Gå til innhold

der var stillheten over


warhol

Anbefalte innlegg

-

Fikk bygd meg opp en maskin der utgangspunktet var att jeg sover i samme rommet, in-win, msi 3330,1.4ghz 40gb 5400rpm, gf mx400 coolermaster ep5 og noe uleselig. Den har jeg vore fornøyd med. Men nå i dag (selvsagt utpå formiddagen/kvelden) når jeg våknet opp så var det kommet noe uforklarlig inn i heimen, målbar desibel støy.

 

Så etter en ca 3mnd tid, da kan en med andre ord bare ta det for gitt att ting har gått seg litt til.

 

ikke noe ulyd men hørbar vifte støy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, Ville bare nevne at Chipset-viftene på de aller fleste hovedkort, bruker så kalte Olje-lager, disse er kjent for å bråke når båxen er kald, men den skulle holde opp med bråket etter ett par minutter ca.

 

All annen støy kan komme fra Cpu-vifte, vifta i Poweret(som ryker relativt ofte i power av dårlig kvalitet.) eller vifta på grafikkortet. Vær obs på at viftene på Creatives kort bråker som f... når de blir gammle. Har du kabinettvifter, bør du se om noe ligger mot dem, som hdd-kabler, de kable som kobler front-panelet til hovedkortet osv. Her er det realivt mange muligheter. Du får bare teste deg fram. Som ett tips til slutt, skaff deg hovedkort med passiv kjøling av North-bridgen, de bråker minst. Skal du overklokke, sier det seg selv at det er lurt å ha en aktiv kjøler på North-bridgen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-20 10:06, GalFisk skrev:

En grei måte er å stoppe en og en vifte med fingern fx og se når det blir stille. Kjølermester bråker no sinnsykt. Kjipsettvifta på KT7A'n min har også begynt å bråke av og til, men da hjelper det å pirke litt på den så går det over. Men etter min erfaring vil det problemet bare bli verre.



 

 

Ikke stopp med fingen!!!

 

Har fortsatt ett kutt forran nagla etter å ha stoppa en global win vifte.

Lenke til kommentar

Sikkert derfor enkelte vifter har en FANGRILL over, slik at fingre og andre fremmedlegmer ikke skal forville seg nedi dem.

 

Selv Vifta på CKG760 er lite lurt å stoppe med fingern. Stopp kassa, trekk ut alle ledninger som er koblet til vifter, og start opp, men vær snar og skru av, eller kan det gå galt, En AMD T-bird klarer seg fint uten vifte ett par minutter. Sett så inn pluggene etter tur, til du finner den som bråker. Det burde ikke ta så lang tid. Prøv å være gjordet til kassa når du fikler inni, det forlenger levetiden på din høyt verdsatte PC.

 

:smile:;-()

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-20 10:06, GalFisk skrev:

En grei måte er å stoppe en og en vifte med fingern fx og se når det blir stille. Kjølermester bråker no sinnsykt. Kjipsettvifta på KT7A'n min har også begynt å bråke av og til, men da hjelper det å pirke litt på den så går det over. Men etter min erfaring vil det problemet bare bli verre.



 

Stoppe en coolermaster med fingeren...

 

ER DU DEMENT??

 

Dette går bra på vifter som blåser OPP fra prossesoren, men Coolermaster og en den andre blåser NED....

 

Instant negleklipp for å si det slik!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-23 08:50, FauSt_ skrev:

Quote:


On 2001-11-20 10:06, GalFisk skrev:

En grei måte er å stoppe en og en vifte med fingern fx og se når det blir stille. Kjølermester bråker no sinnsykt. Kjipsettvifta på KT7A'n min har også begynt å bråke av og til, men da hjelper det å pirke litt på den så går det over. Men etter min erfaring vil det problemet bare bli verre.



 

Stoppe en coolermaster med fingeren...

 

ER DU DEMENT??

 

Dette går bra på vifter som blåser OPP fra prossesoren, men Coolermaster og en den andre blåser NED....

 

Instant negleklipp for å si det slik!

 

 

Det var skikkelig smart sagt.. Det er jo bare å snu fingeren andre veien, så beholder du både negl og finger.

Lenke til kommentar

Oy! Glemte å si en VIKTIG ting:

 

Hold støvsugeren borte fra maskinen din om du ikke har a) en støvsuger som er laget spesielt med hensyn på å lade ut statisk el. (Som de som kopimaskin service folk bruker)

B) er helt sikker på at du hvet hva du gjør.

 

Støvsugere kan være døden for maskinen på mange måter. Fysisk skade (avsugde komponenter KAN forekomme) og statisk el.utladning er de farligste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...