Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Problemer med K8NXP-SLI


Anbefalte innlegg

Heisann, har hatt problemer med den nye maskinen i 1 uke nå etter x-antall re-installeringer av WinXP så trenger jeg seriøst hjelp for å finne ut av hva som er galt;

 

Problemet er som følger;

 

Får installert Windows uten problemer, og kjørt inn det jeg skal av andre programmer, men når dette er gjort og jeg skal begynne å "bruke" maskinen, f.eks. se film, pakke ut filer, spille osv. så fryser windows og maskinen booter! Ingen bluescreen eller feilmld. Har sjekket i eventlogen heller ingen entrys der! Har også slått av at maskinen skal automatisk reboote ved system kræsj!

 

Har også prøvd å installere OS på IDE disk for å sjekke at det ikke var relatert til SATA diskene, men samme problemet oppstår på IDE også.

 

Er det noen som har noen tips på hva som kan være galt; nå har jeg som sagt sliti med dette i 1 uke og dette er siste utvei før hele smørja går i retur...........

 

 

Hardware:

 

Gigabyte K8NXP-SLI

AMD Athlon 64 3500+

2 x POV GeFORCE 6600GT

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum (2-2-2-5)

36GB WD Raptor (SATA)

200GB WD (SATA)

Endret av OddMagne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også prøvd kun med 1 skjermkort i altså uten SLI, prøvd å laste ned alle de nyeste driverene, men samme problem......

 

Mistenker at det kan være problemer med RAM, iom at det skjer helt utforutsett og ikke på noen bestemte oppgaver, skjer liksom når den føler for det.....

 

Har kjørt memtest, men den finner ikke noe galt.....

 

Kjører du på samme RAM som jeg har oxo ? (OCZ 1024MB Dual Channel Platinum (2-2-2-5))

 

Skal prøve med noen andre RAM-brikker idag og se om samme problemet oppstår.....

Lenke til kommentar

Ja jeg har samme ram brikker faktisk. Rev2 platinum er det vel det heter, OCZ ja. Mitt Gigabyte GA-K8NXP-Sli rauk i går, det har falt av en liten databrikke, hvordan aner jeg ikke...Men tror det er en produksjonsfeil el noe for det mangler liksom en hel chip.. men nok om det..

 

Jeg fikk fsb opp i 336 på gigabyte kortet selv med 4 minneslotter i bruk,

når du har bare 2stk er det nok meget sannsynlig du kan klare en 360/380

muligens. Så jeg tviler på rammen din har noe å si om du ikke finner feil

i memtest. Gjort det selv.

 

Det kan ikke være at du har dårlig spenning inn til pc'n da?

Fordi hvis du har satt i det lille kortet (Dual Power Plus, el DPS kortet)

så vil det ha noe å si for stabiliteten hvis strømmen er meget varierende.

Iallefall var det det jeg fant ut.

Jeg bruker en Monster 800 skjøyte for alle strøm uttak og har meget stabil

spenning inn til pc'n.Sammen med DPS kortet.

 

I manualen står det at man skal ha i DPS kortet ellers vil pc'n ikke starte.

Jeg hadde ikke lest manualen da og var ikke klar over hva DPS kortet først gjorde så jeg brukte ikke det den første tida og pc'n funket fint den uten DPS kortet.

Lenke til kommentar

Det du kan jo gjøre om det ikke er strømmen da er vel å rett og slett

benchmarke systemet på CPU og minne.

Bruk Hot cpu tester 4 f.eks. Der kan du teste minne for seg og cpu for seg.

En annen ting er at OCZ minnet som vi har vettu skal trenger IKKE

noe spesiell ekstra volt under bios. Jeg brukte faktisk ikke det før etter passert 290fsb el rundt der og selv da hadde det ikke noen spesiell effekt

for stabiliteten.

Lenke til kommentar

Kjører med DPS og har en Thermaltake Silent strømforsyning på 680W!

 

Har ikke justert noe på FSB eller volt i Bios, så oppsette er foreløpig helt orginalt, vil forsikre meg om at systemet kjører stabilt før jeg begynner på slike prosjekter.......

Lenke til kommentar

Da har vi jo samme PSU også.

jeg har fått produksjonsfeil på de 12v pci-express kontaktene da så

jeg bruker vanlige strømkontakter som går igjennom en konverter til

pci-express strømkontakten på mitt skjermkort.

 

Hvordan er strømuttaket i huset da?

Jeg har nvidia drivere 71.84 installert om jeg ikke husker feil.

Xtreme G 75.90A fungerte også veldig fint.

Eventuelt kan du sjekke med drivere på gigabytes download center,

en web service for å oppgradere system driverne for hovedkortet ditt OG

bios. jeg har F6 som er den siste, etter hva jeg sjekket, det tror jeg nok du og har men jeg vet jo ikke..

