Gå til innhold

Noen spm angående DHCP..


above

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En DHCP-server er en maskin som deler ut IP-adresser til maskiner på et nettverk. I linux/UNIX operativsystemer er dette inkludert. Det er også inkludert i serverutgavene av Windows, men jeg anbefaler å bruke linux/UNIX til dette, da linux/UNIX er en del bedre på nettverk enn det windows er.

Lenke til kommentar
Takker! :)

 

Kan jeg bruke Windows Xp til dette eller er det best med Windows Server 2003?

Selv vil jeg tror det er best med Windows server 2003.

Må uansett være et Windows OS :)

Det er nok best med Windows Server 2003 selv om jeg på ingen måte vil anbefale Windows server 2003, da linux/UNIX er mye bedre på dette, pluss at det er gratis.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Noen guide for å installere dette eller er det så lett at dette ikke trengs?

FreeBSD er etter det jeg og Stig mener, meget lett å installere.

Man laster ned FreeBSD-ISO, brenner, booter og bruker det geniale sysinstall-programmet til å installere. Sysinstall er ypperlig, da det ikke bare installerer FreeBSD, men tilbyr konfigurering av systemet og har masse dokumentasjon. Selv bruker jeg Sysinstall når jeg skal konfigurere enkelte ting på maskinen jeg ikke orker/greier å konfigurere manuelt.

 

Hvis du skal installere FreeBSD, er det smart å lese FreeBSD håndboken, en ypperlig ressurs for alle som bruker FreeBSD. I tillegg til å dekke dokumentasjon nødvendig for installering, har håndboken informasjon om hvordan man setter opp printere, webserver og langt mer.

 

Last ned enten FreeBSD 5.3 eller FreeBSD 4.11.

Hovedforskjellen mellom disse to versjonen er at FreeBSD 4.11 er raskere på eldre maskiner, mens FreeBSD er treigere, har langt bedre hardware-støtte og blir regnet som mer "moderne".

FreeBSD 4.11 er den nyeste versjonen av disse, så du kan finne noen bugs i FreeBSD 5.3 som de har tettet i 4.11-utgivelsen.

Lenke til kommentar
Noen guide for å installere dette eller er det så lett at dette ikke trengs?

FreeBSD er etter det jeg og Stig mener, meget lett å installere.

Man laster ned FreeBSD-ISO, brenner, booter og bruker det geniale sysinstall-programmet til å installere. Sysinstall er ypperlig, da det ikke bare installerer FreeBSD, men tilbyr konfigurering av systemet og har masse dokumentasjon. Selv bruker jeg Sysinstall når jeg skal konfigurere enkelte ting på maskinen jeg ikke orker/greier å konfigurere manuelt.

 

Hvis du skal installere FreeBSD, er det smart å lese FreeBSD håndboken, en ypperlig ressurs for alle som bruker FreeBSD. I tillegg til å dekke dokumentasjon nødvendig for installering, har håndboken informasjon om hvordan man setter opp printere, webserver og langt mer.

 

Last ned enten FreeBSD 5.3 eller FreeBSD 4.11.

Hovedforskjellen mellom disse to versjonen er at FreeBSD 4.11 er raskere på eldre maskiner, mens FreeBSD er treigere, har langt bedre hardware-støtte og blir regnet som mer "moderne".

FreeBSD 4.11 er den nyeste versjonen av disse, så du kan finne noen bugs i FreeBSD 5.3 som de har tettet i 4.11-utgivelsen.

Off topic:

OSTEBU skriver vel i grunnen i innlegget sitt at det må være en windows sak, hvorfor skal du prøve å dytte på ham Linux løsning??

 

On topic:

Det å sette opp DHCP i 2003 er en ganske grei sak.

Du kan installere selve DHCP servern via Managing your Server.

Deretter er det å sette opp ett scope som er tilpasset for deg.

 

Hvis du trenger noe hjelp så er det bare å sende en PM til meg.

Lenke til kommentar
Det er nok best med Windows Server 2003 selv om jeg på ingen måte vil anbefale Windows server 2003, da linux/UNIX er mye bedre på dette, pluss at det er gratis.

