Gå til innhold

Kommentarer på overklokk | AMD 64 Winnie | DFI NF4


Anbefalte innlegg

Har lekt meg litt med overklokking av pc'n min noen dager i påska nå (utrolig hvor god tid man får når man har vakt i helligdager) , å har kommet frem til følgende oppsett.

 

NB:Om noen ser noe likt med dette er det fordi det er postet i en stor tråd som omhandler det hovedkortet. Kunne også tenkt meg noen kommentarer fra folk som driver mye med dette her:)

 

Sitter med:

 

DFI Lanparty NF4 SLI-DR

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2

Thermalright XP-120 CPU-Kjøler m/120mm vifte.

4 kabinettvifter:

  • 1 suger inn i front, blåser over chipset (120mm)
  • 1 suger inn i front, kjøler 2 disker, blåser over ram (120mm)
  • 1 suger luft ut fra ram (bak) (120mm)
  • 1 suger luft ut i toppen (80mm)

Dette er utstyret jeg har, og kjøleløsninga. (Se resten i profil/signatur) Kabinettet er forøvrig et Stacker.

 

Har fått klokka CPU opp til 2490MHz.

Rammen henger på med 249MHz (DDR490) / CAS: 2-2-2-6

Super-PI går nå unna på 34sec

 

Legger ved noen bilder jeg, så dere får se selv.

 

tests9ji.th.jpg

Etter 4 timer med prime95, har cpu en temperatur på 54C

 

img36530gn.th.jpg

Skjermbilde fra MemTest

 

img36542il.th.jpg

Innstillinger i BIOS

 

img36556mo.th.jpg

Enda fler innstillinger i BIOS

 

img36567pi.th.jpg

Temperaturer og spenninger i BIOS.

 

Ser at idle temp på CPU i BIOS er på 40 grader C, i windows (Smartguardian) rapporteres det som 34 grader C.

Kanskje CPU har en del høyere temp ved belastning å da? Om BIOS har rett?

 

Har kjørt 3DMARK 03 og 05, kom opp med følgende resultat:

03: 11729

05: 4102

Er det gode scores?

 

Er dette bra overklokka? Første gang jeg prøver noe sånnt. Noen som har noen tips til forandringer?

 

-Trond

 

EDIT: Endret topic noe

Endret av skille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke klokka skjermkort noen ting. Driverne jeg bruker er vel de nyeste fra nvidia (7.1.8.4).

Prøvde å slakke litt på timings, men vet ikke om jeg slakka nok på de. Kom iallfall ikke noe lenger enn opp til 250MHz på HTT da. :blush: Hvor mye er det reelt å slakke på timings før det slår andre veien å blir dåligere da? Om jeg ikke kjører minne synkront, er det da det samme hva jeg setter det på? Divider mener jeg?

 

-Trond

Lenke til kommentar

Nei med de timingsene er det helt naturlig at du ikke kommer over 250Mhz hehe.

 

Forholdet mellom timings og økt minnehastighet er jeg ingen ekspert på, det er vel en balansegang der, du bør ta å teste ulike oppsett og se hvordan systemet reagerer. Jeg har jo samme minne som deg og med 2.5-3-3-7 kommer jeg helt opp til 285Mhz. Vanligvis kjører jeg 2.5-3-3-6 ved 271Mhz da dette virker å være litt mer stabilt .

 

Med divider må du jo regne deg ut til hvilke nye frekvensverdier du får og deretter sette timingene etter. Min erfaring er at det beste er å kjøre uten divider men med litt løse timings.

 

Ja og du bør ta å se å klokke skjermkortet ditt - det gir alltid svært tilfredstillende økning i 3D-tester :yes:

Endret av Zatôitchi
Lenke til kommentar

Hmm, det ser ut til at jeg kanskje har vært uheldig med brikkene mine.

Prøvde som dere sa nå, å slakke veldig på timings. Satte de til 3-4-4-10, uten å endre noen andre instillinger. Bare slakket på timings. Fikk ikke startet opp windows en gang da :cry: Bare trynet under oppstart.

Noen som kan se noen sammenheng i det?

 

-Trond

Lenke til kommentar

Ta å sjekk hver del for seg. Sett ned multiplayeren til 6 og sett en høy divider på rammen og se først hvor langt cpuen'en rekker. Deretter setter du opp divideren til 1:1 og beholder den lave multiplayeren for å se hvor langt du kan kjøre rammen slik under en gitt timing, f.eks 2.5-3-3-7. Når du har funnet ut hva som er maks frekvens for både ram og cpu kan du forene resultatet alt etter hva det ble.

 

Du kan jo også sette opp volten litt på cpuen, eller sette ned multiplayeren fra 10 til 9.5 for å se om du kommer høyere.

Lenke til kommentar

Du kan nok sette opp spenningen på CPUen. Prøv 1,55v-1,6v, men pass på temperaturen.

 

Litt merkelig kanskje at du har såpass høy load og idle-temperatur ved så lav spenning. Jeg har samme prosessor og Zalman CNPS7000-Cu. Ved 1,6v og 2450 mhz får jeg 40 grader idle og litt over 50 load.

 

CPUen klarer ikke mer enn 2500 mhz og er da litt ustabil uansett timings på minnet, litt skuffende, men nyere Winchester-cpuer er visst ikke så gode.

Lenke til kommentar

Har prøvd litt forskjellig nå, men kommer ikke over 2500MHz. Det spørs om det kan være som cybirg sier at nye winchester cpu'er har noe minne kontroller trøbbel.

Åpnet kabinettet her iste, så at det er en 4pins molex kontakt på hovedkortet. Den har jeg ikke plugga i. Kan det øke noe stabilitet tro? eller er den bare for å sikre nok strøm til skjermkortet.

 

-Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...