Gå til innhold

Anarchy Online <-> World of Warcraft


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som topic sier, vurderer jeg å teste ut WoW så snart jeg klarer å få tak i en kopi (blir vel april det), er det noen aktive/tidligere Anarchy Online-spillere (helst med en del timer på nakken i AO;) ) som kan gi meg en liten sammenligning av de to?

 

Lurte mest på:

-"Størrelsen" av WoW-verdenen vs. Rubi-Ka/Shadowlands

-Mengden av items

-Skillsystem

-Endgame content (fins jo knapt i AO)

-Andre forskjeller/likheter verdt å nevne

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Som topic sier, vurderer jeg å teste ut WoW så snart jeg klarer å få tak i en kopi (blir vel april det), er det noen aktive/tidligere Anarchy Online-spillere (helst med en del timer på nakken i AO;) ) som kan gi meg en liten sammenligning av de to?

 

Lurte mest på:

-"Størrelsen" av WoW-verdenen vs. Rubi-Ka/Shadowlands

-Mengden av items

-Skillsystem

-Endgame content (fins jo knapt i AO)

-Andre forskjeller/likheter verdt å nevne

 

På forhånd takk!

Jeg har spilt en del AO, har bl.a. en Fixer level 180 og noe.

 

-"Størrelsen" av WoW-verdenen vs. Rubi-Ka/Shadowlands

 

AO har en mye større verden, men WoW sin virker mer "håndlagd" og "livlig". Så WoW tar igjen på kvalitet det den mangler i størrelse.

 

-Mengden av items

 

AO har tusenvis av flere items enn WoW, men av brukbare items så står vel begge spillene likt (AO har mange gamle items som ingen bruker).

 

-Skillsystem

 

Skillsystemet er veldig enkelt i WoW sammenlignet med AO. Noen liker dette, andre ikke.

 

-Endgame content (fins jo knapt i AO)

 

Dette er omtrent ikke eksisterende i WoW. Tro meg, AO har mye mer på dette området, men det bedrer seg kanskje når Battlegrounds etc. kommer ut.

 

-Andre forskjeller/likheter verdt å nevne

 

Totalt sett er WoW et bedre spill, synes jeg, hvis man ikke er lei sverd&drage spill. Litt bedre på det meste, men samtidig litt enklere hvis man liker dybden/variasjonen i AO. Quest systemet i WoW er genialt!

Endret av Uberbox
Lenke til kommentar

Spilte mye AO i 2 år, og så sluttet jeg helt. Har nå spilt WoW i snart 4 uker. Kan ikke si noe særlig om endgame, men det virker som om de som har valgt PVP-servere synes at det er da du virkelig får tid til å PVP'e.

 

Anyway... jeg liker WoW bedre enn AO. For all del, jeg likte AO en god stund, hadde et bra guild med bra folk og sånn. Men WoW er mer OK, Jeg liker feelingen mer, det er større variasjoner i landskap og sånnt.

 

Questsystemet er helt utrolig mye bedre! Jeg følte at i AO gjorde man enten missions eller quests, det ene for xp og det andre for items. Her har man kun quests, men disse er til gjengjeld 1) veldig varierte og 2) ganske greie å få til. Ikke noe "spring over halve verden for å få tak i vanskelige ting og kom tilbake og få noe semi-brukbart". Det kan være alt fra "bank 15 edderkopper" til "plukk 7 sopper".

 

Det finnes 2 geniale ting i WoW: Auction House og postsystemet. Du kan legge ting du vil selge i et auction house, i stedet for å prøve å selge det gjennom trade channel. Veldig kjekt. Du kan også sende penger og items til andre karakterer, så du slipper det å ha en mellommann for å gi ting til alter, eller å reise rundt halve spillet for å møte noen du skal gi noe til noen.

 

Det jeg til en viss grad savner fra AO er gridsystemet. Du forflytter deg med båt eller griffons (evt. t-bane og seppeliner noen steder), men du må alltid først komme deg til det stedet du siden vil ta fly fra.

 

Skills er veldig kjekt. Du bruker ikke XP på skills. Det er egne xp'er for disse. Du kan velge 2 professions, og disse går du opp i etterhvert som du lager nye ting. Så teoretisk kan du være lvl 10 og lage superfancy ting, hvis noen andre bare skaffer deg råvarene. (Kan være litt vanskelig å være lvl 10 med herbalism, når du skal ha tak i herbs som kun gror der det er lvl 50 mobs etc). Veldig kjekt å ikke trenge å lure på om man skal gå opp i Mechanical Engineering eller i Intelligence...

 

Jeg er ingen tinghore, så jeg skal ikke uttale meg så mye om mengden items. Det finnes "vanlige", "grønne" og "blå" items. Men det virker som om det også her er veldig variasjon. Ser ikke ut til at ALLE vil ha enten Azure eller Sentinel armour. Hvis du tar en titt på f.eks. http://www.thottbot.com, så kan du kikke på items. Mange ting er rewards for quests. Men questsystemet er såpass lurt at det faktisk er mulig å få tak i disse tingene, også uten 3 teams av lvl 200 folk...

 

Det er kun 60 lvls. Dermed er føles forskjellen mellom to levels ganske stor. Jeg følte at i AO var det stor forskjell når man klarte å komme seg over 20 lvls. Litt mer tilfredsstillende med instant forskjell.

 

Kirikiri

(Ex Ancarim Iron Legion, AO.)

Lenke til kommentar
Questsystemet er helt utrolig mye bedre! Jeg følte at i AO gjorde man enten missions eller quests, det ene for xp og det andre for items. Her har man kun quests, men disse er til gjengjeld 1) veldig varierte og 2) ganske greie å få til. Ikke noe "spring over halve verden for å få tak i vanskelige ting og kom tilbake og få noe semi-brukbart". Det kan være alt fra "bank 15 edderkopper" til "plukk 7 sopper".

Akkurat dét hørte jo ikke så variert ut. :w00t:

 

Det finnes mange quester i WoW der du må løpe rundt halve/hele verdenen for å skaffe ting, men det kommer mest senere.

 

Anbefaler uansett WoW, det er utrolig moro. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker så mye for gode svar. (AIL representert og ser jeg, RK2'er selv siden Nov/Des 2001 :) )

 

Hmm, mye å vurdere opp mot hverandre, Sci-Fi >>>> Fantasy for min del, men jeg trenger litt variasjon.

 

Likte auctionhouse i WoW (har riktignok fått playershops i AO, men måten det er implementert på kunne uansett vært gjort bedre), postsystemet hørtes uansett VELDIG bra ut. Åpnet en egen AO-account kun for transfers til og begynne med, ble etterhvert en aktiv alt-account etter innkjøp av ny PC gjorde dual logging enkelt.

 

Kan være greit med "enkle" quests for min del, quests i AO er regelrett på trynet spør man meg, noen liker de, jeg synes personlig at quests i AO er noe man unngår hvis man ikke er *helt* nødt. (Keys til playfields osv).

 

Er kanskje litt vanskelig å sammenligne item-database... Takker for link til thottbot, gir meg et lite inntrykk ihvertfall.

 

Blir vel en mulighet til å få prøvd WoW i april, så da får jeg se hvor jeg havner. Blir nok en PvM server, da PvP ikke er noe jeg bedriver så ofte.

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...