Jeg kunne gjerne hørt deg begrunne/dokumentere dette. Jeg får helt kula av at hver eneste person sier at linux er så mye bedre en windows. Min erfaring med folk sier det ikke kjenner til windows.Hver av dem har sine sterke/svake sider, men i bunnen så har det seg slik at med mindre du ikke er veldig dyktig på linux så vil du gjøre en dårligere jobb med å sette det opp på linux. Det er mye enklere å sette det opp i windows 2003 og kjøre inn alle service packs/oppdateringer en å gjøre alt dette på linux også. Hvor mange legger inn siste patcher og service packs til linux? ikke så mange som jeg vet om....fordi det er så sikkert? nei...det blir glemt

 

Det er et stort pluss at linux er gratis....JA er enig der. Men til slutt og sist så skal jeg si at jeg ikke er erfaren linux bruker og uttaler meg da ikke at windows er bedre en linux

Lenke til kommentar
OSTEBU skriver vel i grunnen i innlegget sitt at det må være en windows sak, hvorfor skal du prøve å dytte på ham Linux løsning??

Punkt 1: FreeBSD er IKKE en linux-løsning, bare så det er sagt. Vær oppmerksom på forskjellen.

Punkt 2: FreeBSD er mye bedre egnet til nettverksdrift enn Windows Server 2003. Hvorfor skal trådstarter kjøpe en dyr windows-løsning når han kan få en BSD-løsning helt gratis? FreeBSD koster ingen ting å laste ned, ting fungerer bedre i FreeBSD, dessuten vil trådstarter tilegne seg mye mer kunnskap enn hva han ville gjort med ein windows-løsning. Jeg holder meg faktisk til topic, men foreslår en mye bedre løsning enn det som trådstarter legger til grunn. Det er ikke uten grunn at FreeBSD er så mye brukt i servere rundt omkring.

Lenke til kommentar
OSTEBU skriver vel i grunnen i innlegget sitt at det må være en windows sak, hvorfor skal du prøve å dytte på ham Linux løsning??

Punkt 1: FreeBSD er IKKE en linux-løsning, bare så det er sagt. Vær oppmerksom på forskjellen.

Punkt 2: FreeBSD er mye bedre egnet til nettverksdrift enn Windows Server 2003. Hvorfor skal trådstarter kjøpe en dyr windows-løsning når han kan få en BSD-løsning helt gratis? FreeBSD koster ingen ting å laste ned, ting fungerer bedre i FreeBSD, dessuten vil trådstarter tilegne seg mye mer kunnskap enn hva han ville gjort med ein windows-løsning. Jeg holder meg faktisk til topic, men foreslår en mye bedre løsning enn det som trådstarter legger til grunn. Det er ikke uten grunn at FreeBSD er så mye brukt i servere rundt omkring.

Hmmm en jeg faktisk kan få diskutere litt med her :p

 

Vel...jeg skal ikke uttale meg så veldig mye om FreeBSD da jeg ikke har særlig erfaring med dette men jeg vil nesten si deg imot angående FreeBSD brukt så mye rundt i verden. Jeg har vært borte ganske mange servere rundt omkring og aldri funnet en FreeBSD server løsning enda......og dermed si det høres litt merkelig ut å si at grunnen til det blir brukt så mye på servere er fordi det er så bra. Uten å kunne dokumentere dette da vil jeg vedde på at både linux og windows har større markedsandel i servermarkedet en FreeBsd

 

og en ting til....på hvilke områder er Freedsn bedre i nettverksdrift? Tenker du bare på DHCP eller alt? terminal server? group policy?

Lenke til kommentar
Det er nok best med Windows Server 2003 selv om jeg på ingen måte vil anbefale Windows server 2003, da linux/UNIX er mye bedre på dette, pluss at det er gratis.

