Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer bl.a. an på hvor mye penger du har tenkt å bruke. Selv har jeg valgt å bestille med kit-linsen. Selv om den er "plastic fantastic" sies den å være bedre optisk enn tidligere 28-80/28-90 "standard"-zoomer, og da er den grei nok. Hadde jeg vært uten hemninger hadde det nok heller blitt et 16-35 eller 17-40, evt. 17-85 IS i kombinasjon med en 70-200.

Lenke til kommentar

Kjøp den billige kit-linsa. Så kan du heller bytte senere når du kjenner behovet ditt. Jeg anbefaler generelt alle nybegynnere å kjøpe denne linsa. Den er så billig at det ikke er noen grunn til å la være. I motsetning til en del utstyrsparanoide mennesker, så må jeg si at linsa fungerer helt ok. Selvfølgelig yter den ikke kameraet full rettferdighet, men til vanlige utskrifter opp mot A4 så går det helt greit. I tillegg kan det være kjekt å ha en kompakt billig linse liggende senere, selv om du har baggen full av L-glass. (Proff-linsene til Canon.)

 

Sikkert mange som er uenig med meg, men dersom du er misfornøyd og ønsker deg noe bedre, så har ikke bommerten kostet deg allverden. I tillegg så har du en veldig kompakt hverdagslinse å ta med i sekken på skitur, just in case, når du egentlig bare trengte telelinsa. Siden 350D er en kompakt SLR, så er det fint å ha en linse som matcher de gangene størrelse og vekt er avgjørende. Linsa koster deg maks 1000,- i kit. Burde nesten ikke vært lov å ikke kjøpe den, spør du meg.

 

Dersom du vil ha god bildekvalitet for en billig penge så kan du supplere med 50mm f1.8. Men den behøver du ikke kjøpe med en gang.

 

For action-skibilder så vil du vel rimelig fort ha behov for en telelinse. Kjøper du kit-linsa så har du mye større budsjett å gå på når du skal kjøpe en slik.

 

For de fleste handler foto om prioritering. Det er sykt dyrt å kjøpe det "beste" av alt. Det utstyret man bruker mye er det lurt å legge endel ned i, mens det man bruker lite, kan godt være av mer ymse kvalitet. Hvis man ikke er veldig rik da. Dette er jo dette som er så fint med systemkamera. Man kan kjøpe litt etterhvert. Så merker man ikke så lett hvor sinnsykt mye penger man bruker på alt sammen...

Lenke til kommentar
Hei! Jeg skal sannsynligvis kjøpe 350D. Bør jeg velge pakken, eller bør jeg kjøpe bare kamerahuset og investere litt ekstra i en bedre linse? Kanskje litt vanskelig å svare på. For det meste tar jeg naturbilder og skibilder. Takk!

Kjøp med linsen! Den koster nesten ingenting ekstra og har ihvertfall overrasket meg positivt. Synes bildekvaliteten er fullt akseptabel. Har også en Canon 50mm/1.4 (som av mange regnes som et av Canons skarpeste objektiver) og bildekvaliteten på 18-55 er ikke SÅ mye dårligere. Jeg fikk med USM utgaven av 18-55 og den har lynkjapp autofocus. Vet ikke hvordan dette er på utgaven uten USM.

 

Når det gjelder skibilder så spørs det hva slags skibilder du tar. Er det "folk på tur"-bilder så holder sikkert 18-55 mm. Er det mer actionbilder du tar så trenger du sansynligvis en lengere brennvidde. Sigma 18-125 burde være et brukbart alternativ, men jeg har hørt at den har problemer med vignettering (mørke hjørner). Min erfaring med Sigma er at autofocusen er nokså langsom, ihvertfall på de billigere objektivene.

 

Mvh Baard

Lenke til kommentar
Har også en Canon 50mm/1.4 (som av mange regnes som et av Canons skarpeste objektiver) og bildekvaliteten på 18-55 er ikke SÅ mye dårligere. Jeg fikk med USM utgaven av 18-55 og den har lynkjapp autofocus. Vet ikke hvordan dette er på utgaven uten USM.

Dette er også mitt inntrykk fra 50mmf1.8II og 18-55. (Jeg turte bare ikke å si det helt alene fordi jeg er redd for å bli mobbet av alle med godt syn og L-glass...)

