Gå til innhold

SB95PV2 og SpeedFan


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg SB95PV2, men jeg er litt misfornøyd med standardinstillingene til shuttle, siden viftene går litt for seint, spesielt den ene som bare har 1/3 av hastigheten til resten, og det blir alt for dårlig kjølt ned da.

Jeg har lastet ned SpeedFan, men jeg er ikke helt fornøyd.

Problemet er at jeg ikke får viftene til å gå NED etter dem går opp, og jeg liker ikke at når man lukker programmet kjører viftene på 100% og man må reboote pcn.

 

Så spørsmålet et:

 

1. Er det noen som kan hjelpe til med instillinger? Vil også ha det til å starte med windows, men jeg får det ikke til :blush:

 

2. Finnes det andre programmer til å styre viftene med? Har prøvd google litt, men finner ikke noe spesielt.

 

takker for alle svar!

Mvh. Kristian :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon av speedfan er det du bruker?

 

Jeg kjører 4.21 og har ingen problemer.

 

Må sjekke instillingene når jeg kommer hjem. Viktig tips: i config - advanced i speedfan må du sette PWM01, 02 og 03 til software controlled.

 

Du må også passe på at temperaturinstillingene dine er "realistiske" slik at systemet bremser viftene når korrekt temperatur er oppnådd. Jeg slet med dette, intil jeg fikk delt Temp01, Temp02 og Temp03 på Fan01, Fan02 og Fan03.

 

Jeg har testet litt på dette og funnet at Fan02 og Temp02 er CPU, Fan03 er hardiskviftene øverst bak på boksen.

 

Vet ikke om Fan01 er powervifta, men jeg tror det er enten størmforsyningsvifta eller den som suger luft til CPUen.

 

Skal poste innstillingene mine senere.

 

Har CPU idle temp på ca 30C (P4 650, 3.4GHz), ca 50 under load. Vifta står på 30% på idle og maks 85% under load. CPU temp jeg sikter etter er ca 45... Dermed går hastigheten på viftene ned når den er under eller på vei ned fra denne tempen.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av speedfan er det du bruker?

 

Jeg kjører 4.21 og har ingen problemer.

 

Må sjekke instillingene når jeg kommer hjem. Viktig tips: i config - advanced i speedfan må du sette PWM01, 02 og 03 til software controlled.

 

Du må også passe på at temperaturinstillingene dine er "realistiske" slik at systemet bremser viftene når korrekt temperatur er oppnådd. Jeg slet med dette, intil jeg fikk delt Temp01, Temp02 og Temp03 på Fan01, Fan02 og Fan03.

 

Jeg har testet litt på dette og funnet at Fan02 og Temp02 er CPU, Fan03 er hardiskviftene øverst bak på boksen.

 

Vet ikke om Fan01 er powervifta, men jeg tror det er enten størmforsyningsvifta eller den som suger luft til CPUen.

 

Skal poste innstillingene mine senere.

 

Har CPU idle temp på ca 30C (P4 650, 3.4GHz), ca 50 under load. Vifta står på 30% på idle og maks 85% under load. CPU temp jeg sikter etter er ca 45... Dermed går hastigheten på viftene ned når den er under eller på vei ned fra denne tempen.

Du har veldig bra temperaturer, skal ta og installere på nytt senere så jeg får prøvd nøyaktig dine temperaturer.

Jeg har tatt på software controlled, og satt "ønske"-temp på 45-50 grader, siden mitt system er hakket varmere enn ditt. Viftene går på 25-30%, men problemet er at viftene har en tendens til å gå opp til 60% så fort jeg starter et spill, og dem vil ikke gå ned igjen. Jeg fikk vekk det sånn at viftene ikke går til 100% når jeg lukker.

 

Vil gjerne ha det til å starte med windows og

:(

 

Gleder meg til å se instillingene dine så jeg får prøvd jeg og.

