Gå til innhold

12v Strømuttak for kjøleboks


Anbefalte innlegg

Jeg skal straks ta steget ut i bilen med utstyret og reise nordover til Hamar og TG05. Det er som kjent ikke lov med annet utstyr enn det som tilhører maskina. Men jeg VIL ha kjøleboks i år også. Jeg vurderer derfor å sette inn en 12v sigarett tenner i fronten på maskina. Noen som vet hvor mye watt en kjøleboks på 12v og 3-4 (max 5) amp bruker?

 

Har northQ 400w psu. Og den trekker en amd xp 2800+, 1024mb ram, vifteløst skjermkort, 6 disker og 2 optiske drev. pluss 3 kabinett vifter. Er det nok power igjen til å trekke kjølebaggen?

 

Reglene på TG er jo slik at alt man kan koble til maskina er lov. resten får ikke brukes.

 

Takker for alle svar

 

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik kjøleboks i pcen , den trekker 12vx5a= 60watt max.

Har en 400W psu nå som trekker

  • 1024 ram /400
  • R9600xt 256
  • amd 64 3200 1 mb
  • hovedkortet
  • 11 vifter
  • floppy
  • 3 pci kort
  • 2 kortlesere
  • kjøleboksen
  • 2stk 80g harddisker
  • dvd brenner
  • cd rom
  • 2 harddisk kjølere m/ vifter og tenpmålere
  • bluetooth
  • +++

Enda går den som bare det.

Lenke til kommentar

De er kanskje en ide å koble til kjøleboksen før du skjærer hull i fornten på kabinettet :p

 

Diskene trekker endel på 12volt og her er også viftene tilkoblet. I begge tilfeller er det motorer og de trekker endel mer når de starter. Går det såvidt kanskje du ikke kan starte opp med kjøleboksen tilkoblet, men da burde du nok ha en kraftigere strømforskyning...

 

Kniper det kan du jo bruke slike elementer som du legger i fryseren, men det varer jo ikke helt til søndag med mindre du får lånt en fryser... :p

Lenke til kommentar

Vel, jeg tenkte jeg skulle offre ett av disse "panelene" som er der de optiske drevene står. De har jeg 3 stk av. Så det skal vel igrunn gå "greit" ;)

 

Om jeg må ta restart så får jeg vel bare koble den fra, også inn igjen. Den skal inneholde cola bokser og pålegg, det blir ikke SÅ fort varmt. Ikke boksene hvertfall.

Lenke til kommentar

Min er avhengig av temp utenfor boksen. Men den kjøler ikke ned til mer enn 2-4 grader uansett.

 

Men snakket med noen som har litt peil på strøm i dag. Og de sier at det ikke er noe problem med min psu og den boksen. MEN, det vil trekke mer strøm fra strømnettet til TG enn om jeg bruker min 220-12v selv om den "gir" 6amp.

Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri ha hatt 12v uttak på maskina. PSU'n var dessverre ikke sterk nok til å drive mer enn bios under oppstart. Så maskinen nektet å starte da jeg satte inn en ny hd. Og så prøvd ejeg å kortslutte alt inni der da strømmen til hdd'n og kontakten fra psu'n kom borti hverandre mens maskina gikk.

 

Det hadde vært en fin start på TG05.

 

Blir til at jeg kjøper en ny og ENDA kraftigere psu. Den som jeg har nå er 400w, men silent. SÅ den yter vel aldri max :/

 

 

Mvh

Thelle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...