Gå til innhold

Koranen og Hakkespettboka


Anbefalte innlegg

Koranen og Hakkespettboka

 

Det er valgår i år, så derfor blir vi nødt til å tenke mer på våre nye landsmenn enn vi ellers ville funnet naturlig. Vi må skaffe oss klare holdninger i spørsmål som har med den flerkulturelle utfordringen å gjøre. For det første må vi vite at det ikke heter "våre nye landsmenn" lenger, det heter "de fjernkulturelle". Det er også tillatt å si "ikke-vestlige innvandrere", men det synes jeg blir for omstendelig for morgenradio. For det andre bør man skaffe seg rede på hva de fjernkulturelle tenker og tror, ikke bare hva vi tenker og tror om dem. Koranen er et utmerket redskap til dette.

 

Er det noen av dere som har lurt på hvorfor det første en fjernkulturell familie gjør når de har flyttet inn i blokkleilighet, er å dumpe jord på gulvet og prøve å dyrke kikerter der inne? Det skyldes ikke at de er spesielt dumme, eller er ute etter å karre til seg noe landbruksstøtte på toppen av sosialstønaden. Det er fordi det står i Koranen at de skal gjøre det. Og nåde den som begynner å stille spørsmålstegn ved det som står i Koranen. Hvis naboen under begynner å bli lei av at det drypper fra taket, skal han passe seg ***** nøye for å klage, for da kan du risikere at den eldste sønnen teiper på seg en halvkilo Semtex og sprenger seg sjøl og hele generalforsamlingen i borettslaget i lufta.

 

Som alle andre ordentlige nordmenn har jeg vokst opp med å lese Donald. Det som alltid fascinerte meg mest i Donald var Hakkespettboka. Hakkespettboka er ei tynn lita flis, men uansett hva Ole, Dole og Doffen lurer på, uansett hva de slår opp, så står det skikkelige instrukser i Hakkespettboka. Den er boka som dekker alle behov. Akkurat på samme måte er det de fjernkulturelle ser på Koranen. Alt står der. Du trenger ikke å være i tvil om du skal så kikerter eller tomater når du har dekket halve stuegulvet med blomsterjord og geitemøkk. Det står der.

 

Koranen har et lite problem sammenliknet med Hakkespettboka, og det er at de ikke gidder å oppdatere den. Det kan være vrient å skulle rette seg etter ei bok som ble ferdig redigert for fjortenhundre år siden. For eksempel er det slik at da Koranen ble skrevet hadde ennå ikke tobakken kommet til Arabia. Så det står ikke et ord om røyking i Koranen. Derfor klarer ikke de fjernkulturelle å bli enige om Gud har ment det skal være lov å røyke eller ikke. Og mens de venter på at Gud skal uttale seg videre i saken, røyker alle, overalt. Til og med på fødeavdelingen på sykehus røyker de, i fjernkulturelle land.

 

Det fantes ikke biler da Koranen ble skrevet heller. Så når de fjernkulturelle slår opp i Koranen for å finne ut om de skal kjøre på venstre eller høyre side av veien, eller hvem som har vikeplikt når man kommer til et kryss, finner de ingenting. Derfor er det sånn i fjernkulturelle land at man kjører akkurat på den sida man liker, og den største bilen har forkjørsrett uansett hvor den kommer fra. Å kjøre bil i fjernkulturelle land er som å spille Space Invader.

 

Så kan dere jo tenke dere sjøl hvor mye det står i Koranen om bruttoinntekt og særfradrag og delt foreldrerett og bærekraftig utvikling og solid norskkompetanse og liknende ting man trenger å vite noe om for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Ikke mye, nei.

 

Armbåndsuret står det beleilig lite om i Koranen. Alle fjernkulturelle kan se at et flott armbåndsur er en fin pynteting, så det vil de gjerne ha. Men ingenting kan få dem til å se på klokka og forplikte seg til å følge den, på den ene eller andre måten. Alle som har prøvd å gjøre en avtale med en fjernkulturell veit hva jeg snakker om. De ser på sola, hvis det er sol da, og gjetter friskt, og muligens kommer de en eller annen gang, unntatt for tidlig. Det som derimot står i Koranen, er at en fjernkulturell ikke kan gjøre noen som helst avtale uten å ta forbehold. Jeg stiller der og der "insh´allah" — hvis Gud vil — sier de, for det pålegger Koranen dem. Så da kan du jo være dønn sikker på at grunnen til at han der fjernkulturelle ikke stiller opp for å betale tilbake de femhundre kronene han lånte av deg, var at Gud ikke ville akkurat den dagen.

 

Noe helt annet med Koranen er at den nesten er ubegripelig, selv for de fjernkulturelle. Derfor er det opp til imamene å fortelle folk hva Gud egentlig har ment med det og det. Dersom man har å gjøre med en imam som ikke liker dans og kortspill, så står det mye i Koranen om at folk ikke skal drive med dans og kortspill. Dersom vi har en imam som mener at Manchester United er verdens beste fotballag, lar Koranen seg tyde dithen at alle de andre lagene i den britiske mesterligaen er avgudsdyrkere og hører hjemme i helvete. Salman Rushdie, som det garantert ikke står det døyt om i Koranen, skal vi ikke snakke om en gang.

 

Det er med andre ord ikke så enkelt å være fjernkulturell. Det bør vi ha forståelse for. Men jeg har også tillatt meg å være en smule konstruktiv. Kunne det la seg gjøre, og dette må forstås som et forslag, å utvide Koranen slik at nyere utgaver også innbefatter Hakkespettboka? Det tror jeg ville gjøre kulturmøtene meget enklere.

 

Tyvlånt tekst fra Torgrim Eggen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...