Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Megane -96 - Turtallproblemer


Anbefalte innlegg

Min renault megane -96 har nå tidvis fått problem med tomgang.

 

Med ujevne mellomrom vil den få høyt turtall (f.o.m 1000-4000 rpm) som laveste selv når bilen står i ro.

 

Tidvis vil turtallet også "justere" seg selv dvs variere +/- 300 rpm

 

Dette skjer som oftest ved kaldstart, derfor lurer jeg på om det kan ha noe med autochoke? hvis denne bil har det.

 

Har også blitt tipset om at det kan være tomgangsregulatoren, noen som vet om det er en eventuelt dyr affære?

 

Tar gjerne imot alle tips som noen kan ha

 

mvh

mottiplotti

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tomgangsregulatoren kan fort være en dyr affære ja, tomgangsproblemer kan skyldes så mye mer enn bare den.

 

Automatchoke er det vel bare forgasserbiler som har, men injection-motoren har sin variant i en bimetallfjær som blander varm og kald luft etter temperaturen. Kan hende denne er problemet. Du kan også prøve å klemme igjen slangen til tomgangsregulatoren. Motoren skal reagere da mener jeg, men er ingen ekspert.

 

Lykke til!

 

Forøvrig: Sjekk pluggene (og bytt), bytt luftfilter, olje, oljefilter og bensinfilter regelmessig!!!!

Lenke til kommentar

Motoren klarer 7000rpm før det røde :p

 

Uansett, hva enn som gjør at turtallet kommer opp mot 4000 vet jeg ikke....om det er tomgangsmotor eller noe annet????

 

Har uansett fått et tips på å prøve å rense en magnet som styrer tomgangen på et vis...håper det funker... for ny del koster ca 2000,- + arbeid :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...