Gå til innhold

Hvem oppfant mobiltelefonen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En kar som heter Martin Cooper fant opp den første håndholdte mobiltelefonen i 1973.

Det står litt mer om det her

Om det er den hvite mobiltelefonen (søkte og fant den et annet sted også), så ser den litt liten ut. Jeg har en MYE større, og er det ikke logiskt at den første mobiltelefonen var størst da?

 

Ser om jeg finner noen bilder av en mer logisk en.

 

Uansett, takk ;)

 

Men den mobilen vil jeg ha :love: Hva heter den, og hvor selges den? ;)

Lenke til kommentar
Å ja. Må teste batterilevetiden på min. Men jeg har ikke lader da :(

 

Noen steder denne "mursteinen" kan kjøpes? Og hva het den?!! ;)

 

Edit: Litt off tropic: Hva het verdens første PDA, hvem lagde den, og når? ;)

Det var Motorola som laget den og jeg tror nok ikke du får kjøpt den

"Keep in mind that the first [mobile] telephone cost millions of dollars to make. Ten years later we produced the first commercial phones and those phones sold for US$4000
Lenke til kommentar

Er vel litt vanskelig å definere den første mobiltelefonen.

 

Er det en mobiltelefon når bagasjerommet i en bil er gjort om til en sender som også støtter tale-meldinger? Er det en telefon når man har en koffert som kan gjøre det samme? Hvor går grensen for om det er mobiltelefon eller et annet kommunikasjonsverktøy?

 

Uansett hvor man setter grensen er det spennende læring.

Lenke til kommentar

Det har hele tiden vært en evolusjon fra telefon som stod i et hus, så i mobile fartøyer og deretter enda mindre enheter som man kunne prestere å ta med seg. Dermed blir det nesten umulig å si hva som kom først: Man må nemlig først definere hva man legger i "første mobiltelefon".

Punktum :)

Lenke til kommentar

Motorola Historie

 

Det er egentlig en Motorola Future side, men der har du en god del informasjon om historien til Motorola som kan være grei lesning for intresserte, hvor man f.eks lærer hvorfor man kaller mobiltelefoner fortsatt idag for Cellular phone i USA, selv om det blir feil med dagens teknologi.

 

De har altså vært tidlig ute på en god del ting innen mobiltelefoni som dere vil se hvis dere leser dere gjenom den siden.

 

EDIT: 1973 er året som handler om første kommersielt tilgjengelige "mobil"telefon.

 

-Heiper-

Endret av Heiper
Lenke til kommentar
Da faller fks. en telefon ombord på en båt inn i din definisjon.

Er det det du er ute etter?

Kan løftes av en person, kanskje ved hjelpemidler; men uansett.

Håper du ser problemet.

Ser problemet ja. Alså, den må løftes av en persom, og bare den personen, ingen hjelpemidler. Men den aller første "dingsen" uten ledninger kunne vel bæres av en person? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...