Gå til innhold

S-ATA hastighet, harddisk begrensnigner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har prøvd å søke meg til et svar på dette uten og lykkes, har i tillegg lest S-ATA guiden.

Spørsmålet var da, hvor fort en S-ATA harddisk kan overføre filer til en annen S-ATA harddisk f.eks. over et GBIT nettverk? Eller rettoslett overføre filer fra harddisk til harddisk i Windows...

Håper på noen fornuftige svar, samt lærerik informasjon ;) :!:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
150mbit overføring. altså 18.75MB pr sek i teorien :p

Så det er ikke mer?

Er det noe som kan overføre fortere enn dette? en annen type harddisk f.eks. SCSI?

Hva vil S-ATA 2 si? må du ha S-ATA 2 disk for å kunne bruke dette? (Har det nemmlig på hovedkortet)

Skrevet

Nå er det snakk om 150 megabyte ikke 150 megabit som er maks hastigheten til sata. Men selve harddisken vil begrense dette til typisk 30-40 megabyte i maks hastighet.

Skrevet (endret)
SATA, NCQ, SAS og PCI Express

De ulike SATA-benevnelsene gir følgende (teoretiske) overføringshastighet:

* SATA-150: 150 MB/s

* SATA-300: 300 MB/s (SATA-II)

* SATA-600: 600 MB/s (SATA-III)

* Osv…

Fra en av guidene.

OK det er de teoretiske hastighetene, men blir disse hastighetene den hastigheten to S-ATA harddisker kan overføre mellom hverandre?

Må man ha S-ATA 2 harddisk for å koble den til en S-ATA2 port? og få 300MB pr sekund.

Edit: Så ikke svaret til talisar.

Men må man ha en S-ATA2 Harddisk for å utnytte 300MB/S ?

Endret av Gundersen
Skrevet (endret)

Ja man må vel ha SATA-II-harddisk for å utnytte den teoretiske 300MB/s.Hjelper ikke at HKet ditt støtter SATA-II nei.

Edit: kan man foresten bruke en SATA-II harddisk på et hovedkort som ikke støtter SATA-II? Er det eneste som skjer at disken oppfører seg like tregt som SATA eller går det ikke? Og motsatt, hvis man har SATA-II hovedkort, så kan man bruke SATA- hardisker?

Må bare forsikre meg så jeg ikke bomkjøper :p

Endret av BakkiZ
Skrevet
Edit: kan man foresten bruke en SATA-II harddisk på et hovedkort som ikke støtter SATA-II? Er det eneste som skjer at disken oppfører seg like tregt som SATA eller går det ikke? Og motsatt, hvis man har SATA-II hovedkort, så kan man bruke SATA- hardisker?

Må bare forsikre meg så jeg ikke bomkjøper :p

Jeg har ihvertfall støtte for S-ATA2 på mitt HK, men jeg bruker vanlige S-ATA disker fordet.

Skrevet (endret)

Forresten kan jeg ikke se noen "S-ATA2 disker" til salgs i noen av wobshoppene... er det sikkert at du må ha en "S-ATA2 disk" for å kunne bruke dette?

Noen her som har litt peiling på dette?

Edit: Kanskje S-ATA2 er for RAID oppsett, eller tuller jeg fælt nå?

Endret av Gundersen
Skrevet

De hstighetene dere har sett på til nå er teoretisk båndbredde mellom HK og HD, en harddisk er flaskehalsen i systemet og en sata2 disk er akkuratt like rask som en sata disk per i dag(hvis man ser bort fra ncq o.l.) laesehastigheten på en HD i dag ligger vel mellom 40-70MB? mens skrivehastigheten er noe lavere?

Så allt i allt så blir hastigheten de kan overføre på begrenset av hvilke harddisker det er snakk om...

Skrevet

Aha ;)

Så hvis jeg har en SATA disk med støtte for NCQ så får jeg ikke dratt nytte av det om hovedkortet mitt ikke støtter SATA-II?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...