Gå til innhold

spm ang. pci-e og oppgradering


Anbefalte innlegg

hei,

nå som pci-e kommer for fullt på laptops, tenkte jeg at det var på tide å bytte ut den "gamle" slitern :D

Men, før jeg går ut og bruker 16000 på en laptop, er det greit å vite at det faktisk går ann å bytte skjermkort på den.

spm. gjelder denne laptoppen: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=46712

 

går det ann å bytte skjermkortet på denne når man får kjøpt pci-e laptop skjermkort? (tenker da spesielt på x800/x850 som blir naturlig å putte inn etter hvert.)

 

Gidder liksom ikke å bruke 16k på laptop uten den muligheten, ikke når man får laptops med 9700 mobile til 12k som yter bedre...

 

så, kva seie dokke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei,

nå som pci-e kommer for fullt på laptops, tenkte jeg at det var på tide å bytte ut den "gamle" slitern :D

Men, før jeg går ut og bruker 16000 på en laptop, er det greit å vite at det faktisk går ann å bytte skjermkort på den.

spm. gjelder denne laptoppen: http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=46712

 

går det ann å bytte skjermkortet på denne når man får kjøpt pci-e laptop skjermkort? (tenker da spesielt på x800/x850 som blir naturlig å putte inn etter hvert.)

 

Gidder liksom ikke å bruke 16k på laptop uten den muligheten, ikke når man får laptops med 9700 mobile til 12k som yter bedre...

 

så, kva seie dokke?

Det finnes noen såkaldt modulære bærbarer, og med PCIe blir det teknisk mulig å bytte skjermkort.

Men det finnes ingen standard her, selve formen på kortet kommer til å være en hindring så det er helt opp til produsentene.

Med mindre du blir lovet noe så ville jeg nok undersøkt litt mer.

Lenke til kommentar

Bare for å ha sagt det:

 

Det er ingen absolutt garanti for at man kan oppgradere grafikkbrikken problemfritt selv om en PC bruker MXM. For det første er det minst tre forskjellige 'standard' kortstørrelser i nVidias spesifikasjoner avhengig av minnemengde og grafikkbrikke. Det er langt fra sikkert at en hvilken som helst vil passe. For det andre kan det hende at kjøleløsningen vil kunne være underdimensjonert i forhold til den brikken man ønsker å oppdatere til, selv om den skulle passe. For det tredje kan det hende at strømforsyning og interne spenningsregulatorer kan være underdimensjonert i forhold til kortet man ønsker å bytte til. Man kan risikere at maskinen ikke vil lade mens den er på, for eksempel, eller at kortet trekker så mye strøm at man ødelegger en kapasitator e.l.

 

Man trenger fortsatt i høyeste grad produktspesifikk informasjon for å vite hva (eller i det hele tatt *om*) som kan oppgraderes til hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...