Gå til innhold

Linux på en gammel Bærbar PC


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lest litt rundt på hw.no sitt forum ang hvilken distribusjon jeg kan komme lengst med (dvs. gjøre mest mulig fornuftig arbeid i) på en haugammel bærbar :) Spesifikasjonene på den bærbare er 266Mhz Celeron prosessor, 160 MB RAM og 3 GB harddisk. Selv om dette ikke er mye å skryte over, så tenkte jeg å kunne bruke maskinen kanskje til lett tekstbehandling samt php/html utvikling. Er jeg helt på jorde her og bør finne meg en bedre maskin, eller kan jeg få noe ut av denne saken? Batteriet fungerer faktisk fint, den har lydkort og en hel USB-port :)

 

Er det Debian dere vil anbefale? Er litt usikker på hvordan jeg skal få satt opp noe så avansert som Gentoo, så da er ve debian det beste "nybegynner" alternativet?

 

Håper dere kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, når det gjelder maskinvaren skulle det kunne funke fint, Du kan evt kjøre en annen windowsmanager og få helt grei ytelse for tekstbehandling, surfing og den slags.

 

Både når det gjelder debian og gentoo, så er det ja, men...

 

Debian:

Pro, veldig grei å holde i drift (dersom du har bredbåndstilgang) kjør tre kommandoer med jevne mellomrom og maskinen er kronisk up to date.

Contra: Kan være litt vanskelig i installasjon, men pass på at du får tak i testing- og ikke 'stable' installasjonssytemet (dersom du har bredbånd, den laster ned det meste fra nettet) http://www.debian.org/devel/debian-installer/

 

gentoo, ja du kan få optimalt oppsett for systemet ditt, men det tar vel ca 2 måneder å kompilere alt du trenger...

 

Ubuntu (?) er et debianderivat med samme greie pakkehåndtering, men med etter sigende greiere installering, kanskje det er noe å se på?

 

M.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har lest litt rundt på hw.no sitt forum ang hvilken distribusjon jeg kan komme lengst med (dvs. gjøre mest mulig fornuftig arbeid i) på en haugammel bærbar :) Spesifikasjonene på den bærbare er 266Mhz Celeron prosessor, 160 MB RAM og 3 GB harddisk. Selv om dette ikke er mye å skryte over, så tenkte jeg å kunne bruke maskinen kanskje til lett tekstbehandling samt php/html utvikling. Er jeg helt på jorde her og bør finne meg en bedre maskin, eller kan jeg få noe ut av denne saken? Batteriet fungerer faktisk fint, den har lydkort og en hel USB-port :)

 

Er det Debian dere vil anbefale? Er litt usikker på hvordan jeg skal få satt opp noe så avansert som Gentoo, så da er ve debian det beste "nybegynner" alternativet?

 

Håper dere kan hjelpe meg.

Kjører selv en "gammel" P-II 300mhz 64MB RAM. Den greier alt, fra filmer til OpenOffice. Anbefaler Slackware eller ArchLinux med f.eks Fluxbox.

Lenke til kommentar

Dillo er _kjapp_ på trege maskiner, brukte den selv på en 166Mhz laptop for en stund siden, eneste problemet var at den ikke støttet frames da (noe som kan godt ha forandret seg i ettertid).

 

Linux på den maskinen vil du nok ikke ha noen problemer med. Jeg brukte 166Mhz'en til å kode litt med, brukte slackware og gvim, når jeg ikke bare dreit i X og brukte vim istedet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...