Gå til innhold

Ubuntu og norsk encoding


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å f.eks åpne dokumenter med æ, ø og å i filnavnet. I Fedora løste jeg det med å skrive inn dette i /etc/sysconfig/i18n

LANG="no_NO.ISO-8859-1"
SUPPORTED="no_NO.ISO-8859-1:en_US.ISO-8859-1:en_US.UTF-8:en_US:en:no_NO.UTF-8:no_NO:no"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"

 

Jeg finner ikke denne filen i ubuntu. Det jeg lurer på hvordan man gjør det i ubuntu?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg klarer ikke å se mapper på windows som er med æøå på.. litt rart men mounter ntfs som jeg har windows på og når jeg går til doc og settings mappa så tar jeg ls -al men der er ikke mapper som har øæå i.. noen av dere som har dette problemet da? det vises ikke mappen i det hele tatt.. bare de andre mappene som er der.

Lenke til kommentar
jeg klarer ikke å se mapper på windows som er med æøå på.. litt rart men mounter ntfs som jeg har windows på og når jeg går til doc og settings mappa så tar jeg ls -al men der er ikke mapper som har øæå i.. noen av dere som har dette problemet da? det vises ikke mappen i det hele tatt.. bare de andre mappene som er der.

Da jeg søkte febrilsk på nettet etter dette, så jeg noen linjer i /etc/fstab med mounting av NTFS og iso 8859-1. Søk litt etter det, mulig det er det som skal til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...