Gå til innhold

Innstilling av vekt på slalomski


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å stille inn ski kan du fint gjøre selv. Husk det er bedre om de er stillt litt før løst enn litt for hardt!! ;)

 

Bak:

Spenn på deg ski og kast deg framover det du klarer. Kan være lurt å starte med løs innstilling her. Slipper bindingene lett, så stram inn litt. Gjør slik til du kommer til det punktet der de akkurat slipper. Personlig har jeg de stillt inn ørlite lettere enn dette punktet.

 

Fram:

Bør utføres ute i snø for ikke å skade ski eller underlag. Stå normalt, løft ene skien ut til siden og prøv å få frambindingen til å løsne ved å slå med skien sidelengs i underlaget. Hmm.. vanskelig å forklare dette. Skal omformulere meg om du ikke skjønner hva jeg mener.

Edit: samme framgangsmåte gjelder både bak og fram med å finne dette punktet der bindingen slipper skoen.

 

God tur!! Misunner deg egentlig! :) Er lysten på slik tur selv

 

Edit: Det kan være skikkelig farlig å kjøre på ski som ikke er stillt riktig etter din vekt. Enda verre i dit tilfelle da du sikkert ikke kjører i en skibakke der andre fort kan få øye på deg.

Endret av Atanatar
Lenke til kommentar

Slalombindinger har jo også denne tallskalaen. Jeg veier selv 70 kg og fikk beskjed av en alpinklubb om å stille på 9. Har kun trynt skikkelig én gang siden jeg stilte de og da løsset ene skien ut. Vil tro at et sted mellom 7 og 8 ville være grei innstilling for 60 kg.

 

Off topic: Hvilket fjell skal du på? (Skulle gjerne vært i dine sko nå :cool: )

Lenke til kommentar
Slalombindinger har jo også denne tallskalaen. Jeg veier selv 70 kg og fikk beskjed av en alpinklubb om å stille på 9. Har kun trynt skikkelig én gang siden jeg stilte de og da løsset ene skien ut. Vil tro at et sted mellom 7 og 8 ville være grei innstilling for 60 kg.

 

Off topic: Hvilket fjell skal du på? (Skulle gjerne vært i dine sko nå :cool: )

http://www.harstadfjellrennet.net/main.htm Harstadfjellet i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal.

 

Dro innom g-sport i Molde og fikk dem til å stille inn vekta (like under 6) og vokse skia. :D

 

Det var helt überdeilig å sette utenfor fra toppen nedover fjellsida som heller ned mot dalen. Et perfekt fjell for slalom og telemark, eneste negative er at det ikke er skiheis. Men turen er jo halve opplevelsen, belønningen er når du står på toppen og betrakter fjellsida like før du setter utenfor. Perfekte forhold og! :w00t:

 

Jeg bor like ved, så det blir nok ikke siste turen opp dit i påska for min del!

 

Takker for all hjelp.

 

Stikk til fjells folkens, stå på ski! Anbefalt! :thumbup:

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Slalombindinger har jo også denne tallskalaen. Jeg veier selv 70 kg og fikk beskjed av en alpinklubb om å stille på 9. Har kun trynt skikkelig én gang siden jeg stilte de og da løsset ene skien ut. Vil tro at et sted mellom 7 og 8 ville være grei innstilling for 60 kg.

 

Off topic: Hvilket fjell skal du på? (Skulle gjerne vært i dine sko nå :cool: )

http://www.harstadfjellrennet.net/main.htm Harstadfjellet i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal.

 

Dro innom g-sport i Molde og fikk dem til å stille inn vekta (like under 6) og vokse skia. :D

 

Det var helt überdeilig å sette utenfor fra toppen nedover fjellsida som heller ned mot dalen. Et perfekt fjell for slalom og telemark, eneste negative er at det ikke er skiheis. Men turen er jo halve opplevelsen, belønningen er når du står på toppen og betrakter fjellsida like før du setter utenfor. Perfekte forhold og! :w00t:

 

Jeg bor like ved, så det blir nok ikke siste turen opp dit i påska for min del!

 

Takker for all hjelp.

 

Stikk til fjells folkens, stå på ski! Anbefalt! :thumbup:

Utrolig bra! Bor i Bergen så det blir sjeldent slike sterke opplevelser...

