Gå til innhold

Hvordan lage ting i plast?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har aldri smeltet plast, så jeg vet ikke hvordan det fungerer. Men jeg har hørt at det skal være ganske enkelt. Først av alt lurer jeg på om det er farlig(med tanke på giftige gasser o.l.). For det andre lurer jeg på smeltetemperatur, og hvordan det endrer seg(i form). Det finnes mange typer plast, men jeg tenkte å bruke den typen som f.eks. isbokser og cd-cover er laget av.

 

Om jeg nå hadde smeltet plast, så bør jeg vel ha en form å tømme den oppi? Hvilket material skal jeg bruke til en slik form? Vil plasten i forma krympe noe særlig?

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere typer plast, som gir ulike svar på spørsmålene dine. Du vil ikke få mye ut av å smelte feks. et CD cover, som er syntetisk plastikk laget av olje, da denne vil fordampe. Det er riktig at giftige gasser frigjøres.

 

Den enkleste plasten som man kan lage hjemme, er naturlig latex.

 

1 - Varm sakte opp en halv kopp fløte (eller tykk melk, feks. h-melk) mens du rører om.

2 - Når det begynner å koke, ha i noen skjeer eddik (eller sitron saft, det er syren en er ute etter)

3 - Ha i eddik e.l. til det begynner å bli gele-aktig.

4 - La blandingen kjøles ned.

5 - Vask av rester i vann. Du har nå klumper med plastikk.

 

Hva skjer?

Syren i eddiken reagerer med kasein i fløten. I praksis er denne måten å lage plastikk på veldig dyr, så i industrien lager man plastikk av olje.

Lenke til kommentar
Det finnes flere typer plast, som gir ulike svar på spørsmålene dine. Du vil ikke få mye ut av å smelte feks. et CD cover, som er syntetisk plastikk laget av olje, da denne vil fordampe. Det er riktig at giftige gasser frigjøres.

 

Den enkleste plasten som man kan lage hjemme, er naturlig latex.

 

1 - Varm sakte opp en halv kopp fløte (eller tykk melk, feks. h-melk) mens du rører om.

2 - Når det begynner å koke, ha i noen skjeer eddik (eller sitron saft, det er syren en er ute etter)

3 - Ha i eddik e.l. til det begynner å bli gele-aktig.

4 - La blandingen kjøles ned.

5 - Vask av rester i vann. Du har nå klumper med plastikk.

 

Hva skjer?

Syren i eddiken reagerer med kasein i fløten. I praksis er denne måten å lage plastikk på veldig dyr, så i industrien lager man plastikk av olje.

Men hvordan blir plastikken? Like stiv som i f.eks. leker og cd-cover?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...