Gå til innhold

Remote desktop Problemer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har et finurlig problem med Remote Desktop (RD) mot en WinXp maskin.

 

Feilmelding: remotedesktopconnectionerror2.gif

 

Utgangspunkt: Ønsker å koble meg på arbeidsstasjonen fra laptopen via RD.

Problem: Får ikke initiert en RD kobling fra laptop til arbeidsstasjonen.

 

Det går derimot bra dersom jeg kobler til laptop fra arbeidsstasjon via RD først og deretter kobler til fra laptop. Det virker som om andre maskiner ikke finner arbeidsstasjon uten at arbeidsstasjonen selv har kontaktet dem først... Merkelig...

"Finner" maskinen dersom jeg ping'er...

 

Firewall er skrudd av på arbeidsstasjon nå under feilsøking.... Så den er ikke problemet... Maskinene er medlem i samme domene og nettverk. Bruker er gitt tilgang til å koble til via RD.

 

Kan oxo nevne at andre maskiner "glemmer" arbeidsstasjonen etter en stund. DVS at dersom jeg klarer å "lure" til en RD oppkobling slik som skissert over, må dette gjøres omigjen dersom jeg ønsker å koble til igjrn to timer senere.

 

Noen som vet hvorfor?

 

/joko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan se ut som et DNS problem for meg. Har du en fullt virkende DNS server? Og er klientene oppdatert med riktig DNS server adresse?

Hvis du høyreklikker i DNS konsollet på servernavnet og velger Properties og går til fliken som heter Monitoring kan du teste forward og reverse lookup zones. Du bør har begge typer sone satt opp og som virker.

Kan jo prøve å sette opp WINS også.

Hvis ikke kan du gå rundt problemet tror jeg ved å legge inn i HOSTS filen oppføringer til de forskjellige maskinene på nettet. Du finner filen i denne mappen C:\WINDOWS\system32\drivers\etc

Den eneste oppføringen du har der fra før skal være: 127.0.0.1 localhost

som sier at maskinnavnet localhost har ip 127.0.0.1 som er din egen loopback IP.

 

Har den nye arbeidstasjonen din IP: 192.168.0.101 og maskinen din heter PC1 skriver du inn i HOSTS filen: 192.168.0.101 PC1

På denne måten finner i allefall maskinene hverandre

Lenke til kommentar

Det kan nesten virke som om det er en brannmur som kjører på arbeidsstasjonen. Men jeg har jo disablet den som er innebygd i XP og har ikke installert noen annen..

 

Når jeg forsøker å åpne websider på arbeidsstasjoen fra andre pcer får jeg følgende melding i FireFox: The connection was refused when attemting to connect to 192.168.100.140.

 

???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...