Jeg kunne gjerne hørt deg begrunne/dokumentere dette. Jeg får helt kula av at hver eneste person sier at linux er så mye bedre en windows. Min erfaring med folk sier det ikke kjenner til windows.Hver av dem har sine sterke/svake sider, men i bunnen så har det seg slik at med mindre du ikke er veldig dyktig på linux så vil du gjøre en dårligere jobb med å sette det opp på linux. Det er mye enklere å sette det opp i windows 2003 og kjøre inn alle service packs/oppdateringer en å gjøre alt dette på linux også. Hvor mange legger inn siste patcher og service packs til linux? ikke så mange som jeg vet om....fordi det er så sikkert? nei...det blir glemt

 

Det er et stort pluss at linux er gratis....JA er enig der. Men til slutt og sist så skal jeg si at jeg ikke er erfaren linux bruker og uttaler meg da ikke at windows er bedre en linux

Ok, her kommer en begrunnelse:

1. Linux/BSD/System V UNIX har en bedre TCP/IP-stakk enn windows , noe som gjør at operativsystemet utnytter nettverket bedre enn det windows klarer. F.eks. kan FreeBSD utnytte opptil 95 Mbps ut av en 100 Mbps linje. Windows er ikke i nærheten av å klare en så høy effektivitiet. Forskjellene blir enda større når det kommer til Gbps-nettverk, hvor windows ligger langt bak. Sun hevder at deres totalt omskrevne TCP/IP-stakk i Solaris 10 fullt og helt skal kunne utnytte 10 Gbps-nettverk. Man kan selvfølgelig betvile dette, men at de har kommet langt på vei, kan jeg godt skrive under på.

2. Det er store arkitekturforskjeller mellom windows og Linux/BSD/System V UNIX. Vanlige brukere utenom root (superbruker i UNIX tilsvarende administrator i windows) har ikke skrivetilgang utenom på sitt eget hjemmeområde, så det slår bena under viruss-spredning i samme grad som windows. Faktisk så er Linux/BSD/System V UNIX nesten virusfritt. Slike system er også vanskelig å spamme og adware-problematikken i windows er uaktuell på Linux/BSD/System V.

Det ligger mye god dokumentasjon på nettet som man kan finne, det har i hvert fall hjulpet meg. Og dessuten lærer man mer om systemet man setter opp, slik at man er bedre rustet til å møte de utfordringer som måtte komme.

Jeg må gjenta det jeg sa i forrige post: Nå MÅ folk lære seg å skille mellom Linux, BSD og System V UNIX. Det er faktisk ikke det samme. Det at to på rad blander Linux med BSD, som er to forskjellige systemer, skremmer meg litt. Det finnes andre og bedre altenativer enn Windows. Det er mitt poeng.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg svelger den :yes:

 

PS: Jeg blander ikke linux og FreeBSD distro jeg da? Jeg kommenterte følgende setning

 

"Det er nok best med Windows Server 2003 selv om jeg på ingen måte vil anbefale Windows server 2003, da linux/UNIX er mye bedre på dette, pluss at det er gratis."

 

Men jeg godtar forklaringen din og synes du hadde sterke begrunnelser. Noe som tyder på at du kan det. Det er jo sant som du sier...vanlige brukere i linux/unix har ikke samme skrivetilgang og dermed sikrere for virus

Lenke til kommentar

Ikke for å kverulere for mye her da men du sier

 

"Det finnes andre og bedre altenativer enn Windows. Det er mitt poeng"

 

Det kommer da veldig an på hva som skal kjøres på serveren. Der må du være enig. Du har ikke samme utvalgt i programvare som i Windows. Tenker da på terminalserverløsninger, SQL,Oracle databaser, Citrix, Domenekontroller??????

Lenke til kommentar

Når det gjelder FreeBSD og web-servere:

Yahoo kjører bl.a. på FreeBSD.

Når det gjelder nettverk, og dette gjelder alle varianter: Konfigureringen skjer som oftest via SSH, da dette er sikkert. Det opprettes en kryptert forbindelse som ikke kan avlyttes. Terminal server er ikke sikkert, og ressurskrevende, noe SSH ikke er. Selvfølgelig ser jeg nytten ved terminalserver, og her kan en windows-løsning være på sin plass. Selvfølgelig da med Linux/BSD/System V kjørende i bånn. Men dette kan også fint løses på Linux/BSD/System V. F.eks. så har Sun en meget god løsning med sine SunRays (tynnklienter med mulighet for smartkort) som da kjører Solaris (System V UNIX). Her kan man få akkurat de samme muligheter som man vil få under windows, og det er så å si virusfritt. Sikkerheten er ganske bra.

