Gå til innhold

Likestilling har tatt av i gal retning,DB artikkel


Anbefalte innlegg

Enig med Dotten. Men minner igjen om at dette visstnok var et PR-stunt fra administrasjonens side... For å trekke folk til Kongsberg, og generelt sett få oppmerksomhet. Ikke for å trekke jenter til ingeniør-fagene...

Det endrer jo ikke det faktum at de ansvarlige diskriminerer, med støtte fra "liketillingsombudet" (merk ")

 

Kan du skaffe dokumentasjon på det, så send det til Dagbladet og se om feministavisen tar tak i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns dette blir litt for dumt, at en jente skal få 25.000 kroner hvis hun velger en utdanning hun egentlig ikke vil ha. Skal "usle" 25000 spenn være lokkemiddelet for en så viktig avgjørelse i livet ditt?

 

Hvis du har lyst til å bli ingeniør, så studér for å bli det, men ikke ta ingeniørstudiet hvis du interriserer deg null for emnet, selv om du skulle fått 25 tusen i premie.

Lenke til kommentar
Syns dette blir litt for dumt, at en jente skal få 25.000 kroner hvis hun velger en utdanning hun egentlig ikke vil ha.

Faktum er at dette ikke vil skje. Jenter vil ikke velge å bli dataingeniør for 25.000 hvis de ikke har interessen...

jeg skal ikke snakke for alle jenter (jeg er ikke jente en gang), men vil vel tro at en 18-åring som ikke har helt klart for seg hva hun vil i livet og skolelei, lett kan falle for fristelesen å studere noe hun ikke liker siden det ga henne en god start økonomisk. Men selvfølgelig, en 25-åring ville aldri ha gjort dette.

Lenke til kommentar
Syns dette blir litt for dumt, at en jente skal få 25.000 kroner hvis hun velger en utdanning hun egentlig ikke vil ha.

Faktum er at dette ikke vil skje. Jenter vil ikke velge å bli dataingeniør for 25.000 hvis de ikke har interessen...

jeg skal ikke snakke for alle jenter (jeg er ikke jente en gang), men vil vel tro at en 18-åring som ikke har helt klart for seg hva hun vil i livet og skolelei, lett kan falle for fristelesen å studere noe hun ikke liker siden det ga henne en god start økonomisk. Men selvfølgelig, en 25-åring ville aldri ha gjort dette.

Jeg skal selvfølgelig heller ikke snakke for alle landets jenter, men jeg er 19 år og ville aldri startet på f.eks veterinærstudiet pga 25.000 kr.

 

Uansett... Jeg prøver bare å få fram at forestillingen om at høyskolen "kjøper" jenter fra kvinnedominerte linjer og over til ingeniørstudiet neppe vil slå til i særlig stor grad.

Jeg tror ærlig talt ikke at en gjennomsnitts jente som ikke er interessert i dataingeniørutdannelsen starter der pga 25.000 kr. Så mye penger er det faktisk ikke. Og husk at pengene (i utgangspunktet) er øremerket materiellkostnader, reiseutgifter, etc.

 

At skolen vil se en økning i antall jenter neste år tviler jeg derimot ikke på... Men tror nok heller at det er jenter de "stjeler" fra andre høyskoler med tilsvarende fagtilbud. Jenter som uansett ville valgt en utdannelse i den retningen.

 

Fortsatt vil jeg understrekke at jeg IKKE støtter ordningen. Tvert imot

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...