Gå til innhold

Pc'n forstyrrer TV'n (Feilen er funnet)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, da har du jordfeil!

Eller en nabo kan ha jordfeil. Kan spres mellom naboer på samme linje. Kanskje du kan nappe ut enkelte ledninger i huset ditt, menst du måler? F.eks fryser, vaskemaskin.. Typiske jordfeil-kilder. Mvh JO

han har jo jordfeil da. hvem som forårsaker den blir noe helt annet :D men jordfeil på kursen(e) sine har han uansett :D

Lenke til kommentar

Eg mistenker det for å vere det at PC'n rett og slett bruker så mykje strøm at det forstyrer TV'n. Noken sa jo og at det vart verre når dei kjørte 3D-spel her. Og dei krever vel litt ekstra strøm pda systemet må jobbe meir.

 

Eg og har problemet og trur det er fordi PC'n tar så mykje strøm.

Lenke til kommentar

Problemet er løst, men ikke spør meg hva det var som var den direkte feilen.

Det viste seg at forstyrrelsene varierte når jeg bevegde hånden inni kabinettet, jeg tok dermed løs alle kablene og la dem pent tilbake og koblet til på nytt og da var alt i orden, t.o.m musepekeren som jeg har vært plaget med har beveget seg av seg selv er i orden.

 

Når det gjelder jordingen så koblet jeg ut hovedsikringen og ohmet hver kurs mot jord, men ingen utslag.

Lenke til kommentar
Nå har jeg målt mellom fasene og jord, 143V på den ene og 108V på den andre

Jeg er ingen elektriker. Men dette høres ikke ut som jordingsfeil, heller faseforskyving/skjevbelasting på strømnettet. Det er ikke nødvendigvis feil i ditt hus. Det kan være noen andre som deler strøm fra samme transformatoren. Ring ditt lokale E-Verk for å høre.

Lenke til kommentar

Du vil nok ikke finne jordfeil ved å bruke ohmmeter(multimeter). Ohm-meter bruker noen få millivolt når man måler resistansen. mens megger bruker vanligvis 500V og opp mot 1000V

Du må bruke en megger for å finne jordfeil. Et ohmmeter er for svakt...

 

I dette øyeblikket husker jeg ikke nøyaktig hvor mye spenning det ligger mellom fase og jord...

 

Edit: Sklivefeil

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
I dette øyeblikket husker jeg ikke nøyaktig hvor mye spenning det ligger mellom fase og jord...

 

Halvparten. EDIT: av spenningen mellom fasene.

 

Skal du teste isolasjon bruker du megger, ja. Men når man måler skjev fordeling av spenning mellom fase og jord, har man jordfeil. Du kan godt si at det er noe på nettet som "lekker" spenning til jord, og det er det du måler med voltmeteret.

Når det gjelder jordingen så koblet jeg ut hovedsikringen og ohmet hver kurs mot jord, men ingen utslag.

Navitas87 har selvfølgelig rett. Dessuten måler man vel isolasjon i Mega-ohm, noe som blir litt vanskelig å lese riktig av på et vanlig multimeter.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Problemet er løst, men ikke spør meg hva det var som var den direkte feilen.

Det viste seg at forstyrrelsene varierte når jeg bevegde hånden inni kabinettet, jeg tok dermed løs alle kablene og la dem pent tilbake og koblet til på nytt og da var alt i orden, t.o.m musepekeren som jeg har vært plaget med har beveget seg av seg selv er i orden.

 

Når det gjelder jordingen så koblet jeg ut hovedsikringen og ohmet hver kurs mot jord, men ingen utslag.

Hmm.. i stede for å lage en ny tråd, så ser det ut at de med litt peiling er her fra før så jeg håper jeg finner ut av feilen her. Saken er som følger: Jeg plages også med forstyrrelser på tv-antennen. Dette er bare på 2 av ca 20 kanaler. Fra antennen som kommer inn i huset er det koblet til 4 tv'er og en pc. Pc'n er lengst unna, antall meter kabel, fra det stedet der kabelen kommer i hus. Problemet er på de samme kanalene hos pc'n og den siste tv'n. De andre tv'ene fungerer det som det skal.

 

Jeg har ikke nok peiling til å begynne å lete etter spenningsforskjeller i jord rundt om kring, men det ser ikke ut til at dette er problemet ifølge tidligere poster her i tråden. Jeg har også vært plaget av at muspekeren beveger seg selv (mot venstre), så jeg skal prøve de tips som er gitt ovenfor her. Får satse på at det løser seg som hos trådstarter :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Problemet er løst, men ikke spør meg hva det var som var den direkte feilen.

Det viste seg at forstyrrelsene varierte når jeg bevegde hånden inni kabinettet, jeg tok dermed løs alle kablene og la dem pent tilbake og koblet til på nytt og da var alt i orden, t.o.m musepekeren som jeg har vært plaget med har beveget seg av seg selv er i orden.

 

Når det gjelder jordingen så koblet jeg ut hovedsikringen og ohmet hver kurs mot jord, men ingen utslag.

Jeg mener ikke å virke etterpåklok. Når du "kablet om" inne i din pc ble støyforholdet på TV'en med NRK bedre. Dette høres fornuftig ut. En person nevnte også tidligere i tråden at PSU er ekspert på støye. Selv om PSU har støy-filter på nettet, er ikke dette alltid godt nok :ermm: . Det finnes PSU med bedre (flere) støy filtre. (noen audio-file bruker skille-trafo med ekstra støyfilter (bare søk på google etter jordingsfeil så får du opp noen treff på det!) )

 

Inne i en PC er det store elektriske felt som svinger. Spesielt rundt komponenter som bruker mye effekt og har høy frekvens opstår det elektriske felt som lett kan forplante seg (indusere signaler) i kabler som ligger rundt. Hvis dine forsynings-kabler inne i kabinettet har ligget langs hovedkort/cpu kan spenning/signaler induseres fra de elektriske feltene og siden psu har "dårlig" støy filter på nettet, vil disse induserte signalene forplante seg videre ut i lysnettet ditt. Dermed vil støyen forplante seg videre til din TV's PSU, som igjen vil forstyrrer annen tv elektronikk. :cry:

 

Når det gjelder jord skal jeg ikke utalle meg mer enn at jeg har forhørt meg med elektriker og han sier at å måle spenning mellom fase-jord er ikke er nok. Feil kan komme fra utsiden. På Elektro GK lærte jeg at i sikringsskapet virker jordfeilbryter slik at hvis differansen mellom strøm inn i fase1 og ut av fase2 er større enn 20-30mA slår jordfeil bryteren til.. Mao. jordfeilbryter slår ikke ut ved feil i spenning, men i differanse-strøm. Tenk deg at du forsyner et hus med strøm. Vi vet at for å få en strøm til å gå må vi ha en krets. Hvis vi sender strøm inn på fase1 (fra utsiden av huset) må jo like mye strøm komme tilbake på fase2. Hvis det ikke kommer like mye strøm tilbake, må jo strømmen forsvinne til noe annet, nemlig jord (altså jordfeil). Håper det hjalp litt.

Endret av funkytronics
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...