 

Edit: Oracle, MySQL fungerer også på Linux/BSD/System V UNIX, og det fungerer meget bra. Oracle har hatt støtte for Opteron-prosessorene en stund allerede i linux, noe som er fraværende fra Microsoft sin side. Linux-tynnklienter er på fremmarsj også, så ting skjer.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg er har også vært en del rundt på forskjellige jobber, men jeg har fortsatt til gode å se FreeBSD i drift på systemene.

Kunne godt tenke meg å få høre litt mer om de mulighetene som skfigved tok opp, jeg tenker mer på den biten med en katalogtjeneste, GPO'er osv.

 

Har vært inne på større bedrifter som faktisk på de siste 2-3 åra har lempet ut Novell også til fordel for MS sitt AD. Derfor er jeg litt opptatt av hvilke katalogtjenester som evnt ligger i FreeBSD.

Jeg synes også at du har sterke argumenter, men jeg har aldri prøvd FreeBSD.

Ser at det er en Unix variant, og det som jeg har jobbet med har vært Linux, med da særlig vekt på Slack.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mye utenomsnakk her.

Til trådstartet:

Innstaler DHCP via manage my server.

Klikk på DHCP under administrative tools.

Authorize server.

Sett opp et scope (f.eks 192.168.1.0)

 

Til de andre som hevder Linux/unix er bedre har jeg 2 såørsmål.

Hvilken katalog tjeneste har de?

Hvilket regnskap/lønns system kan kjøres?

Lenke til kommentar
Til de andre som hevder Linux/unix er bedre har jeg 2 såørsmål.

Hvilken katalog tjeneste har de?

Hvilket regnskap/lønns system kan kjøres?

Jeg kjenner selv ikke til mange katalogtjenester, men FreeBSD og GNU/Linux har OpenLDAP.

Når det kommer til regnskap: OpenOffice Math og GnuCash er de eneste jeg kjenner til for øyeblikket. Emacs kan visst også brukes til regnskap, ihvertfall en av de komersielle implantasjonene.

Lenke til kommentar
Når det gjelder nettverk, og dette gjelder alle varianter: Konfigureringen skjer som oftest via SSH, da dette er sikkert. Det opprettes en kryptert forbindelse som ikke kan avlyttes. Terminal server er ikke sikkert, og ressurskrevende, noe SSH ikke er.

Jeg vet ikke helt om jeg følger deg her. Du snakker om konfigureringen?

Jeg snakker her om en fullverdig terminalserverløsning men foreksempel 100 brukere uten lokalinstallerte programmer

RDP ikke sikkert og resurskrevende??????? vel RDP har 128 bit krypteringsstøtte som skal holde plenty

 

Resurskrevende? Selvfølgelig er det resurskrevende da det er en terminalserverløsning. Klart at det kan være for resurskrevende for ren konfigurasjon av server men i et bruker oppsett med terminalserverprofiler og terminalserverpolicyer er det reusrskrevende. Det skal jeg være eng i....og hvis de andre operativsysteme som nevnes hadde en lignende løsning (som for alt i verden kan hende de har) så skal jeg vedde på at de også er resurskrevende

 

Min erfaring er også som blir nevnt ovenfor. Store bedrifter og bedrifter generelt ser ut til å fase ut Novell og linux til fordel for microsoft. Nå sier da novell at markedsandelene deres går opp da men noen må da miste markedsandel for at dette skal gå opp

Lenke til kommentar
Mye utenomsnakk her.

Til trådstartet:

Innstaler DHCP via manage my server.

Klikk på DHCP under administrative tools.

Authorize server.

Sett opp et scope (f.eks 192.168.1.0)

 

Til de andre som hevder Linux/unix er bedre har jeg 2 såørsmål.

Hvilken katalog tjeneste har de?

Hvilket regnskap/lønns system kan kjøres?

Følger DHCP med Windows 2003 server?

 

Om dere mener FreeBSD er mye bedre, så prøver jeg å få lasta det ned nå.

Men hvordan er det det fungerer, er det ikke linux eller hva?

Ble litt forvirra nå.. :p

 

EDIT: Om jeg skal testa FreeBSD, kan jeg da bruke ISA og DHCP som jeg kan bruke til Windows 2003 Server? Eller er det egne slike tjenester til FreeBSD?

Endret av OSTEBU
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...