Gå til innhold

Power Good-funksjon på PSU


Anbefalte innlegg

Har studert ei helt vanlig strømforsyning som skal brukast til et lite prosjekt. Det enaste eg er litt usikker på at funksjonen til Power Good ledningen, altså pinne 8.

 

Mater HKet på med 12V når PSUen skal slå seg av eller på eller etelleranna?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Powergood ledningen brukes til å fortelle hovedkortet at; OK nå er alle spenninger fra PSU slik de skal være, nå kan du slå deg på. Dette signalet kommer typisk noen 10-talls millisekunder etter at PSU har startet. Det tar altså litt tid fra PSU starter til spenningene ut er innenfor kravene som HK og alle andre komponenter i PC'n har.

 

space

Lenke til kommentar

Ok. Da er den uaktuell for meg.

 

Eg skal bruke den i garasjen som strømforsyning til en bilradio. Eg må bestemme meg for om eg skal ha en av/på knapp på den eller om eg skal la den stå på hele tida og kutte ut vifta vha. remoteutgangen på kassettspilleren.

 

Hvis den konstante 5V utgangen på PSU klarer å holde liv i minnet på spilleren skal eg koste på meg en av/på knapp, men hvis ikkje.. :ermm:

Lenke til kommentar

Jezz: Hva er du ønsker å oppnå?

Har du en bilradio/kasset? som går på 12V som ønsker strøm til?

Du lurer på å bruke en PC-PSU som strømforskyning, men lurer på hvordan du kan slå av radioen og PSU uten å miste de innstilte kanalene? Du lurer på om 5V standby utgangen på PSU-et er nok til å ikke å miste de innstilte kanalene?

 

Hvis det er det du spør om så:

Hvis PSU alltid står på, er det som du skjønner ikke noe problem. Om 5V er nok til å holde minnet i live er usikkert. Det må evnt prøves, men hvis du skal gjøre det må du koble inne en diode mellom 5Vsb og +12V på PSU. Hvis dette viser seg å fungere, kan du styre det hele av og på med en enkel 2-polet bryter:

radioPSUonoff.gif

 

Sitter faktisk å lurer på det samme selv. Har en CD-spiller til bil som jeg vurderer å sette i PC'n. Hvis det viser seg at det ikke er nok med 5V for å holde kanalene, kommer jeg til å lage en enkel PSU for å øke spenningen fra 5V til ca. 12.

 

space

Lenke til kommentar

JA på alle dine spørsmål :)

 

Etter litt utprøving i gårkveld trur eg 5V stb. er nok til å holde liv i klokkeminne og presets.

 

Forslaget ditt stemmer nok, men eg mener det må gå ann å gjøre det mindre avansert enn som så. Men vil gjerne vite mer om hvilken oppgave dioden har der du plasserte den?

 

Om 5V stb. er nok for å holde liv i minnet og remote-utgang på spiller ikkje kan levere nok strøm til å drive PSU vifta har eg lyst å heller bruke et relè på remote og viftestyring slik at PSU kan stå på hele tiden.

 

Finner dette ganske interessant faktisk :)

 

En anna ting eg har tenkt på er å "seriekoble" 3.3V utgangangane om dette går ann? Det går jo ann å seriekoble batteri med lik spenning?

Lenke til kommentar

Uten dioden vil det bli kortslutning mellom 5Vsb og 12V i PSU når den står på. Og når jeg tenker meg litt om må du kanskje sette inn en diode på 12V også. (Den må evnt. klare å levere like mye strøm som spilleren trekker):

radioPSUonoff2.gif

 

Ser ikke helt hvordan dette kan være så komplisert. Det er kun snakk om 3 komponenter. 1 bryter og 2 dioder...

 

Alle 3.3V-utgangene kommer fra samme punkt. Det er altså kun en 3,3V utgang og du kan derfor ikke koble de i serie. (Og hadde det vært flere utganger kunne du likevel ikke gjort det pga. at alle ville hatt jord koblet sammen.)

 

Hvis det viser seg at det er nok med 5V for minnet, er det jo ingen grunn til å fjerne vifta fra PSU. Den vil jo starte og stoppe med PSU.

 

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...