Gå til innhold

PC henger seg under spilling


Anbefalte innlegg

Spec:

Hovedkort: ASUS A7V266

CPU: AMD Athlon XP 1700+

RAM: Original 256Mb DDR PC2100 184pin 266MHz

Skjermkort: Point Of View GeForce3 Ti200 128Mb DDR TV-out Retail AGP.

Operativsystem: Win 2000 Prof. m/DirectX 8.1

 

Jeg sliter med at PC'en henger seg under spilling av f.eks. F1 2001, F1 2002, GP4, Colin Mcrae 2. Den holder ut en en liten stund men så henger bilde og lyd og jeg er tvunget til å trykke på "reset" knappen på PC'en. Dette skjer hele tiden og jeg er nødt til å bruke lavere oppløsning og dårligere grafikk for å i det hele tatt å kunne spille. (max 1024x768 og low på mange av grafikk-detaljene) Jeg kan lett kjøre mye høyere oppløsning og med "high" på detaljer men da låser den seg fort. Det er ikke snakk om å kunne kjøre F1-løp, kun trening.

Jeg trodde først at det var CPU'en som gikk varm men etter å ha monitorert tempraturen så fant jeg ut at den ligger stabilt hele tiden.

Jeg står nå igjen med skjermkort, minne, drivere og operativsystem.

 

Har noen hatt tilsvarende problemer? evt. med tilsvarende hardware?

 

Tar i mot gode råd med stor takk.

 

[ Denne Melding var redigert av: hodno på 2002-07-02 10:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Hodno.

 

Jeg har ikke overklokket skjermkortet eller andre komponenter. Hardisken er på 30 GB og har masse ledig plass. Har prøvd 4in1 drivere.

 

Jeg har også en misstanke om at det er skjermkortet som blir for varmt. Jeg kjører med åpen PC for å få best mulig kjøling. Dette skjermkortet bør i mine øyne tåle mer varme? Kan det være feil på skjermkortet?

 

Skal prøve å legge inn servicepack 2 for win2000 for å se om det gjør noen forskjell.

Lenke til kommentar

Har oppgradert ny pc igår og har faktisk nesten identisk komponenter som du har Hodno. Forskjellen er at jeg har Asus A7S333 hovedkort og xp1800+

 

Syns selv også at det blir ustabil noen ganger. Installerte XP og når XP laster opp så slutter maskinen å svare. stoppa ca. 4 av 7 ganger(så jeg installerte '98)

 

En annen ting som jeg lurer på; På CPU & DRAM Frequency Selection (DSW), skal jeg vel sette på 133MHz på både CPU og DRAM på jumpern i hovedkortet?

 

Nå kjører jeg på 100MHz på begge, men har prøvd med 133MHz, men da blir skjermen borte noen ganger på oppstart og den virker veeldig ustabil!

Lenke til kommentar

I går la jeg inn den siste "detonator" driveren og installerte servicepack 2. For første gang så kunne jeg spille uten at PC'en låste seg. Det var fullt kjør i 1,5 timer uten problemer. Colin Mcrae 2 med full grafikk og så kjørte jeg F12002 med high/full grafikk. Da jeg startet opp to timer senere på kvelden så var tilstanden en helt annen. Nå klarte jeg knapt å komme meg ut fra pitlane før PC'en låste seg. Prøvde Colin Mcrae også med samme resultat. (Hadde den nèsten!)

 

Kanskje jeg bør prøve å installere Win98. Noen som har tro på det? Klarer ikke å helt å gi slipp på tanken om at det er en hardware feil på skjermkortet evt. minnet.

Lenke til kommentar

Har XP 1800+ og stiller med det samme problemet som deg. Må starte eit spill med ein gang maskinen har startet opp for å komme inn i spillet,ellers låser det seg.

Eg har ikkje kabinettvifte,men kjører med åpent kabinett. Har de nyeste VIA-driverne,men ikkje Service-pack til Win 2000. Kor stor er den Service pack`en? Er det mulig for meg med 56 modem å laste det ned uten å bruke heile dagen på det?

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt å sette inn noen kabinettvifter. Jeg hadde et liknende problem i en pc som ikke hadde noen andre vifter enn den som er i strøm forsyningen. Jeg satte inn en vifte i bunnen av kabinettet med dbsidig tape, som blåste mot kjøleribba på grafikkortet. Da var det i orden.

Lenke til kommentar

Ja og alt annet som er kommet av oppdateringer,det er det første eg gjør om eg er borti en pc som er ustabil er å lete opp alle oppdateringer til win og spilla + brikke settet og skjermkortet lyd,alt som kan oppdateres,og at eg bruker boka til å sette alt som den anbefaler for å få en stabil pc,mener i bios.

Kjetil

Lenke til kommentar

En kamerat har akkurat samme problem. athlon xp2000+ og et Abit KR7A-RAID hovedkort socket-A. samme grafikkort. mer som skjer, er at maskina henger seg opp uansett om du spiller eller er på internett o.l. har prøvd det meste, men i morgen, torsdag 04.07, skal vi prøve å nedgradere til win98.

 

sier ifra hvordan det går, håper på det beste :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...