Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sukk.. lan trøbbel,, hjelpemeG?


Anbefalte innlegg

Noen som har lyst til å hjelpe meg litt? Har en stasjonær og en bærbar, kobler de sammen med 100mbit/sec og gir de ipadressene 100.10.100.10 og 100.10.100.12.. nettmaske 255.255.255.0.. Dette har fungert før, men etter at eg installerte windows på nytt på den bærbare har det slutta å funke..

 

får respons når eg f.eks. fra den bærbare(12) skriver ping 100.10.100.10. Får også til å logge på med eksternt skrivebord fra bærbar til stasjonær..

Men viss eg i min datamaskin skriver \\100.10.100.10 får eg melding om at eg kanskje ikkje har tilgang og de nødv. tillatelse..

 

Gir opp snart no.. Noken tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det fungerer om begge har auto... men vet at det hvertfall har fungert hvis en har statisk, og en annen kobler til med auto... men uansett ser det ikke ut som det er ip'ene det er noe galt med.

 

Satser på at du faktisk sjekker at du har nødvendig tillatelse et par ganger til. Er som regel det at man har slått av mappedeling eller at man ikke har tastet inn riktig passord av noe slag...

Lenke til kommentar

Kan jeg få anbefale å sette ip til 10.x.x.x i stedet for 100.x.x.x? 10er rangen er privat, mens 100.x.x.x er i bruk et sted der ute på nettet. Med tanke på at dette kanskje skal på internet en eller annen gang. Så slipper du trøbbel når du skal ha noe kontakt med maskiner i 100 rangen. Rimelig sikker på at dette ikke hjelper på problemet ditt, men er god oppførsel å bruke riktige adresser når man først er i gang. Kan også spare deg for problemer en gang i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...