 

Den webservice'n er ikke så veldig flink til å sjekke om du har de siste

driverne men den fungerer sånn halvveis på det.

 

Jeg brukte ikke den interne lyd kontrolleren på hovedkortet men ett

audigy 2 value.

Lenke til kommentar

Er ikke strømkontakt på skjermkortene mine..........så jeg har ikke koplet til noen strømn på disse!

 

Kjører på Nvidia Driver Version: 71.84 jeg oxo, de nyeste!

 

Har versjon F6 BiOS

 

Bruker den interne lyd kontrolleren....

 

Har somsagt lastet ned alt av de nyeste driverne......

 

Kjører du kun på SATA disker, har du koplet disse til på NVIDIA eller SIL kontrolleren?`

 

Kjører du JBOD løsning på diskene? Eller en av de andre løsningene?

Lenke til kommentar

edit: Service pack 2 innebygget med alle hotfixes integrert.

 

Jeg har brukt å ha systemet på S-ATA disk og IDe disk.

Men jeg fant ut at det var ideelt å ha det på den første ide kontrolleren

ettersom jeg har 8 disker så blir det fort veldig fullt i bios på valg av

boot disk. Så jeg har operativsystemt på en ide disk på master på primærkontroller en.Det går faktisk veldig raskt med tanke på jeg bruker

de optimaliserte ATA driverne for Nforce.Hadde jeg ikke gjort det ville

det gått som sirup.

Men både s-ata og ide fungerer helt greit altså.

Jeg kjører ikke noen form for raid el lignende.

Sata diskene brukte jeg på s-ata 1 portene. (De røde-sata1)

Alle diskene er Westerndigital special edition 8mb cache minimum.

OS er XP med SP og alle hot fixes innebygget i Nlite med alle drivere originalt fjernet, men de vil du ikke bruke uansett på dette hovedkortet (ergo tar de bare opp plass hos deg med mindre du har gjort det samme)

 

Jeg tror ikke feilen ligger i Windows hos deg,.

 

Altså slår pc'n din seg plutselig av, altså HELT! av? og så får du den ikke på igjen? Eller bare resetter den seg? Eller fryser windows og du får ikke gjort noe og MÅ resette?

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Jeg har installert OS på Raptor disken og har koplet denne til på en av de røde SATA kontaktene (NVIDIA Kontrolleren)

 

Når jeg bruker maskinen, så fryser den plutselig helt og blir hengende, så booter den av seg selv etter ca. 1-2 minutter! Andre ganger booter den direkte uten å fryse først!

 

Når dette har skjedd noen ganger så resulterer det til slutt i at jeg ikke får starta windows, får da følgende feilmld. i oppstart;

 

1. (windows systemdir)\system32\hal.dll is missing

 

eller

 

2. Windows\Config\System is missing

 

Kjører XP Proffessional med SP2 og alle HotFixes

 

Er utrolig frustrerende......

Lenke til kommentar

windows\config\system sier du...

den mener registeret da virker det som.

Jeg har ingenting som heter det. den config mappen er jo tom.

 

Jeg pleier jo å tweake maskinen min da, så om det virkelig skyldes windows

er jo det ett par steg du kan ta.

 

1.

få tak i Registry First Aid v3.0 el 3.3

Jeg bruker en av de. Versjon 4 er ute.

Det finnes mange alternativer til dette programmet, men jeg har prøvd de

alle sammen, sikkert 30stk uten å overdrive. Dette programmet er BEST. (ingen diskusjon på det!)

søk etter feil i windows og la den jobbe seg ferdig, men huk av for kun

å søke etter filer på C:\ og evt andre plasser du har programfiler under

instillinger.

 

2.

Bruk system mechanic sin register clean up eller aller best bruk

tune up utilities 2004 og kjør registry defrag der.

I T.U.U2004 kjør også system optimize verktøyene.

Disse er greie og kan slå av services i windows du ikke trenger,alt ettersom. De tar ikke alt, men du sparer tid og du kan være trygg på det

funker. jeg har gjort dette hundrevis av ganger

 

3.Last ned X-Setup pro final v6.6. Ikke 7.0 da den er kommersiell og noe dritt. Fryktelig synd det... Gå igjennom alle valg, (dette tar deg en 20 minutt om du leser all tekst) og huk av eller vekk ting du VET bør være slik, alt ettersom valget du er på.

 

4. og dette kan du vel egentlig gjøre først, kjør chkdsk /F /X /R på c:\ og andre program disker. Deretter defragmenter disken med f.eks den defraggeren som er i system mechanic eller Perfect disk fra Roxaco el hva de kaller seg.Flere gode alternativer på disk defragmentering.

