Gå til innhold

Fotografering av glass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å svare seriøst på ditt spørsmål må man skrive en bok til svar. Og det er litt mye forlangt. Råder deg til å kjøpe en bok om fotografering og lyssetting.

 

F828

Det går vel an å gi noen enkle tips og vise til konkrete bøker?

 

Jeg ser for meg et opplegg med å ta gjenstandene ut på et åpent høydepunkt (=unngå forstyrende reflekser fra omgivelsene) en dag med jevnt skydekke (=jevnt lys) og finne en vinkel som gir minst mulig forstyrrende reflekser. Eventuelt i tillegg å prøve og regulere lysforholdene med et hvitt segl eller lignende.

 

Når det gjelder utstyr er jeg usikker på om et digitalt kompaktkamera er godt nok, i dette tilfellet Fujifilm F810, eller er speilrefleks det eneste som vil duge?

 

Jeg tror speilrefleks er det eneste alternativet og ser for meg et kamera med lyssterk optikk, makro og 50 mm. Om det holder med et filmbasert kamera og skanning av filmen er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Høres ut som om de tankene du selv har gjort virker bra. Eneste, jeg vil vel ikke akkurat si at du trenger et speilrefleks om du primært skal benytte bildene på web - som du mer enn antyder i ditt første innlegg.

Da holder det lenge med et kompaktkamera. Til stilleben av denne type vil jeg også tro at det holder lenge med et kompakt.

 

F828

Lenke til kommentar

Årsasken til at jeg bringer inn speilrefleks er at det er aktuelt å legge bildene ut i flere størrelser slik at de som har muligheten kan få høy kvalitet på bildene. Jeg tror uansett et speilrefleks vil gi et bedre resultat. Det er mulig et kompaktkamerera er godt nok til formålet, men det gjenstår å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...