Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av nettverk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg sitter pr idag med 2 stasjonære og en bærbar og har planer om å få dem alle på nett.

Jeg ønsker å bruke kabel på de stasjonære og trådløst på den bærbare.

Jeg har adsl fra telenor med en speedtouch 510 modem som er viderekoblet til en 3com router.

Herfra og ut blir jeg litt noob.. I routeren så er det 4 eller 5 uttak, tenkte da at jeg kjører kabel fra 2 av dem til de stasjonære..men hvordan fikser jeg den trådløse biten... hva trenger jeg av utstyr?

Og vil signalene svekkes til de stasjonære når den bærbare pc'en ikke står på...?

mvh

Falcon :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du først må finne ut er om routeren din har støtte for trådløst nettverk. Har den det er det vanligvis en port merket med "WLAN" bak med de andre kontaktene. Har du det setter du kabelen fra modemet inn i "WLAN" inngangen og kablene til de to stasjonære i to andre utganger. Har den ikke støtte for WLAN må du kjøpe deg en ny router for å få den bærbare til å bruke trådløst nettverk. Du må også passe på at den bærbare har trådløst nettverkskort. Har du begge delene (router med WLAN støtte og bærbar med nettverkskort) er det bare å koble seg på.

Signalene til de stasjonære vil ikke svekkes om den bærbare er avslått.

Håper dette gav deg en pekepinn :)

Skrevet

Hei

Takk for nyttig info aspyr.

Jeg har ikke router med støtte for trådløst nettverk... er det noen som har en billig å bra å anbefale.

mvh

Frode

Skrevet
Det du først må finne ut er om routeren din har støtte for trådløst nettverk. Har den det er det vanligvis en port merket med "WLAN" bak med de andre kontaktene. Har du det setter du kabelen fra modemet inn i "WLAN" inngangen og kablene til de to stasjonære i to andre utganger. Har den ikke støtte for WLAN må du kjøpe deg en ny router for å få den bærbare til å bruke trådløst nettverk. Du må også passe på at den bærbare har trådløst nettverkskort. Har du begge delene (router med WLAN støtte og bærbar med nettverkskort) er det bare å koble seg på.

Signalene til de stasjonære vil ikke svekkes om den bærbare er avslått.

Håper dette gav deg en pekepinn :)

Man trenger ikke spesifikk støtte for WLAN. Enten har router innbygget accesspunkt for WLAN eller man kobler et accesspunkt til via en av kontaktene.

Det er kanskje bredbåndsroutere du tenker på som i såfall har en WAN inngang for ADSL/Kabel.

I nåværende konfigurasjon trenger man kun et eget accesspunkt for trådløst som kobles til router med vanlig nettverkskabel.

Et alternativ er selvsagt å vrake en eller begge enheter og sette inn enten en trådløs bredbåndsrouter med WLAN og LAN eller en LAN-router med WLAN og LAN.

Førsnevnte er langt å fortrekke. Kun en enhet til alle tre funksjoner gir mye mindre risk for problemer. Se f.eks:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PRL

Eller

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302461&cks=PRL

Sjekker du prisen mot trådløse aksesspunkt ser du at prisforskjellen ikke er all verden.

Skrevet (endret)
Så du mener at med:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PRL

så kan jeg ha 2 stasjonære med kabel og 1 bærbar som er trådløs...?

og routeren du henviser til er koblet til modemet med kabel..??

Sorry noob spm, men jeg må være helt sikker.

mvh

Frode

Trodde faktisk jeg linket til en ekte bredbåndsrouter med ekstra utganger men ser at leverandører tilpasser seg allemannspråket og kaller uplink porten en bredbåndsinngang. Så dermed måtte du ha koblet dette via ditt nåværende modem. Det beste er faktisk denne eller tilsvarende:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300716&view=detailed

Da kan du hive alle de gamle boksene, eller ha dem i backup. Et lite forbehold med tanke på leverandørens krav til bredbåndsmodem. Her kan det være funksjoner modemet MÅ ha for å kunne fungere mot ISP.

Med den alene kan du koble opp optill 4 PCer i kablet nett + X-antall i trådløst nett.

Endret av Babelfisken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...