Gå til innhold

bateri lading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik at Lithium-batterier ikke har noen "hukommelse", slik som for eksempel Nickel-Kadium(er det slik det skrives?) batterier har. Og da har det ikke noe å si om man lader opp når batteriet er halvfullt eller om det er helt tomt. Tror jeg har lest det et sted, men er som sagt ikke heeelt sikker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-25 20:57, C. Alshus skrev:

Er det ikke slik at Lithium-batterier ikke har noen "hukommelse", slik som for eksempel Nickel-Kadium(er det slik det skrives?) batterier har. Og da har det ikke noe å si om man lader opp når batteriet er halvfullt eller om det er helt tomt. Tror jeg har lest det et sted, men er som sagt ikke heeelt sikker.



 

spørs om du ikke mener disse 3V Lithium bat. som brukes hvis pc'n er avslått. jeg har en liten 3V-batteri i min (stasjonære) pc, og tar jeg ut den, så resettes klokke og div i biosen.

 

tror han mener selve batteriet i en laptop..

 

det lureste er at man bruker opp batteriet før man lader opp på nytt, ellers kan batteriet "lyve" om hvor mye strøm du har på den.

 

et program er et program, og ikke noe perifer enhet som kan tappe strøm ellers enn vanlige applikasjoner. det er som å skru på fjernlys og full styrke på anlegget i en bil for å tappe bensin. det går bare ikke, hehe.

en ting som bruker mye strøm er lyd, få det på full styrke (uten å sprenge dem) og la den ligge. eller så kan du åpne laptopen og seriekoble en X-watts motor som tapper strømmen. (husk at motorens spenning må være lik X-volt som batteriet)

Lenke til kommentar

Jeg har sett at commpaq har noe software som gjør nettop dette.. og er det ikke mulig og hindre ladning selvom lade lednigen er kobla till.. da ville det jo bare være et program som bruker mye strøm og så setter i gang ladningen når det ikke er mere man trenger..

 

[ Denne Melding var redigert av: Angelou på 2002-06-25 22:14 ]

Lenke til kommentar

har en EVO n600c, der et det en funksjon i bios

som lader ut batteriet helt og lader det opp igjen, en slags vedlikeholdsfunksjon.

 

Ellers så er det jo slik at de fleste pcer skrur ned lysstyrken på skjermen når du kjører på batteri, skru av denne funksjonen slik at det er full styrke på skjermen, da går batteriet litt fortere unna.

 

mvh

geokri

EVO N600C@1200MHZ

512 MB RAM

30GB HDD

32 MB ATI MOBILITY

DVD

Lenke til kommentar

C. Alshus: jeg antar du tenker på Lithium-Ion batteri. Dette er et oppladbart batteri som kan klattlades. På disse finnes det tilnærmet lik ingen hukommelsesefekt som det gjør på nickel-kadmium batterier. Det vanligste batteriet i bærbare i dag er vel netopp lithium-ion batterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...