Gå til innhold

Ny PC: Shuttle SN95G5 S939


Anbefalte innlegg

God dag alle sammen!

En kompis av meg skal kjøpe seg ny PC, og denne gangen skal det være en Shuttle. Jeg har fått i oppdrag å finne deler til en grei maskin som skal brukes til "litt av hvert". Mest spill blir det nok, men han er ikke spesielt kresen.

 

Det finnes jo tusenvis av "Ny PC"-tråder, så jeg har søkt litt og funnet aktuelle deler fra komplett.no. Det oppsettet jeg er kommet fram til er som følger:

 

Shuttle: Shuttle SN95G5 Barebone S939 Sort nForce3 Ultra

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

HD: Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE

 

Så langt, så vel (?) Dette er vel omtrent "standardoppsett", og burde fungere greit etter hva jeg har lest av andre anbefalinger her på forumet.

 

Da er vi oppe i ca. 6600 kr. Budsjettet er på ca. 9500,- inkludert mus, tastatur og frakt.

 

Det jeg hovedsakelig trenger hjelp til nå, er å finne et greit skjermkort til rundt 2000 kr. Som sagt, så er ikke denne brukeren så kresen, så det beste av det beste er ikke nødvendig. Jeg har for lengst falt av "lasset" når det gjelder skjermkort, så her blir jeg glad for noen gode råd. Det må være AGP, og helst ikke bråke for mye.

 

Edit: Kommafeil. Glemte også å nevnte at han ville ha et GeForce skjermkort.

 

Mvh

Vegard

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Takk for raske svar.

 

RAM, ja. Et av disse bør passe da altså?

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2x512)

Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 1024MB (2x512)

 

S-ATA er nok ikke en dum idè. Tenkte ikke på det.

Denne kanskje?

Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Og så skjermkort.

Hvorfor han vil ha GeForce? Han har hatt to, eller tre GeForce kort som alle har fungert ypperlig. En gang kjøpte han et Radeon-kort, men han irriterte seg over driverproblematikk, og byttet bort kortet fort. Dermed blir det fort sånn at man vil ha det man har gode erfaringer med..

 

Et GeForce 6600GT eller et 6800 er vel hva som er aktuelt, ja. Hvilke produsenter anbefales? "jij1984" nevnte Club3D - som hadde fått en del gode erfaringer. Bør jeg satse på et sånt?

 

Vegard

Lenke til kommentar
Og jeg anbefaler deg å kjøpe annen ram. Feks Corsair Value.

Ja, kjøp ikke TwinMos. AMD64-cpu'er kombinert med TwinMos minne er ikke bra.

Kingston valueR er et bra eksempel på ram som "samarbeider" bra med Athlon-64.

Jeg skjønner ikke at folk sier dette jeg?? Jeg har prøvd 3 Forskjellige amd64 maskiner, med forskjellig HK, både s754 og s939, og har ikke hatt noen problemer med Twinmos-ram... Men det er kanskje noen FÅ HK-produsenter som ikkehar 100% støtte for Twinmos, men det gjelder jo andre ram-typer også...

 

So kill the MYTH!

Lenke til kommentar

Corsair Value ville jeg gått for :thumbup:

 

EDIT: angående produsent på skjermkort, så skal du ikke være noe nervøs for at kortene yter forskjellig fra produsent til produsent. Der er dem så like som man kan få det. Det du heller kan gjøre, er å se på pris + bundle ( google hjelper deg gjerne der tenker jeg :roll: ) og kjøleløsning kan være litt forskjellig.

 

Om du velger 6600GT, vil jeg anbefale at du tar en kikk på ASUS sitt biddrag, for jeg har hørt enormt mye bra om kjøleren, men om bundle står i stil vet jeg ikke.

 

Om du velger 6800, så er club3d et helt allright alternativ.

Endret av Alph3z
Lenke til kommentar
Og jeg anbefaler deg å kjøpe annen ram. Feks Corsair Value.

Ja, kjøp ikke TwinMos. AMD64-cpu'er kombinert med TwinMos minne er ikke bra.

Kingston valueR er et bra eksempel på ram som "samarbeider" bra med Athlon-64.

Jeg skjønner ikke at folk sier dette jeg?? Jeg har prøvd 3 Forskjellige amd64 maskiner, med forskjellig HK, både s754 og s939, og har ikke hatt noen problemer med Twinmos-ram... Men det er kanskje noen FÅ HK-produsenter som ikkehar 100% støtte for Twinmos, men det gjelder jo andre ram-typer også...

 

So kill the MYTH!

HADDE selv et pc med KV8-MAX3 , amd64 3400+ og 1gb med twinmos ram, fungerte ypperlig det :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har selv en slik Shuttle, og er ganske fornøyd. Den støyer mer enn jeg hadde forventet, men har planer om å bytte viftene.

 

Så til spørsmålet: Det er forholdsvis liten plass til skjermkortet i denne boksen, så pass på at du velger et uten overdimensjonert kjøler. Selv har jeg et 9600XT, og det fungerer bra.

 

Hvis du har mulighet til å kjøpe prosessoren uten vifte så gjør det, da du uansett må bruke viften som er innebygget i Shuttle'n.

Lenke til kommentar
Jeg har selv en slik Shuttle, og er ganske fornøyd. Den støyer mer enn jeg hadde forventet, men har planer om å bytte viftene.

 

Så til spørsmålet: Det er forholdsvis liten plass til skjermkortet i denne boksen, så pass på at du velger et uten overdimensjonert kjøler. Selv har jeg et 9600XT, og det fungerer bra.

 

Hvis du har mulighet til å kjøpe prosessoren uten vifte så gjør det, da du uansett må bruke viften som er innebygget i Shuttle'n.

Hei!

Det er ikke så viktig at den blir ultra-silent altså, men jeg tar det stilleste jeg finner som er bra. Han som skal ha PCen er vant til en del støy.

 

Lite plass er det nok, ja. Er kjøleren på MSI-kortet for stor til å få plass tror du, eller?

 

Angående det med vifte, så er jeg klar over at det blir en boxed-kjøler til overs, men det er det var det eneste jeg fant i farta. Kjøper uten kjøler hvis jeg finner det.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Hallo!

Fant et bilde hvor det ser ut til at viften på MSI-kortet er veldig høy, og kortet bruker da totalt det som tilsvarer to kortplasser. Er det noen som kan bekrefte eller avkrevte dette?

 

Ellers har jeg sett på noen andre skjermkort:

 

Club3D GeForce 6600 GT 128 MB

XFX GeForce 6600 GT

Point Of View GeForce 6600 GT

 

Begge de to sistnevnte kortene har fått god kritikk på erfaringene, men viftestøy er ofte satt opp på minus-sida. Er det noen som kan si noe om viftestøyen på disse tre kortene - gjerne i forhold til et GeForce 4 TI 4200/4400/4600.

 

Fikk beskjed fra han som skal ha PCen, at han godt kunne legge på noen kroner ekstra for å få et 6800-kort, bare støynivået var på et "minimum".

 

Håper på gode råd ;)

 

Mvh

Vegard

Endret av vegjoh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...