 

 

Jeg husker ikke helt hva det var men jeg hadde ett spesifikt problem som

jeg kun fikk løst ved å kjøre registry defrag i Tune Up utilities 2004 som

jeg føler det var kun dette programmet som kunne ha løst eller en lignende prosess i ett annet program.

 

Forøvrig så er dette bare toppen av is berget av ting du kan gjøre.

 

Jeg har alle mine program filer altså "program files" og "documents and settings" på D:\ .... ikke c:\ som er standard.

 

 

 

Men alt dette er jo vel og greit, men det krever jo at pc'n din ikke kræsjer når du er i windows, så da er spørsmålet, kræsjer pc'n din om du bare lar den stå på mens du er inne i BIOS f.eks? for hvis den kræsjer på evt. mens du er i BIOS eller f.eks i DOS eller booter ett annet operativ system enn windows, så er jo ikke windows problemet.

 

Det må vi vel kunne stadfeste?

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det ikke er Windows som er problemet i utgangspunktet.....men kan jo kjøre in et annet OS bare for å være sikker.....

 

Jeg heller mer i de baner at det er feil på en av komponentene.......men er ikke helt lett å finne ut hva..... Har mest tro på at det er rammen, da jeg etter en del søk på google ser at det også er andre som har hatt samme problemet med dette hovekortet når RAM timingen blir så lav som 2-2-2-5! Men dette blir bare synsing og er vanskelig å få dokumentert fra min side.....

 

Kjøpte kortet hos Netshop ja, er ikke så veldig mange andre som forhandler Gigabyte her i Norge..... :)

Lenke til kommentar

Dette kan jeg fortelle deg, dessverre, at ikke er tilfelle på generelt

grunnlag, med mindre du såklart har direkte produksjonsfeil.

Ikke nok med at jeg hadde rammen på 2.2.2.5 men jeg satt

alle de andre timingsene på det absolutte minimum.

og da var rammen på full pc3200 hastighet. Og jeg har jo 4 rambrikker

og da skal jeg egentlig kjøre på 166fsb altså 2700 hastighet.

Allikevel var dette dønn stabilt i memtest så vel som i windows og dos.

Jeg synes du skal kjøre de tingene jeg foreslo jeg for jeg har jo opplevd det samme selv, at pc'n bare slo seg direkte av uten noen grunn da, eller

resatt seg.Men det var tidlig når jeg nettopp hadde installert windows og ikke tweaket den.

 

Windows xp er jo "gammelt" selv om det nå er inne i 3versjon.

 

Men jeg fant en link her om den hal.dll filen du nevnte...

urlen her handler akkurat om det...... les selv:

 

 

http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Lenke til kommentar

@ amiganostalgia: Intressant lesing, har litt å pusle med utover kvelden nå, er verdt et forsøk, ellers takk for de andre tipsa også, skal på dette ikveld, og se om det løser problemet......

 

@ Okay: Får virkelig håpe at det ikke er det som er problemet.....

Lenke til kommentar

Jeg vet det høres helt banalt ut men jeg hadde altså ett alvorlig problem som jeg ikke husker lenger takket være den registry defrag saken i tune up utilities som gjorde at problemet ble spinn vekke.Men jeg mener det

hadde noe med stabiliteten på systemet å gjøre, men jeg klarer bare ikke huske hva det var...

 

Men joda, lykke til! Det skal du ha.

Jeg så det stod flere ting du burde prøvd på den websida også..

 

Alternativt leste jeg at du kan prøve å sette Trcd timingen ett hakk høyere

ett sted her på nettet.Under den amd64 minne kompabilitetsguiden tror jeg det var. Men som sagt, jeg har brukt 2-2-2-5 uten noen problemer og det med 4 rambrikker og jeg kan ikke skjønne at den typen problem du har, skal skyldes minnet. Da vil jeg heller forstått det om det var blåskjerm du fikk, for det er typisk om du har klokket med ustabile timings.

 

Kjør på!

Lenke til kommentar

Var ikke mye hell med noe av det du anbefalte heller, samme problemet oppstår fortsatt.....

 

Har kommet over en event i eventloggen som kommer opp når maskinen booter automatisk etter at den har frysi......denne eventen kommer ikke når jeg fysisk må boote maskinen selv fordi den har frysi....

 

 

The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000009c (0x00000004, 0x80545ff0, 0xb2000000, 0x00070f0f)

 

 

Etter hva jeg kan finne ut av søk på denne feilkoden så er det feil med en eller annen hardware komponent!

 

Har du noen forslag?

 

Tror nok dette ender med at maskina blir levert inn så får de se på det der komponentene er kjøpt, har nå brukt så lang tid på dette uten å komme noe videre så får nok la dem kikke på det!

Endret av OddMagne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...