Lenke til kommentar

når du skal stille på vekta er det som regel bare å bruke en stor flattrekker å stappe den inni den tingen som går rundt frampå der, siden du er 60 kg burde du stille den på 6, men det kan kanskje være lurt med litt ekstra så 70 kan væra greit. jeg veier selv 75 og har mine på 9, min enkle test er rett å slett å bare slenge seg framover så du står bare på tuppene, løser de ikke ut da er det sånn passe instillt.

Lenke til kommentar

Bare som et lite tillegg til tråden; om du stiller inn bindingene uten å sjekke om det passer med vekten kan det føre til at det ikke blir mer skikjøring. Et par helt feil innstillte ski løser ut helt av seg selv i beste fall. Jeg har en kamerat som kjørte på et par lånte ski for noen år siden. Selvfølgelig falt han og skiene var innstillt allt for hardt. Jeg trenger vel ikke å si mer enn at han enda ikke kan stå alpint..?

Lenke til kommentar
Jeg skal jo kjøre forbi der om en ukes tid. Sjelden jeg er ute i områdene rundt Molde, men fikk lyst til å ta turen opp. Hvor lang tid tar turen opp om man går på litt? Gidder ikke spørre om tid ned igjenn.. setter bare ny rekord likevel :p  ;)

Ness, jeg bruker ca. 2 timer opp til fots (kjører slalom). Med telemarkski og feller på skia er du oppe på en times tid (om du er i god form og ikke tar for lange pauser). Det forutsetter at du går opp nordsida av fjellet, som naturligvis er den korteste turen. Må da kjøre opp i boligfeltet som ligger like nedenfor, gå opp til astadvatnet via grusveien/traktorveien. Da er du nesten halvveis. Fordelen med å gå nordsiden er at det er en relativt kort distanse til toppen (bratt stigning) og snøen har ikke for vane å legge seg i store lag der (man kan fint gå til fots om man har slalomski, snowboard etc.).

 

Det som er verdt å merke seg er at jeg anbefaler å gå opp på framsiden (ikke nordsiden) for telemarksfolk med feller på skia. Her er det tykke snølag og ikke like bratt stigning. En mer koselig tur vil jeg nok hevde i og med at en slipper å ta av seg skia opp de bratteste partiene.

 

Var forresten oppe på Harstadfjellet på nytt i dag sammen med en kompis. Helt sinnsykt konge å sette utenfor. Klarte å grave frem innskriftsboka som ligger oppe på toppen også. Nydelig vær og. Über!

 

:w00t:

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar
Slalombindinger har jo også denne tallskalaen. Jeg veier selv 70 kg og fikk beskjed av en alpinklubb om å stille på 9. Har kun trynt skikkelig én gang siden jeg stilte de og da løsset ene skien ut. Vil tro at et sted mellom 7 og 8 ville være grei innstilling for 60 kg.

 

Off topic: Hvilket fjell skal du på? (Skulle gjerne vært i dine sko nå :cool: )

http://www.harstadfjellrennet.net/main.htm Harstadfjellet i Gjemnes kommune i Møre og Romsdal.

 

Dro innom g-sport i Molde og fikk dem til å stille inn vekta (like under 6) og vokse skia. :D

 

Det var helt überdeilig å sette utenfor fra toppen nedover fjellsida som heller ned mot dalen. Et perfekt fjell for slalom og telemark, eneste negative er at det ikke er skiheis. Men turen er jo halve opplevelsen, belønningen er når du står på toppen og betrakter fjellsida like før du setter utenfor. Perfekte forhold og! :w00t:

 

Jeg bor like ved, så det blir nok ikke siste turen opp dit i påska for min del!

 

Takker for all hjelp.

 

Stikk til fjells folkens, stå på ski! Anbefalt! :thumbup:

Utrolig bra! Bor i Bergen så det blir sjeldent slike sterke opplevelser...

Hehe!

 

Sett av noen dager i neste påskeferie til skikjøring i Gjemnes kommune. Overnatt billig nede på gjestehuset. Tror ikke du kommer til å angre på det! En alternativ påskeferie hvor du slipper alt maset man forbinder med store skitrekk o.l.

 

:thumbup:

 

PS: For folk som synes skitrekk er tingen kan jo Tusten skiheiser like utenfor Molde være tingen, ca. 40 min biltur unna Batnfjordsøra og Harstadfjellet. http://www.tusten.no/ :yes:

Endret av ostenXX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...