eg har bare ikke kommet over en som virket for meg.

 

Eg fant et setup script som ser slik ut:

 

from distutils.core import setup
import py2exe

setup(name='Hello.py',
     description="A brief description",
     version='0.0.1',
     scripts=['Hello.py'])

 

Så skulle eg gå inn i ms-dos ledetekst å bruke dette scriptet ved å skrive noe greier. Ja eg prøvde dette for ca. to uker siden, og sidene eg fant då finner eg ikke igjen, og eg fikk det heller ikke til når eg prøvde da, så eg hadde sittet stor pris på om noen kunne hjelpe meg.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste stede for py2exe jeg kjenner er wikien: Py2Exe Wiki.

 

Ellers: Jeg har bare brukt py2exe når jeg skal distribuere en python-program til noen som ikke har/eller ikke kan installere python. Typisk til kunder oa.

 

Kjører du windows, er det bare å sørge for at PATHEXT miljøvariablen rommer ".py; .pyw; .pyc", så behøver du kun å skrive scriptnavnet i konsollet for å starte programmet.

 

py2exe må inkludere alle moduler du bruker + python2x.dll. For 2.4 er den på hele 1.8 MB.

Lenke til kommentar

Viss vi ser bort fra py2exe, så åpner eg en *.py fil og får den opp i et sort koselig vindu. Det som skjer er at vinduet lukker seg igjen så snart programmet er ferdig. Er det en avsluttning eg må kode inn for at programmet skal forstå at det bare skal stå der?

 

Takk for forrige svar

Lenke til kommentar

Hei

 

Du bør starte kommando-vinduet først. Fra start/run skriv "cmd" (på nt/2000/xp) eller "command" på win 9x/me.

 

Du kan godt skrive GUI-programmer i Python, med vinduer etc, men det enkleste, i hvert fall til å begynne med, er å skrive rene CLI-programmer.

 

Det går ellers an å sette globalt i windows at et dos-vindu ikke skal lukke seg etter at et program har kjørt, men jeg husker ikek i farten hvordan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Viss vi ser bort fra py2exe, så åpner eg en *.py fil og får den opp i et sort koselig vindu. Det som skjer er at vinduet lukker seg igjen så snart programmet er ferdig. Er det en avsluttning eg må kode inn for at programmet skal forstå at det bare skal stå der?

 

Takk for forrige svar

 

Du kan jo legge til en slik en:

 

raw_input("trykk en tast for å fortsette...")

 

på slutten av scriptet ditt. Eller du kan åpne kommandovinduet og kjøre scriptet fra dos prompten.

 

ola

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...