Gå til innhold

Prute på priser i norske nettbutikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å kjøpe Olympus C-7070 fra mpx.no, men ser at prisen der er nesten kr. 1500.- høyere enn i Sverige. Noen som har prøvd, og lykkes, med å prute ved å ringe butikken? Tenker å kjøpe kameraet og 1 GB minnekort. Kameraet koster 5740.- og kortet ca. 1050.-, altså tilsammen kr. 6790.-. Hva kan jeg klare å prute dette ned i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet om du klarer det med MPX, men det er mulig, hvis du sender email og linker til de som har det billigere, eller ringe. Det kan være at siden det er i Sverige at de ikke bryr seg så mye. Jeg sendte email til Netshop som jeg hadde funnet ut at hadde en skjerm ganske mye dyrere enn de andre butikkene som har den og den ble satt ned, men hva MPX gjør vet jeg ikke

Endret av pertm
Skrevet

Aner ikke hvor mye du kan prute, men det koster ikke noe å forsøke.

Kameraet var forresten veldig billig i Sverige. Faktisk like billig som å kjøpe det i New York over disk (B&H Photo). Her koster kameraet $650 og med 7,5% sales tax skulle det bli 650 x 6.15 x 1.07 = ca. 4 300.-.

Cyberphoto (SE) tar SEK 4783 x 0.9 = ca. 4300 NOK.

Skrevet (endret)
Kameraet var forresten veldig billig i Sverige. Faktisk like billig som å kjøpe det i New York over disk (B&H Photo). Her koster kameraet $650 og med 7,5% sales tax skulle det bli 650 x 6.15 x 1.07 = ca. 4 300.-.

Cyberphoto (SE) tar SEK 4783 x 0.9 = ca. 4300 NOK.

Det er det jeg ser. Like priser i Sverige og USA, men NOK 1500.- mer i Norge. Ser ingen grunn til at det skal være slike forskjeller.

Snakket med Olympus og de har en lik-pris-policy over hele Europa. Så de beklager seg med grå-import for de butikkene i Sverige som selger det billigere enn i Norge. Rart, når det står på sidene i Sverige at kameraet kommer med svensk bruksanvisning. Med grå-import skulle vel denne vært øst-europeisk (som mannen hos Olympus sa) eller feks engelsk (som fra USA).

Endret av svas
Skrevet

Rart.

Egentlig burde prisen i USA ligget et stykke under. I Sverige er det som i Norge 25% moms, så egentlig er prisen i Sverige mye lavere enn i USA.

Og USA er normalt absolutt det billigste landet å handle fotoutstyr i. Øst Europa er prisene ofte høyere enn i Norge, så derfra er det ikke noe vits å handle fra.

Eneste jeg kan tenke meg er at det er en utgående modell, hvor Olympus har mye på lager. Da kan de velge å kjøre ned prisen (i det skjulte) i enkelte land for å bli kvitt dette lageret, uten å ødelegge markedet i resten av verden, hvor de fortsatt ønsker å holde en høyere pris.

Vet dette blir gjort med bl.a. stereo utstyr.

Skrevet (endret)
Rart.

Egentlig burde prisen i USA ligget et stykke under. I Sverige er det som i Norge 25% moms, så egentlig er prisen i Sverige mye lavere enn i USA.

Og USA er normalt absolutt det billigste landet å handle fotoutstyr i. Øst Europa er prisene ofte høyere enn i Norge, så derfra er det ikke noe vits å handle fra.

Eneste jeg kan tenke meg er at det er en utgående modell, hvor Olympus har mye på lager. Da kan de velge å kjøre ned prisen (i det skjulte) i enkelte land for å bli kvitt dette lageret, uten å ødelegge markedet i resten av verden, hvor de fortsatt ønsker å holde en høyere pris.

Vet dette blir gjort med bl.a. stereo utstyr.

Det er bare det at dette ikke er et utgående kamera. Det er helt nytt på markedet. Har vært i butikken i 2 dager. Kan derfor ikke skjønne de store prisforskjellene. Fikk likevel vite av [en nettbutikk] at prisene er på vei ned i Norge. Dette kommer en gang etter 1. april, men hvor mye er det ingen som vet. De anbefaler derfor å vente med å kjøpe.

EDIT: Kildehenvisning.

Endret av svas
Skrevet

Da var det rart, ja.

Du kan jo kjøpe fra Sverige, uten moms, og så betale norsk moms her.

Fraktkostnadene blir vel omtrent det samme, så det du betaler ekstra er vel bare en 150 kr. i tollgebyr.

Skrevet

sjekket innprisen her i norge, og kan si at det er ikke mange kronene mpx tjener på det kameraet. Så du kan nok bare glemme å få dem til

å sette ned prisen.

Er nok Olympus i Norge som tar noen kroner ekstra, eller det som er

mest sannsynlig er at prisforskjeller i de forskjellige landene har en del med hvordan valutaen i landet er i forhold til dollaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...