Gå til innhold

Problem med Thunderbird mail etter strømbrudd


Anbefalte innlegg

Kom hjem og så at datoren var avslått på grunn av et kortvarig strømbrudd.

Når jeg så skal starte opp mailprogrammet (Thunderbird) er alle kontoer borte.

 

Hvordan kan slikt skje bare på grunn av et strømbrudd?

 

Har jeg mulighet til å finne mailprogrammets oppsett med kontoer og sparte mailer igjen på ett eller annet vis?

 

Kjører Fedora 3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
/home/bruker/.thunderbird er det

Nei, der er det ingenting med Thunderbird, men her derimot:

/usr/lib/thunderbird-1.0

.thunderbird er hvor du har lagret (eller skal ha lagret) innstillingene dine. Mappen er skjult, så du må enten skrive inn filbanen manuelt eller vise skjulte filer, hvis du er i konqueroer. Det andre du viser til, er banen hvor selve programmet er installert.

 

PS! /home/bruker/.programnavn <-- der har du innstillingene til programmene dine.

Lenke til kommentar

Det var den samme ruten som kom fram da jeg skulle starte Thunderbird etter strømbruddet.

Og den eneste profilen som står der er "default"

Om jeg så velger den får jeg bare beskjed om at den er i bruk, og kommer således ikke videre.

Endret av pjuik
Lenke til kommentar
Det var den samme ruten som kom fram da jeg skulle starte Thunderbird etter strømbruddet.

Og den eneste profilen som står der er "default"

Om jeg så velger den får jeg bare beskjed om at den er i bruk, og kommer således ikke videre.

Aah.. prosessen thunderbird har nok ikke blitt avsluttet. Skriv inn dette som vanlig bruker i konsollet:

killall thunderbird

killall thunderbird-bin

 

Hvis du bruker KDE, kan du trykke ctrl + esc for å få fra prosessbehandleren, og kverke de der. Andre windowmanagare vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Så ingen annen utvei enn å konfigurere mailen på nytt igjen. Men alle mailene som var lagret er borte, og også adresseboken med alle kontakter.

 

En bakdel med Linux dette, at bare et lite strømavbrudd kan føre til at saker som er lagret kan "forsvinne" på denne måten.

Lenke til kommentar
Så ingen annen utvei enn å konfigurere mailen på nytt igjen. Men alle mailene som var lagret er borte, og også adresseboken med alle kontakter.

 

En bakdel med Linux dette, at bare et lite strømavbrudd kan føre til at saker som er lagret kan "forsvinne" på denne måten.

Heller en bakdel med Thunderbird. Har hørt at det har skjedd på Windows også.

Lenke til kommentar
Heller en bakdel med Thunderbird. Har hørt at det har skjedd på Windows også.

I second that, som det heter på godt norsk. Skulle til å skrive akkurat det samme som Gimper. Dette problemet gjelder også firefox btw.

 

EDIT: Lagre mailen din et annet sted enn i profilmappen din framover og ta backup av brukerprofilen din når alt det andre er på plass.

Endret av Dell_Inspiron
Lenke til kommentar
Elkraftleverandøren her er ikke så veldig mye å lite på. Rett som det er har vi slike korte strømavbrudd, så derfor får jeg kanskje vurdere et annet mailprogram enn Thunderbird.

 

Anbefalinger?

Hvis du bruker GNOME er Evolution et veldig godt valg. Bruker det her og er rock stabilt, og har både kalender, e-post-program, synkronisering etc. innebygget.

Lenke til kommentar
Bruker Gnome, så jeg får se litt på Evolution da.

UPS hadde vært fint det, men det er nok andre ting som står lengre framme på prioriteringslista :)

Hva er de prioriteringene? Er det ikke bedre å kjøpe en UPS, så slipper du problemet med at maskinen slår seg av. En UPS er ikke så veldig dyrt, løp og kjøp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...