Gå til innhold

Kan jeg bruke denne kabelen i audigy2?


Anbefalte innlegg

Kan jeg bruke denne kabelen i mitt audigy 2 zs for å få surround i filmer?

"Optisk fiberkabel for enheter med 3,5 mm kontakt, f.eks. bærbar minidisc, walkman etc. Lengde 1,5 m." på Clas Ohlson

Finnes den i lengre enn 1.5 meter?Burde jeg heller bruke coax i lydkortet?

 

Går det an å bruke mitt logitech z-5300 i spill og hjemmekino anlegget i filmer og musikk? Hvis ja hvordan setter jeg det opp?

 

Takk for all hjelp ;)

Endret av jke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på hva slags kontakter du har på ditt kort, men jeg ville bare si at en digital overføring kun vil gi surround i filmer med det kortet, ikke spill.

Det er veldig få lydkort som gir surround over digital overføring på vanlige programmer og spill i dag.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker på hva slags kontakter du har på ditt kort, men jeg ville bare si at en digital overføring kun vil gi surround i filmer med det kortet, ikke spill.

Det er veldig få lydkort som gir surround over digital overføring på vanlige programmer og spill i dag.

Det er derfor jeg lurte på om jeg kunne bruke z-5300 til spill

Lenke til kommentar

Du kan ikke bruke den optiske kabelen direkte på Creativekortene, den 3,5mm digitale utgangen på disse kortene er av den "elektriske" typen. Creative er litt sære på dette med digitalutganger, skal du ha standard digitale utganger, d.v.s. S/PDIF eller optisk, må du kjøpe de dyrere versjonene som har disse utgangene i egne eksterne bokser. Eneste måten å få digitallyd direkte fra et Creativekort er å bruke en overgang fra 3,5mm til RCA kontakt, for så å bruke en S/PDIF kabel videre. Disse overgangene er vanskelige å få tak, selv fikk jeg tak i det fra et videokopieringssett fra Clas Ohlson, men det er mulig at proffe lydbutikker har disse løst. I USA finnes det egne digitale I/O braketter med både S/PDIF og Toslink på til Creativekortene, men disse har jeg ikke sett i noen europeisk nettbutikk.

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar
Men går det an å bruke bare logitech z-5300 i spillene for å få surround og samtidig ha tilkoblet anlegget til kortet?

Trenger jeg en coax kabel med overgang til 3.5 minijack?

Ja, du trenger en mini-jack til phono/rca. Bruker selv en slik for å koble audigy 2 ZS til en DD-ex/dts-es decoder.

 

Digital utgangen på Audigy 2 ZS er i stand til å sende ut 5.1 digitalt i flere seperate PCM strømmer, men dette er det ikke så mange enheter som støtter.

 

Enkelte spill encoder tydeligvis lyden i en eller annen form for Dolby mix. Får i hvertfall helt grei suround i Doom3 når jeg setter Doom3 på stereo og lar den eksterne decoderen "upmixe" lyden til 6.1.

 

 

Kan du si litt om hvilke innganger du har på z-5300?

 

Er selvfølgelig mulig å koble analog 7.1 til et høyttalersett og digital ut til et annet. Er bare å velge at all "filmlyd" går ut digitalt. Kan gjøres enkelt med ffdshow (realtime DD encoding) også deaktivere DD/DTS decoding til Audigy 2 ZS driverene.

 

Det samme kan også gjøres med musikk.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Ok takk for hjelpen!Har ikke funnet sånn overgang enda men skal se etter det. Men ingen har enda svart meg på om det går an å bruke bare pc anlegget til spill og det andre til film og musikk

 

 

Jeg kom på en ting. Hovedkortet mitt har coax og optisk inngang. Hvordan er kvaliteten på film og musikk der i forhold til audigy2 ZS?Jeg har et MSI K8T NEO-FIS2R hovedkort

Endret av jke
Lenke til kommentar
Ok takk for hjelpen!Har ikke funnet sånn overgang enda men skal se etter det. Men ingen har enda svart meg på om det går an å bruke bare pc anlegget til spill og det andre til film og musikk

 

 

Jeg kom på en ting. Hovedkortet mitt har coax og optisk inngang. Hvordan er kvaliteten på film og musikk der i forhold til audigy2 ZS?Jeg har et MSI K8T NEO-FIS2R hovedkort

Du vill nok ikke merke forskjell på det integrerte lydkortet og Audigy 2 ZS kortet ved avspilling av film/musikk. Har selv gode erfaringer med bruk av optisk overføring. Siden kablene der ikke leder strøm så plukker de ikke opp støy på veien. De tar heller ikke med seg elektrisk støy fra maskinen og til forsterkeren. Har hatt så mye problemer med sånt i det siste at jeg har hatt "litt" lyst til å knuse både det ene og det andre :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...