Gå til innhold

Problemer med minne


Garathor

Anbefalte innlegg

I det siste har maskinen min låst seg VELDIG ofte, og det har vist seg at det er minnet som er problemet.

 

Min maskinvare:

 

Hovedkort: Gigabyte K8NS nForce3 250

 

CPU: AMD Athlon 64 3000+

 

RAM: Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

 

Skjermkort: Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

 

Det er snakk om to brikker på 512 MB. Når jeg kun bruker en av dem, fungerer alt helt fint. Jeg kjørte memtest86+ med over 30 passes på hver av dem (begge brikkene, men en om gangen), uten å finne noen feil. Jeg bootet GNU/Linux og kompilerte 5 forskjellige program samtidig uten noen problem. Systemet er stabilt.

 

Når jeg prøver å kjøre memtest med begge RAM-brikkene i maskinen, fryser den alltid før den har komt igjennom en eneste pass. Når jeg booter operativsystemet fryser ofte maskinen. Og når jeg prøver å kompilere noe fryser maskinen nesten alltid. Dersom den ikke gjør det, ender jeg som oftest opp med en segfault feilmelding (som indikerer problemer med minnet).

 

Så nå bruker jeg altså kun den ene RAM-brikken. Men jeg vil jo selvfølgelig helst bruke begge to

 

Brikkene ser ut til å være ok når jeg tester dem hver for seg i memtest, er det likevel noen grunn til å tro at det er noe galt med dem? De har begge fungert helt fint sammen tidligere, dette problemet har oppstått nå nylig.

 

Har jeg noen rett til å få dette problemet løst, selv om det ikke ser ut til å være noe galt med minnebrikkene?

 

Noen råd om hva jeg kan gjøre?

 

(forresten så står det 200MHz under settings i memtest når jeg kun bruker en brikke, og 167MHz når jeg bruker begge. Noen grunn?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/FAQ/FAQ_444.htm

 

http://www.giga-byte.com/MotherBoard/FileL...aq_amdguide.jpg

 

Kan hende det vil hjelpe om du prøver en annen plassering av minnebrikkene i de forskjellige DIMM bankene. Grunnen til at du får 167 Mhz er fordi max auto konfigurasjon er DDR333 når du bruker 2 stk tosidige minnebriker. Dette skal kunne overrides ved å sette 2:1 DDR400 i BIOS.

 

Trond

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme maskin som deg, bare at jeg har twinmos ram.

 

Jeg hadde også samme problem som deg, den virket bra med en rambrikke, men kikket når jeg satte i to.

 

Det problemet har jeg fikset nå med en bios oppdatering, og nå virker den helt perfekt.

 

Her kan du late ned bios oppdatering:

 

Bios K8NS

 

Ram feilen ble fikset på F8 biosen som du ser på linken :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...