Gå til innhold

Max lengde på gamepad kabel?


Anbefalte innlegg

God ettermiddag! =)

 

Jeg har funnet frem min gamle Microsoft SideWinder gamepad (tror jeg),

alla denne: Gamepad

 

Men så har det seg slik at jeg ville bruke denne på HTPC'n min,

og i den anledning ville jeg bare skru den opp å forlenge kabelen.

 

Men så kommer mit problem;

Hvor lang kan den kabelen være fær jeg må forsterke signalet?

Jeg trenger en kabellengde på 5-6 meter helst, kan godt ha litt mindre til nøden,

men under 4 meter er litt nærme å sitte når man har 100" bildeflate. (Ja, det er prosjektor)

 

*edit*

Kan godt hende dette er feil plass, men i mine øyne så synes jeg at dette hører til under elektronikk, derfor ble plasseringen som den ble.

Er det feil, så for en modd. flytte den ;)

Endret av nikk0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sannsyligvis forlenge den til 10 meter hvis du bruker riktig kabel. En skjerma Cat-5 nettverkskabel funker sikkert fint til dette. Inne i Cat-5 kabelen er det 8 ledninger hvor 2og2 ledninger er tvunnet sammen (Twisted Pair, derfor TP-kabel). Det som blir trikset da er å finne frem til hvilke ledere som børe være tvunnet sammen. Med skjerm er det altså 8+1=9 ledere.

 

space

Lenke til kommentar

Skyt meg vist jeg tar feil nå, men er ikke gameporten en db15-kontakt?

Ergo, det ligger 15 ledninger + skjerm i kabelen?

 

Jeg har funnet en grei kabel til mitt forbruk på elfa. ;)

Ville bare høre om lengden.

Kjipt å forlenge den så mye at det ikke vil fungere etterpå.

Lenke til kommentar

Sikkert riktig at det er en DB-15-kontakt, men det er ikke sikkert alle pinnene er i bruk. Kan hende det er mer en 9 som du har mulighet til med en TP-kabel, men det ser du jo raskt ved å åpne gamepad'n. (I en vanlig skjemkabel som har en vanlig mini-DB-15 kontakt, trenger man bare 9 ledere. Har selv laget mange slike kabler av dobbeltskjemet TP-kabel.)

 

Det som begrenser lengen på kabelen, er konstruksjonen. Dvs. at noen kanskje kan max være 2 meter, mens andre fint kan være 20 meter. Ved å åpne opp gamepad'n burde du kunne se litt av hvordan kabelen som er der nå er oppbygd.

 

Det som oftest begrenser lengden er induktansen i kabelen. Hvis ledningene i en kabel ligger rett side-om-side, blir det relativt stor induktans, og den egner seg ikke for høye frekvenser/ lange strekk. Hvis lederene twistes sammen (som i TP-kabelen), blir induktansen ganske kraftig redusert. Det beste er coax-kabler der alle ledere er omgitt fullstendig av en egen jord.

 

(Maxlengden på kabler avgjøres også av kapitansen, men da ligger begrensningen hos elektronikken som sender signalene. Stor kapitans, krever kraftigere signalforsterker.)

 

space

Lenke til kommentar

Jepp. Veit det. Jeg får rapportere om det fungerte når jeg ei gang for fingeren ut å bestiller kabel fra elfa.

 

Du vet ikke foresten om en IRL-butikk som selger mangeleder kabler?

Jeg bor i kr.sand, så vist du vet om en i tr.heim, så drop det.

Gidder ikke å pløye hele landet etter kabel.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til IRL-butikker.....

 

Vet du hvor mange ledere som benyttes i gamepadden? Har du sett på hvordan kabelen er bygd opp? Om noen av lederene er tvista eller av coax type?

 

Kom på en ting...

Kanskje du kan lage en skjøtekabel med DB-15 han/hun i hver ende. Hvis det brukes mer enn 9 ledere (som det er i TP-kabelen) kan du evnt. benytte to TP-kabler side-om-side. Da er det selvfølgelig en fordel om den kan legges skjult.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...