 

50mm ER bedre, men ikke så sinnsykt innigrashampen at man ikke kan kose seg en god stund med 18-55. Jeg bruker den på 20D og har ikke noe umiddelbart behov for å oppgradere den. Mye annet jeg skal kjøpe først. (Bl.a. en blitz som er på vei i posten:-)

 

Jeg har 18-55 uten USM. Av billige canon objektiver må jeg si at den har en helt grei fokusmotor. Forholdsvis stille og kjapp. Ikke like rask som USMobjektiver jeg har prøvd, men absolutt brukelig. En full nær-til-fjern søk tar ikke så lang tid. AI servo fungerer også bra sammen med 20D.

 

Du hører 18-55mm når den fokuserer, uten at det er plagsomt. Men nå er ikke jeg en av de sarte sjelene som ligger våken om natta og tenker på speilreturlyden i 20D, heller... (btw, 50mm f1.8II er MYE mer bråkete enn 18-55linsa.) Klart jeg ville hatt USM, om jeg kunne velge (USM var vel egentlig bare tiltenkt det japanske markedet?) men det er virkelig ikke noe must på denne linsa, etter min mening.

 

Nå er det ikke meningen å rose linsa oppi skyene. Det ER en billig linse, den kjennes ut som en billig linse og den har egenskapene til en billig linse. Men den er så billig at den er kjempefin å starte med mens man samler sammen banklån og oppsparte midler til å kjøpe det man trenger(?) og drømmer om. Jeg synes det er bedre å kjøpe denne nå, og så en skikkelig linse senere, enn å kjøpe noe middelmådig 3d-parts greier til tredobbel pris.

 

Ps: Hvis det mot formodning skulle komme en nesevis nikon-eier inn og slenge med leppa: JA, KITLINSA TIL NIKON ER MYE BEDRE!! Synd at ikke Canon kan lage en slik deal til kundene sine. F.eks 17-85 uten IS til sterkt redusert pris. Det hadde vært noe det!

Lenke til kommentar

For min egen del ser jeg ikke at jeg behøver en 50mm. Jeg solgt min (mk 1) i fjor etter å ha eid den siden 1987. Den ble så godt som aldri brukt. På et DSLR med crop factor 1.6 er den "håpløs", med en bildevinkel tilsvarende 80mm. Innendørs kunne man behøve god lysstyrke, men det skulle jo helst vært vidvinkel.

Lenke til kommentar

50mm linsa er ypperlig til portrettbruk takket være crop faktoren på 1.6. På vanlig 35mm format er jo 85mm ofte regnet som den beste brennvidden for portretter.

 

Men alt koker jo ned til hva man pleier fotografere. Hvis man bare fotograferer landskap og bilder av ville dyr vil man gjerne bruke vidvinkel og tele, og da er 50mm lite nyttig. Jeg for min del tipper jeg tar ca halvparten av bildene mine (i vinterhalvåret) med 50mm f1.8. Innendørs uten blitz står den for sikkert 90% av bildene. Hvis ikke bruker jeg 28mmf1.8. Med blitz bruker jeg kit-linsa eller 70-200mm f2.8 (eller 50mm hvis jeg ikke gidder ta den av... ) :-)

Lenke til kommentar
Kit-linsen får man såpass lavt som 5-600kr på enkelte bruktmarked (foto.no, akam.no, qxl, finn). Jeg ville heller kjøpt dette objektivet brukt, og kjøpt et 50mm f1.8 II-objektiv i tillegg.

[iRONI]Ja, det er klart at du bør kjøpe den brukt! Da får du en linse som er testet skikkelig. Det betaler man gladelig ekstra for. Dersom du tar sjangsen så får du linsa i kit til 200,-. (Kilde: Foto & Video 9/3) Det er kanskje litt dyrt for en linse som ikke har L-glass, men men...[/iRONI]

 

Det er da vel mye bedre å kjøpe kit-linsen sammen med kameraet og kjøpe 50mm etterpå? Det er jo derfor de selgese i kit!

 

Nå skal ikke jeg si at man ikke kan finne bare hus enda billigere, slik at linsa i praksis blir dyrere. Men det skal vel mye til at totalen blir mer enn 600,- som linsene ligger på i bruktmarkedet. Nå hadde (har) jeg uansett betalt litt mer for å kjøpe av en ordentlig fotoforretning som man kan ringe til eller besøke enn en data/espresso/dvd/digitalkamera-sjappe med epost som eneste kontakt-punkt. Men det er smak og behag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...