Gå til innhold

Høy temp på Chipsett


Anbefalte innlegg

hey, jeg bare lurte på om 80 grader c er veldig høyt for et via kt400 chipsett ?

Jeg har nettopp byttet til en passiv zahlman kjøler http://komplett.no/k/ki.asp?sku=303858&cks=PRL, og fikk meg et lite sjokk da jeg så tempraturen,,, jeg greier å ta på kjøleribba uten å brenne meg,, så , jeg er ikke sikker på om temp readingen er korrekt... ? men den viser like høyt i bios også.... :(

specs:

abit max2

amd 3000+ xp @ 2500mhz (15x166)

1 gig twinmos ram

 

jeg vet tempraturen vil synke hvis jeg nedklokker endel, men vil helst ikke gjøre dette,,,, kan jeg bare la den være så høy................................ ?

 

kan også si at idle temp'n er ca 70,,, men den går over 80 ved load,, hvor høyt kan jeg la den gå ?

 

edit:litt smådetaljer

post-24-1111090628_thumb.jpg

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fort gjort at dette er PWM temp siden det er abit vi snakker om. I såfall er det tempen på noen kritiske kondensatorer på hovedkortet ditt, og ikke chippen.

 

Jeg ville nok klokket til standard og sett hva tempen lå på da.

Hvis den kun ligger 10 grader under, er det ikke farlig.

 

Det er ikke system temp.

Bruk abit EQ for å finne ut hva det egentlig er du fanger opp.

Lenke til kommentar
Jeg limte denne ribba på et nF2 (NF7-S) kort for en stund siden.. zalman kjøleren er litt i minste laget spør du meg.. Ribba på bildet stammer fra en pentium1, lett å få tak i sånne på søppelfyllinga

 

Bruk vanlig superlim, like bra som arcticsilver lim

er zalman kjøleren litt i det minste laget?

Hvilke tempraturer er det du egentlig er vant med?

Husk at vifta som stod på abit kortet ditt flytter nada med luft.

 

Jeg kjører med std. asus kjøling (veldig lik zalman sin) og har testet fsb på 250 uten nevneverdige problemer. Som sagt, hvor høye temp er du vant med i kassa di?

 

Mye rart i det du skriver. Vanlig superlim er vel ikke det råeste termiske materialet du kommer over.... er det vel?

Jeg anbefaler å bruke termisk lim for å feste kjøleribber.

(grunnleggende termodynamikk med varmetall)

Endret av torkelma
Lenke til kommentar
er zalman kjøleren litt i det minste laget?

Hvilke tempraturer er det du egentlig er vant med?

Husk at vifta som stod på abit kortet ditt flytter nada med luft.

 

Jeg kjører med std. asus kjøling (veldig lik zalman sin) og har testet fsb på 250 uten nevneverdige problemer. Som sagt, hvor høye temp er du vant med i kassa di?

 

Mye rart i det du skriver. Vanlig superlim er vel ikke det råeste termiske materialet du kommer over.... er det vel?

Jeg anbefaler å bruke termisk lim for å feste kjøleribber.

(grunnleggende termodynamikk med varmetall)

Har du plass til det er den største ribba bestandig det beste alternativet. Dessuten kostet ribba mi meg 0kr., men zalmannen koster rundt 6-70kr. Så da kan du jo regne på hva som er det billigste og beste ;)

 

Termisk lim er to-komponent epoxy iblandet micro sølv, problemet med epoxy er at det bygger mye mer enn superlim som vil gi deg en sinnsykt mye tynnere limfuge (0,1mm eller mindre). Epoxy vil gi deg minst 3ggr tykkere lag med lim uansett om du fordeler det etter beste evne og da går mye av vinninga opp i spinninga.

 

Andre fordeler med superlim er at det er billig og lett tilgjengelig.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...