Gå til innhold

Digitalkamera, EU modeller


Anbefalte innlegg

Jeg har tipset deg om det tidligere og må visst gjøre det igjen.

På samme måte som man klager til forbrukerrådet ved reklamasjoner i Norge kan man klage til et Clearing House om man er misfornøyd med noe i EU/EØS-området.

Om en butikk importerer selv til Norge, så er det butikken selv som er pliktig å følge fem års reklamasjonsrett. Hvis Canon Norge importerer til Norge, så er det Canon Norge som er pliktig å følge fem års reklamasjonsrett. Den det importeres fra er ikke ett siste salgsledd, og hører til i utlandet, slik at de plikter å følge EU sine regler hva gjelder garanti og reklamasjoner. Disse kan variere, men Norge har ett av de beste reglene hva gjelder garanti og reklamasjoner i verden. Mange av EU sine land har kun produsentens egen garanti som sikkerhet.

 

Hvis du kjøper fra en butikk utenfor Norge selv, og den butikken retter seg mot salg i Norge, så er de pliktige til å følge norsk lov, men hvis en norsk butikk kjøper fra en utenlandsk grossist, har den grossisten ingen plikt utenom produsentens fastsatte garanti og evt. reklamasjonsrett i det landet produkter er importert fra.

 

Videre.... Kjøper du f.eks et Canon-kamera av en norsk butikk, som senere går konkurs er det ikke vanskelig å finne et tidligere salgsledd, da man fint kan hoppe over grossisten og gå direkte på produsent. (ref: FTU's vedtak mot Nokia: (...)Vedtaket slår videre fast to prinsipper som er mer vidtrekkende og vil gjelde for alle ting (elektronikk, biler, båter etc.):

 

Nokia, og andre utenlandske virksomheter, kan klages inn for Forbrukertvistutvalget i Norge.

Norsk lover gjelder, så lenge virksomheten holder til i et annet EU-land.

Nettopp... "så lenge virksomheten holder til i et annet EU-land". Hvor mange produsenter av digitalkamera holder til i EU? De aller fleste har hovedsete i Japan eller ett annet asiatisk land. I tillegg vil det være mye mer styr om du må prøve å kontakte produsent, grossist, importør i utlandet eller hva det nå er, fremfor å gå til en lokal forhandler og be de sende det inn for deg. Er du klar over hvor mye jobb det kan bli å ordne en deal med en kanskje lite samarbeidsvillig produsent eller grossist i ett annet land? Og vet du hvor vanskelig det kan være å få de til å følge norske lover og regler når de i utgangspunktet ikke retter seg mot det norske markedet? Tror de færreste kommer særlig langt med det selv om de går til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv har jeg kjøpt elekronisk utstyr både i utlandet og i Norge (EU-modeller). Den eneste forskjellen er stort sett at man selv må levere varen til et autorisert verksted (garantien gjelder alltid for hele EU/EØS-området).

Garanti, ja (på de produkter som har europeisk eller verdensgaranti). Ikke reklamasjon. Siterer fra artikkelen som Sarom referer til:

 

Kai Thon: Og her er vi ved kjernen av problemet. Prisnivået i Norge og risikoen ved å handle i utlandet henger nemlig sammen. At prisene generelt er høyere her hjemme skyldes naturligvis vårt høye lønnsnivå, høye sosiale kostnader, få mennesker, et langstrakt land med et kostbart klima og generelt høye driftskostnader. En annen, og i denne sammenheng viktigere faktor, er den norske kjøpsloven. Forbrukerorganisasjoner har vunnet gehør hos myndighetene, som i sin tur har pålagt handelsstanden å gi utvidet garantiansvar.

 

Dette er dessverre ikke en gratis tjeneste fra myndighetene, men en "forsikring" du betaler hver gang du kjøper et produkt i Norge. Er produktet kjøpt i utlandet, bortfaller denne tryggheten, selvfølgelig. Selv om du har betalt moms og andre avgifter, har du ikke "betalt" for å bli omfattet av den norsk kjøpslov.

