Gå til innhold

Hvor ofte kommer det nye objektiver?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp tatt skrittet fra kompakt- til speilrefleskamera (Canon 350d). Derfor har jeg ikke historisk kjennskap til objektiver, og spørsmålet mitt blir som følger: Hvor ofte kommer de ulike produsentene med nye objektiver?

 

Det virker jo som om det kommer en ny generasjon mindre og lettere objektiver nå, spesielt beregnet på digitale speilreflekskamera. Derfor er jeg fristet til å vente litt med å investere i objektiver. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har nettopp tatt skrittet fra kompakt- til speilrefleskamera (Canon 350d). Derfor har jeg ikke historisk kjennskap til objektiver, og spørsmålet mitt blir som følger: Hvor ofte kommer de ulike produsentene med nye objektiver?

 

Det virker jo som om det kommer en ny generasjon mindre og lettere objektiver nå, spesielt beregnet på digitale speilreflekskamera. Derfor er jeg fristet til å vente litt med å investere i objektiver. Noen synspunkter?

Hvor ofte det kommer nye objektiver varierer nok veldig , og det kan virke som om "uorginale" merker som Sigma og Tamron o.l kommer oftere med nytt den siste tiden.

Og om det kommer en ny generasjon objektiver tror jeg ikke du skal vente på.

De beste objektivene til ditt speilrefleks er fremdeles de etablerte EF objektivene med L-glass med solid omramming.

Om de etablerte EF objektivene vil forsvinne til fordel for de nye EF-S objektivene vet man ikke , men jeg tviler på det.

Det vil i så fall ta laaang tid , fordi EF-S objektivene ennå ikke er produsert i L - utførelse , og at det fremdeles brukes analoge og fullformats digitalkameraer blandt "proffene".

Det som gjør at EF-S objektivene virker mer kompakte er at de stikker litt lengre inn i huset enn EF objektivene , men det virker som om det ennå er størrelsen det kommer an på :!: , iallefall på objektiv siden.

Så kjøp deg skikkelige objektiver nå du , og nyt den gode kvaliteten du får med godt kvalitetsglass.

Tenk på hvor lenge det har vert produsert EF objektiver som kan brukes den dag i dag....

Jeg er sikker på at det nye kameraet ditt er eldgammelt hvis du skal vente på en ny generasjon objektiver. :thumbup:

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Objektiver utvikles ikke like raskt som annet (elektronisk) utstyr, f.eks. PC'er. Dvs, du vil ikke om 6mnd plutselig oppdage at dine objektiver er utdaterte, eller at det har kommet nye objektiver med dobbelt så bra spesifikasjoner som de du kjøpte i mars 2005. Du kan trygt kjøpe dagens objektiver og være trygg på at de vil være omtrent like gode om 30 år, med unntak av slitasje og slikt, pluss evt kompatibilitetsproblemer (som antakelig kan rettes med oppgradering e.l.). Det er ikke slik som med en PC du må bytte ut om 2 år fordi den er for utdatert..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...