Men går det ikke å bare sende selve configen? Så at speedfan har en egen config :thumbup:

Takk for et godt og utfyllende svar WildEye!

Mvh. Kristian

Lenke til kommentar

Litt sent, men :)

 

SB95Pv2 SpeedFan oppsett / configuration (v4.21) for lave temperaturer og akseptabel støy (disclaimer, det noen synes er akseptabelt kan andre synes er veldiug høyt etc)

 

For å sette opp SpeedFan, må du først gå inn i Configure. Der setter man opp Tempraturer man vil ha, vifte hastigheter etc.

 

Under Temperatures:

Temp1 - styres av Speed01 - desired temp 40 - warning 50

Temp2 (CPU) - styres av Speed02 - DT 48 - W 55

Temp3 - Speed03 - DT 45 - W 55

HD0 (raptor) - Speed03 - DT 45 - W 50

HD1 (caviar) - Speed03 - DT 45 - W 50

Temp1 (acpi) - Speed03 - DT 45 - W 50

 

Speeds:

Speed01 - Minimum 30 % maximum 85 % x auto variated

Speed02 - Minimum 30 % maximum 85 % x auto variated

Speed03 - Minimum 40 % maximum 100 % x auto variated

 

Options:

Delta value for fan speeds: 3 (antall % økning eller reduksjon per gang ved hastighetsendring)

x set fans to 100% on program exit (Denne vil du hake av dersom du ikke vil ha viftene gående på full når du stenger programmet... OBS OBS OBS det er ikke å anbefale...)

 

Advanced:

Temp sensor diode1: Thermistor

Temp sensor diode2: Diode

Temp sensor diode3: Thermistor

FAN1 divisor: 16

FAN2 divisor: 16

FAN3 divisor: 8

PWM 1 mode: Software controlled

PWM 2 mode: Software controlled

PWM 3 mode: Software controlled

PWMOUT clock: 3M

Temp 1 offset: 0

Temp 2 offset: 0

Temp 3 offset: 0

FAN1 mult: 1

FAN1 div: 1

FAN2 mult: 1

FAN2 div: 1

FAN3 mult: 1

FAN3 div: 1

Reverse PWM01 logic: OFF

Reverse PWM02 logic: OFF

Reverse PWM03 logic: OFF

 

Klikk ok, og huk av automatic fan speed på forsiden.

 

Med disse instillingene kjøre Fan01 og Fan02 på ~1795-1834 RPM og Fan03 på ~2280-2312 RPM.

 

Jeg synes støyen fra viftene er ok, og er litt lavere enn full toweret mitt som står under bordet (mens shuttlen står oppå bordet, 50 cm fra øret...)

 

System spec:

SB95Pv2 with

Intel Pentium 4 650 3.4 GHz

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3

Western Digital Raptor 74GB S-ATA

Western Digital Caviar 200GB S-ATA

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black

Samsung 21" LCD Syncmaster 213T TCO03

Microsoft Windows XP Professional SP2

 

CPU idle rundt 30C

Disker idle rundt 37-38C

 

CPU load rundt 50C husker ikke helt nøyaktig.

Lenke til kommentar

nydelig! tusen hjertelig! skal teste med en gang :dribble:

 

EDIT: WildEye :love:

 

EDIT2: Har to spørsmål; er det å anbefale at viftene går på 100% når jeg lukker programmet, eller motsatt? Og skal Automatic Fan Speed var PÅ eller AV? X = Slått "PÅ" ?

 

Mvh. Kristian

Endret av Alph3z
Lenke til kommentar

Hmm, litt forviring her...

 

med "x" mente jeg haket av.

 

Under konfig kan du velge å hake av eller ikke hake av om viftene skal gå med 100% når programmet lukkes.

 

Litt usikker, men jeg tror viftene blir gående på det nivået de hadde dersom programmet lukkes / krasjer. Dersom du da benytter maskinen heftig vil ikke viftene gå fortere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...