 

Skulle kameraet, blitzen, objektivet eller hva du måtte ha kjøpt i utlandet plutselig slutte å fungere, er det ikke den norske kjøpsloven som kommer deg til unnsetning, men det høye norske lønnsnivået som slår deg i svime når du får regningen for reparasjonen.

 

Nå har deg seg altså slik at garanti gjelder for ett, maks to år, for digitalkamera. Reklamasjonsretten på fem år mister man altså om man er i utlandet og kjøper ustyr der.

 

Barrd: Jeg oppfordrer flere til å kjøpe varer i utenlandse butikker (dersom det er billigere selvfølgelig). Kanskje begynner norske forhandlere etterhvert å skjønne at det faktisk finnes konkurranse ute i verden...

Konkurranse, ja, men forhandlere må følge importørs priser. Er du klar over hvor lite fortjeneste det er på digitalkamera for tiden? På enkelte kamera tjener man 4-500 kroner, og det skal man betale lønninger, lokaler og alle andre utgifter med. Så kan man si at kanskje importøren burde senket prisene, men de må betale skyhøye priser til den norske stat.

 

Men du sier at det er så mye billigere i utlandet... hvorfor er det da så mange utlendinger som kjøper i Norge ettersom de får det billigere her enn i sitt hjemland når de får trukket av halve momsen? Da kan det ikke være store forskjellen, og denne forskjellen er det de høye avgiftene i Norge som står for.

Kai Thon: Jeg vil dessuten hevde at påstanden om at det er dyrere i Norge enn i utlandet, er overdrevet. Jeg reiser mye og en av mine hobbyer er å kikke i de lokale fotohandlernes vinduer for å sjekke priser. Når jeg trekker fra differansen mellom lokal moms og norsk moms, er det sjelden store prisforskjellen.

 

Så først og fremst bør man ta dette opp med norske myndigheter... ikke svikte de norske butikkene som allerede ligger under det man aller helst bør tjene for å unngå konkurs. Man skyter seg selv i foten når man fjerner den muligheten man har for å faktisk ha ett sted å gå til om man trenger hjelp. Så det du anbefaler, er faktisk ikke til det beste for noen.

Kai Thon: En vakker dag har også den lokale fotohandleren stengt sjappa. Synd, for han var både hjelpsom og kunnskapsrik. Dessuten var han veldig grei å ha når du trengte ny kamerarem eller et nytt objektivdeksel.
Lenke til kommentar
Om en butikk importerer selv til Norge, så er det butikken selv som er pliktig å følge fem års reklamasjonsrett. Hvis Canon Norge importerer til Norge, så er det Canon Norge som er pliktig å følge fem års reklamasjonsrett. Den det importeres fra er ikke ett siste salgsledd, og hører til i utlandet, slik at de plikter å følge EU sine regler hva gjelder garanti og reklamasjoner.

 

Nettopp... "så lenge virksomheten holder til i et annet EU-land". Hvor mange produsenter av digitalkamera holder til i EU? De aller fleste har hovedsete i Japan eller ett annet asiatisk land.

 

 

Som nevnt tidligere trenger det ikke være siste salgsledd (selger) du reklamerer til, men et hvilket som helst foregående salgsledd. Har den norske butikken da impoertert en EU-modell er det 99% sikkert at det er et ansvarlig ledd i et annet EU-land man kan reklamere ovenfor.

 

I tillegg vil det være mye mer styr om du må prøve å kontakte produsent, grossist, importør i utlandet eller hva det nå er, fremfor å gå til en lokal forhandler og be de sende det inn for deg. Er du klar over hvor mye jobb det kan bli å ordne en deal med en kanskje lite samarbeidsvillig produsent eller grossist i ett annet land?

