Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Innstallasjon av windows xp stopper opp!


Anbefalte innlegg

:hmm: Prøver å innstallere windows xp på en bærbar pc omnibook 6000. Pc'en booter med windows xp cd'en i. Laster filene den trenger for å innstallere windows xp, men da blir skjermen svart med en blinkende cursor i venstre hjørne. Installasjone stopper helt opp. Har oppdatert bios, prøvd å kjøre innstallasjon fra harddisk, både med fat32 og NTFS format. Samme skjer her.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor lenge har du venta?

når den "blinkende cursor" kommer så er det fordi installasjonen holder på og starte windows, (eller ihvertfall det stygge blå skjerm windows innstallsjons programmet :thumbup: )

 

Går ut fra alt dette skjer før du får valgt hvilken partisjon osv du skal innstallere på..

Lenke til kommentar

Får opp det blå vinduet hvor det stå innstallere windows. Pc begynner så å kopiere filer som trengs for å innstaller windows xp. Går deretter i svart. Har latt pc'en stå over natten for å se om det kunne skje noe. Ingenting, kun en svart skjerm med en blinkende cursor i venstre hjørne.

Innstallasjone stopper opp før jeg kan velge hvilken partisjon den skal innstalleres på. Også prøvd å kopiere xp cd til hardisken for å kjøre innstallasjonen derifra, samme skjer. :(

Lenke til kommentar

Kan det være at windows trenger tredjeparts driver da?

 

Hvis det er S-ATA disk (eller spesielle ting) det er snakk om så må man ofte trykke F6 ved installasjon og sette inn en diskett med passende driver slik at Windows skjønner hvordan den skal bruke disken.

 

Det med at man skal trykke F6 står mens den laster inn drivere helt i begynnelsen.

 

Jeg aner ikke hvilken maskin du har, så dette er et skudd i blinde. Hvis du kan poste maskinvaren din så kan det hende noen smarte hoder ser hvor feilen er ;)

 

Edit: Ser nå at det er en eldre PC det er snakk om.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Les litt >HER<.

 

Sitat:

FIXED: Issue where the detection for C & D stepping CPU's was incorrect. BIOS was losing option for setting SpeedStep default mode with D-step CPU's. Windows XP will not SpeedStep transition with D-step CPU. C-step may not step to correct speeds.

 

Kan kanskje tyde på at BIOS må oppgraderes for å fjerne et problem med XP?

 

Jeg aner ikke hva det betyr det de skriver men jeg antar at en BIOS-upgrade må på plass før XP installeres. Hvordan du gjør dette, står også på den siden. Drivere og support finner du også der om nødvendig.

 

Legg også merke til i den linken jeg postet, at WinXP ikke står i listen over "Operating systems". Feilen som er fikset gjør kanskje at WinXP kan brukes etter BIOS-flash. Dette gjør du på eget ansvar selvsagt.

 

Og husk, vær 110% sikker på at du laster ned riktig BIOS-fil. Da tenker jeg på korrekt modellnummer osv. Dette MÅ samsvare med den PCen du har.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Lastet ned og oppdatert bios. Har versjon "HP OmniBook 6000 BIOS 1.83". Det skal være den siste. I bios finnes et alternativ for Intel SpeedStep, leste at det kunne være greit å skru av denne, det er prøvd, men med samme resultat.

 

Har også prøvd å innstallere windows 98, men også her stopper det opp etter at scandisk er kjørt, og pc'en skal starte opp innstallasjonen. :thumbdown:

 

Omnibook 6000 spek:

600 MHz Intel Mobile Pentium III-prosessor med SpeedStep-teknologi med 256 kB fireveis settassosiativt nivå 2-cache 1,6 V kjerne, 2,5 V ekstern, lavstrømprosessor 32 kB (16 kB instruksjon, 16 kB data) nivå 1-cache 32-bits PCI-buss. ATI Mobility M1 grafikkakselerator med 8 MB skjerm-RAM, 2x AGP grafikkfunksjon.

6 GB uttakbar harddisk, 1,44 MB diskettstasjonsmodul, 24x CD-ROM. 128 MB RAM 100 MHz RAM-buss

Endret av insxp
Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke at jeg kan hjelpe deg. Nedenfor finner du noen tips basert på vanlig stasjonær PC. Dette er nok ikke like enkelt på en bærbar men jeg tar det med likevel. 3 punkter du kan prøve:

 

1. Å resette BIOS er vel heller ikke så enkelt på en bærbar?

 

2. Å plukke ut deler som er høyst unødvendige er vel heller ikke så enkelt? Det kan være en enhet som lager kvalm. Prøv med kun CPU, GPU, 1 ram-brikke, 1 disk, 1 floppy osv.

 

3. Du greier ikke å hoppe over scandisk da?

 

Det kan jo være at disken du prøver å installere på ikke er helt god og at installasjonen nekter å gå videre pga. scandisk. Dersom du har installert ny hardware i det siste, anbefaler jeg å plukke ut dette i testfasen. Evt. prøve med en annen disk.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Heissan!

 

Hadde samme problem med en maskin som hadde 2 minnebrikker i. Jeg tok ut ene brikka, så funka det fint.

 

Etter installasjonen kunne jeg sette tilbake den andre brikka og uten problem.

 

Kan være verdt et forsøk hvis du har flere minnebrikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...