Gå til innhold

f1.4 vs. 1.8, er det verdt forskjellen?


Anbefalte innlegg

Jeg har et nikon D70 som jeg for øyeblikket kun har kitlinsa til. Vurderer å kjøpe meg et normalobjektiv med bedre lysfølsomet for mer dybde i bildene.

 

 

Nikon 50mm F1,4 AF-D Objektiv

- Viktig: Norsk Utgave, Norsk Garanti 3 kr 2 744,00

 

Nikon 50mm F1,8 A Objektiv

- Viktig: Norsk Utgave, Norsk Garanti kr 1 294,00

 

Disse to har jeg sett på, er den første verdt de ekstra kronene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Først av alt, og det er viktig, 50mm på D70 er ikke et "normalobjektiv" pga av cropfactoren på 1.5 (noe som gjør at den reelt blir 75mm).

Nikon Nikkor AF 35mm f/2D vil være et objektiv som vil gi tilnærmet 50mm og normalstandarden (dette var jo ikke det du spurte om, men viktig å vite hvis du ikke var klar over dette fra før av. Søk på nettet for mer info om dette med cropfaktor hvis du vil vite mer nøyaktig hva det innebærer).

 

Men for å svare mer på det du spør om. Selv har jeg F1,4 utgaven, og er kjempefornøyd. Det er en ren nytelse å bruke denne linsa, og har hatt mye glede av den under konserter, studiobruk, og steder med generelt varierende dårlig og vanskelig belysning. Men fra f1,4 til f1.8 har den bløt tegning (vil ikke si uskarp, men bløt). Derimot fra f2 til f9 vil jeg si at den er sylskarp, dead on.

Jeg vurderte også f1,8 utgaven, og kom frem til at det er ei kjempelinse det også. Men den var ikke like skarp i det blenderområdet jeg ville bruke mest. Derfor gikk jeg for f1,4 utgaven. Men jeg vet ikke om en eneste en som har angret på å ha kjøpt verken den ene eller den andre. Så du har et vanskelig valg, men det blir uten tvil en vinn vinn situasjon slik jeg ser det :D

 

- Men du sier noe jeg reagerer på, quote: "...bedre lysfølsomhet for mer dybde i bildene". Jeg vil ikke arrestere deg på den uttalelsen hvis du er interessert i å utdype mer hva du mener (men slik det står skrevet nå vil jeg si at du har misforstått hva som egentlig gir dybde i bildene).

 

anyway, god helg!

 

-Peter-

Lenke til kommentar

Er veldig amatør når det gjelder teknikk, det jeg mente rett og slett var å kunne ta bilder med kortere lukkertid selv i dårligere belysning enn det jeg er vant til..

 

Det var ikke dybde jeg egentlig mente, men mindre dybdeskarphet. Noe jeg med en gang kobler til et bilde der man lettere kan skille avstand, derav "mer dybde".

 

 

Er klar over crop faktoren, men trodde 50mm var mye brukt som objektiv også til dslr.

 

Ellers takk for svar og ha en riktig god helg du også :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte f/1.4-varianten brukt for en stund siden, og jeg er veldig fornøyd. Jeg bruker denne blant annet til IR-fotografering, fordi den har liten filterdiameter. Med en liten stepring får jeg brukt R72-filteret jeg kjøpte til mitt forrige kamera for et par år siden. I tillegg er objektivet veldig lyssterkt, noe som er en stor fordel på slike bilder.

Jeg har ikke prøvd f/1.8-varianten, men f/1.4 kan ihvertfall anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...