 

Ja, mer styr blir det, men så er sjansen forsvinnende liten for at bedriften du handler fra går konkurs innen de neste par årene og kan fraskrive seg alt ansvar også da. Den sjansen er de fleste villige til å ta om de sparer mange tusen kroner på handelen.

 

I de fleste tilfeller er det jo heller ikke sånn at produktet blir helt ubrukelig for all fremtid om man ikke får dekket det på reklamasjon/garanti. Man kan jo betale reparasjonen selv også, om man skulle være så uheldig.

Lenke til kommentar

Reparasjoner er dyrt, det kan jeg love deg. Er det en vital del som må byttes, hender det at det faktisk er billigere å kjøpe nytt kamera. At butikken kan gå konkurs er mer sannsynlig nå enn for noen år siden. Bare i Oslo sentrum har en butikk gått konkurs i det siste, en skal snart legge ned og en tredje butikk sliter med inkassokrav og lignende. Jeg kan ikke si hvilke det er (ikke den jeg jobber i heldigvis), men på grunn av større konkurranse, digitalkameraenes inntog (mindre inntekter på fremkalling), nettbutikker, utstrakt handel fra utlandet og enkelte andre faktorer, er det ventet at mange fotobutikker vil gå nedenom og hjem de første årene. Men nå er det jo gjerne de større kjedene som kjøper EU modeller, og at sjansen for at de går konkurs er vel kanskje noe mindre... ikke for det... Click kjeden gikk jo konkurs for en stund siden. Eller de ble vel kjøpt opp da de var på konkursens rand, og deretter lagt ned.

 

Vil bare at folk skal være klar over fordeler og ulemper ved å kjøpe EU modeller. Man kan spare noen hundrelapper på det, men man kan også være uheldig. Må man selv bekoste frakt til utlandet (pga. at butikken er lagt ned), så koster det så mye at det kanskje kunne vært billigere å kjøpe norsk utgave i utgangspunktet. Det er ofte bare ett par hundrelapper som skiller mellom norsk utgave i en butikk, og EU utgave i en annen butikk. Det er ytterst sjelden at man sparer flere tusen kroner. For eksempel koster Canon EOS 20D hus EU modell faktisk mer enn der jeg jobber på enkelte nettbutikker (nevner ikke navn for ikke å henge ut noen).

Lenke til kommentar
Så da bør kanskje rådet (om man skal gi noen) lyde som følger;

 

Vurderer du å kjøpe en EU-modell så kjøp i fra ett "seriøst" firma.... som f.eks. Komplett.no e.l. :p

Høres ut som et godt råd.

 

Alltid smart å satse på en solid forhandler med godt omdømme (kanskje helst en nettbutikk, da disse enklest kan kjøpes opp av andre siden de ikke har den store geografiske tilknytningen).

 

Sparer man noen få hundrelapper er det nok ingen vits å ta sjansen, men er det større beløp å spare på det så er det absolutt noe å vurdere.

 

Så lenge du regner med at forhandleren du kjøper fra ikke går konkurs de nærmeste 5 årene (å bli oppkjøpt osv er det ingen fare med, da alle forpliktelser følger med på kjøpet) er det i utgangspunktet få grunner til å betale mer for en vare som er importert gjennom de offisielle kanaler.

Lenke til kommentar

Kan skjønne at Canon Norge, med sin egen økonomi, ikke ønsker å hjelpe til med kamera kjøpt i utlandet. Er det garantisak, er det noe annet, da Canon vel i det minste har europeisk garanti. Er det reklamasjonssak, vil dette tv-programmet drite på leggen om de prøver å slå i bordet med paragrafer som ikke eksisterer.

 

Har selv deltidsjobb i TV 2, men TV 2 hjelper deg har jeg aldri stolt på, og kommer aldri til å gjøre det heller. Har hørt nok dritt om hvordan de opererer, hvordan de redigerer, hvordan de manipulerer både kjøper og selger til å si akkurat det de vil. Mye psykologi og kryssklipping ute å går i det programmet der, det kan jeg love deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...