Gå til innhold

Nytt hovedkort, prosessor, skjermkort


Anbefalte innlegg

Hei. Etter 14 timer med leting etter problemer på lørdag (trodde det var BIOS som var flashet feil), kom jeg frem til at min 4 måneder gamle 3,0GHz Prescott er ødelagt. Jeg kjøpte den brukt, så garanti gjelder ikke. Nå som jeg skulle til å kjøpe ny CPU tenkte jeg at siden jeg likevel skal bygge en HTPC snart, og da må kjøpe nytt hovedkort til den, kan jeg likegreit oppgradere PCen min med en Athlon 64 prosessor og hovedkort med samme sokkel. Og siden nVidia kortet mitt ikke greier å vise noe via DVI på både prosjektoren eller LCD skjermen min, kan jeg også kjøpe nytt skjermkort i samme slengen.

 

På hovedkort, hvilket chipset burde jeg velge? Blir sokket 939 siden det er meste fremtidsrettet. Noen spesielle kort jeg burde styre unna?

 

Spiller ikke mye spill, men er jo alltid gøy å ha muligheten om man kjeder seg veldig. nVidia har jeg som sagt ikke så godt inntrykk av, så det blir ATI. Noen som kan si noe om dette kortet?

 

Hvor mye varme produserer en AMD Athlon 64 3000+? Prescotten jeg hadde før lå ofte oppe i 75'C (ikke boxed-hsf), og det var ikke spesielt gøy.

 

Takk

Endret av iver89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale et nForce 4 basert hovedkort. Utvalget av hovedkort for Socket 939 (og nForce 4) er nå meget stort. Jeg har selv et MSI Neo 4 Platinum med en Athlon 64 3500+ og den ligger på ca 35 grader idle og litt over 40 grader ved full load.

 

Har akkurat bestilt et nytt MSI Neo 4 Platinum hovedkort og en Athlon 64 3000+ CPU for å bygge en maskin nummer 2.

 

Den eneste utfordringen med nForce 4 er evt. støy fra chipset vifte. Det finnes ingen kort med ferdig passiv kjøling av chipset.

 

Selv, så løste jeg det slik:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=386306&hl=

Lenke til kommentar
35-40'C, det er mye bedre! Kan kanskje sette ned spenningen på viften da :D.

 

Hmm, den kjøleløsningen så litt dyr ut. Går ikke med en vanlig Zalman chipsetkjøler til en hundrings da?

Det fungerer fint å sette ned spenningen på chipset viften og da er lydnivået til å leve med. Zalman løsningen kommer fort i konflikt med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...