Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uling når maskinen blir varm


Anbefalte innlegg

Noe er galt!!

Når maskinen blir varm så begynner det å ule fra kabinettet.

Slik har det egentlig vært siden den ble bygget i -03.

 

Lyden "ulingen" dukker som regel opp når jeg intensivt skriver til og leser fra harddisken ( ved AutoSave i spill, avspilling av MP3 over lengre tid +++)

 

Problemet er at jeg ikke 100% greier å lokalisere hvilket komponent i kabinettet lyden kommer fra.

Har Westen Digital disker innebygget varsling hvis de går varme?

 

Viftene i maskinen går alle sammen, ( strøm / CPU / Motherboard / Skjermkort ) og omdreiningstallene er normale.

Overvåkningsprogrammene rapporterer ikke om unormalt høye temperaturer.

 

Når ulingen begynner, slår maskinen seg av, mens skjermen blir svart. Eneste muligheten for å stoppe ulingen på er å slå av med hovedbryteren bak.

 

Har installert en ekstra vifte i maskinen , viftene er satt opp til å jobbe slik at en vifte blåser kald luft inn, den andre skal suge varm luft ut.

 

Har i perioder brukt maskinen uten at ett av sidedekslene har vært montert, da har problemet vært mindre, men da også kan ulingen forekomme.

 

Dette er komponentene på mistenkt listen.

 

NVIDIA GeForce FX 5900XT

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz 333 MHz

Western Digital Caviar 120GB 8MB cache

ABIT NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR nForce2

Cooler Master AERO 7+ AMD ASB-V73-U2 til AMD XP3000+

Q-Tec Midi tower ATX 6024MD

 

Håper dere på forumet kan hjelpe meg med med dette problemet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned memtest og test minnet ditt.

Står det ikke noe i hovedkort manualen om ulingen? Sikkert hovedkortet som lager lyden, hvis jeg tenker på korrekt uling.

Kan hende at shutdown WARNING temp er satt til f.eks 60 grader (da tror jeg det uler hvis temperaturen er 60 og oppover), og hvis shutdown temp er på 65 grader slår maskinen seg av for og forhindre at CPU blir overopphetet.

Har du vært i BIOS og sett om det shutdown temp har noe med saken og gjøre?

Lenke til kommentar

Hvis det kan hjelpe er ulingen to forskjellige toner som spilles vekselsvis akuratt som en sykebil. Ikke en fast tone som spille konstant.

 

Har tenkt å laste ned memtest, men søkte på Google og det er jo mange forskjellige. Er det noen som er bedre enn andre?

Lenke til kommentar

Vet ikke med deg, men jeg har en funksjon i Biosen som gjør at maskinen skal si fra når prosessoren har nådd en viss temperatur. Kan stille inn dette selv. Kan for.eks. stille inn at maskinen skal "ule" visst CPU-en når 70 grader. Husker ikke om det er slik at den restarter. Kan jo prøve å sjekke dette, hvis du har temp.måler i Biosen da. Dette er enkelt å finne ut av. Og da er det bare å sette opp temperaturen 10 grader. Med mindre den er skrekkelig varm da. Vanlig cpu-temp. skal vel ligge rundt 50-60 grader for AMD og ikke mer enn 80 på Intel. (Hvis jeg husker noenlunde riktig da... :p )

 

Edit; fant en link jeg tror vil hjelpe deg; http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html

Endret av Woodhome
Lenke til kommentar

Lastet ned Memtest, men fant ingen feil.

 

Gikk inn i BIOS og så på temperaturen.

 

Shutdown temp 75 grader

Shutdown warning 73 grader

 

Tok nå å disable Shutdown temp for å kunne sjekke temperaturen. (Håper det ikke begynner å brenne! :p)

 

Men blir det så varmt som 73 grader? Skulle jo tro det var en høy nok temp?

 

Har innstalert Hardware Doctor for å sjekke temperaturen med engang det begynner å ule.

På Hardware Doctor står begge på 73 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...