Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Digit.no har testet D350 Her

Jeg synes at DIWA-testene burde vist en egen poengsum for kamerahuset. Slik det nå er blir Nikon D70 bedømt med et objektiv som koster over 3 ganger så mye som Canons EF-S 18-55mm. Det er innlysende at dette bør ha noe å si for bildekvaliteten. Skal man sammenligne kamerahus blir det feil å ta et kit med dyreste objektiv for et merke, og billigste objektiv (og eneste kit-valg fra produsent) for et annet merke.

Lenke til kommentar
Digit.no har testet D350 Her

Takker for info, men var et 2-3 ting jeg hang meg opp i, det ene er nevnt i innlegget over, dvs sammenligning mot en linse i et helt annet prisskikt.

 

Det andre er: "Minnekort er ikke inkludert i prisen", etter hva jeg vet så er det ikke vanlig standard at det følger med minnebrikker med speilrefleks kamera, men det hadde jo vært litt kult om de hadde puttet med en 16MB CF brikke :p

 

Det kan også nevnes at de nyeste 350 KIT og 350D Husene selges med en mulighet for å få et 256MB CF kort gratis, hvis man gidder å regge seg på nettet.

Men dette er sikkert bare i en gitt periode :dontgetit:

Lenke til kommentar

 

Det kan også nevnes at de nyeste 350 KIT og 350D Husene selges med en mulighet for å få et 256MB CF kort gratis, hvis man gidder å regge seg på nettet.

Men dette er sikkert bare i en gitt periode :dontgetit:

:hmm: hørtes interresant ut, kan jeg spør hvor og hvordan???
Lenke til kommentar

 

Det kan også nevnes at de nyeste 350 KIT og 350D Husene selges med en mulighet for å få et 256MB CF kort gratis, hvis man gidder å regge seg på nettet.

Men dette er sikkert bare i en gitt periode :dontgetit:

:hmm: hørtes interresant ut, kan jeg spør hvor og hvordan???

Det er et klistremerke på esken, der står det en url, og en "value key/unikt nummer", som du skal bruke.

 

Vel, så skal du sikkert fylle ut et skjema, også som takk for det får du et 256MB Sandisk kort i posten hvis jeg ikke tar feil :dontgetit:

Lenke til kommentar

Artig at dere diskuterer en test som er foretatt av et konkurrerende nettsted. (Digit.no) Jeg har ellers inntrykk av at det er helt vanntette skott mellom disse nettstedene. Hvor i produktguiden her på Akam finner man for eksempel linker til tester utført av Digit, og vice versa?

 

Selv bruker jeg naturligvis begge disse nettstedene som kilde til masse nyttig informasjon/inspirasjon, men har reagert på at begge tilsynelatende tier den andre i hjel. Er det på grunn av at annonsemarketet i lille Norge tross alt er begrenset, eller er det faglige vurderinger som ligger bak? (At begge mener den andre er faglig svak, eller i lomma på noen eller lignende?)

 

Kunne nesten vært fristende å spørre redaktøren her om hva som er offisiell politikk, - og hvorfor...

 

For øvrig er jeg helt enig i det dere sier om om urettferdigheten i å sammenligne så ulike produkter som DIWA-testen tydeligvis gjør i dette tilfellet. - Men det tror jeg vi bør snakke med Digit.no om... :)

 

 

Per

Lenke til kommentar
For øvrig er jeg helt enig i det dere sier om om urettferdigheten i å sammenligne så ulike produkter som DIWA-testen tydeligvis gjør i dette tilfellet. - Men det tror jeg vi bør snakke med Digit.no om... :)

Det har jeg gjort:

 

Du har forsåvidt rett i at det kan virke urettferdig med ulike objektiver til ellers likeverdige kameraer, men faktum er at DIWA-skjemaet er utformet på en slik måte at objektivet som blir benyttet i testen gjør lite utslag i den totale vurderingen.

 

For Nikon D70 ville poengsummen maksimalt blitt 80 poeng lavere med et dårligere objektiv, av en totalsum på 2029.

 

mvh

 

Kai Thon

DigIT AS

Lenke til kommentar
Nå har vel 350D fått tildels glimrende omtale i alle tester og det er jo etterhvert blitt en del, så det vil vel være oppsiktsvekkende om Akam kom til andre konklusjoner

Nei sannsynligheten er vel liten for de store forskjellene, men det er alikevel intressant å se ulike tester. Alle har ulike preferanser og ser ting med "egne øyne" ift. erfaring, forventninger, behov osv. :)

Lenke til kommentar

Kult å se at den knuser Olympus E-300 på høyere iso og at bildekvaliteten er den samme som på 20D. Phil anbefaler til og med å kjøpe 350D fremfor 20D og legge resten av pengene i objektiver :)

 

Det var interessant lesning, testingen av forskjellige RAW programmer (jeg visste ikke at det var så stor forskjell i resultatet). Også interessant at jpg-kvaliteten rett ut av kameraet er såpass god (her har nok Canon et godt forsprang på Nikon).

 

Resultatet var som forventet: Highly recommended og jeg er ikke lenger i tvil om at jeg gjorde det rette da jeg byttet ut 300D med 350D.

 

Det eneste som overrasker meg er at forskjellen i kvalitet på høyere iso ville være større sammenlignet med 300D. Min erfaring er nemlig at dette er endel forbedret, selv om testen til Phil ikke indikerer dette. Blitzytelsen syntes jeg også er blitt endel bedre (spesielt på nære portrettbilder), men han beskrev ikke det så mye heller.

 

Noen andre som har samme erfaringer som meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...