Gå til innhold

Valg av RAM, kjøpe 1 kvalitet eller 2 vanlige?


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å lage meg en PC og her satt opp en liste på hva jeg har lyst på, men jeg har ett spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

 

Jeg har tenkt å ha denne ramen i PCen Ram Nummer 1

 

Men så la jeg merke til denne rammen Ram Nummer 2

 

Lønner det seg å kjøpe 1 pakke med RAM nummer 1 eller to pakker av RAM nummer 2?

Og hvordan vil dette påvike ytelse og overklokkings muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelse: Ram1

Overklokking: Ram1

Hvermansen: Ram2

 

- Ram 1 har lavere timings enn ram 2, dvs den er raskere --> mer ytelse.

- Ram 1 har også heatspreader, det gjør at den lettere "gir fra seg" varmen --> bedre overklokking.

- Ram 2 derimot holder om du ikke har planer for noe ekstrem ytelse (du kan klokke prosessoren like langt om du bare bruker en divider).

 

Så opp til deg hva du mener du trenger. Personlig ville jeg helt klart gått for Ram1 :thumbup:

 

PS. Bestilte akkurat disse selv ;)

 

fantaCx

Endret av FantaCx
Lenke til kommentar

Trur nok ikke du vil merke så stor ytelses økning i generel bruk. For harddisken er ofte flaskehalsen i systemet. Men i programmer/spill som bruker mye ram i for eks loadinga vil det gå en del fortere. Har ingen formel eller vettu % svar på hvor fort, men der vil du nok merke det.

 

Så det du må gjøre er å finne ut hva du krever av pcn? Driver du med film redigering/spilling/etc.?

1Gb holder nok, med mindre du driver med tung 3D, eller redigering/animasjon.

 

mr_menace: en divider er en innstilling i BIOS (også kjent som "set Ram frequency to pc320..."). Det den gjør er at den setter ned mhz'en på rammen kontra cpu/fsb.

 

Eksempel: Fsb = 250, med divider 5:4 (Cpu:ram) vil det da gjøre at ram'en kjører 200mhz (men siden mhzen skal ganges med 2: 400Mhz - PC3200) samtidig som cpu'n kan kjøre på 250 (x multiplikatoren).

 

fantaCx

Endret av FantaCx
Lenke til kommentar

Driver selv å skal kjøpe RAM.....+ HK + CPU

 

Hovedkort: Asus P4C800-E Deluxe

 

CPU: Pentium 4 3.2GHz PC800 Socket 478, 1MB, Prescott

 

Regner med å kjøre to WD Raptor 74.4 GB i raid 0

 

Skal ha vannkjøling på CPU, GPU, Chipsett, Strømforsyning og Raptor HDDene.

 

Som nevnt over så har jeg lest mye bra om denne rammen. Corsair TWINX1024-4400C25)

 

Men kom over denne GEIL rammen som jeg har lest mye bra om....

 

Eller så har vi denne da....., men den er noe billigere...(Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

) men der den såå mye dårligere??

 

denne har vi også.... , men den koster jo bare litt mindre enn denne :Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM , så den 150 lappen er vel ikke så mye ekstra.....

 

Planlegger å klokke så mye systemet tåler....

 

Noen med tips/erfaringer på dette??

Lenke til kommentar

Har også tenkt på litt billigere RAM, men har forsket og lest at skal du klokke bør man ha en kvalitets RAM.

 

Driver ikke så mye med spill, men litt hl2 og splintercell ++ går da i ny og ne...

 

Bruker mest til videoredigering, har et Gainward GF6600 GT Golden Sample som jeg ikke skal bytte ut.

 

Skal jo kjøle dette med vann....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...