trondbue Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Skrevet 13. mars 2005 (endret) Ok, men gidder ikke bry meg med tida jeg må kinne da. Prøvde å se i instruksjonsboka, men kan ikke se at de har skreve noen plass hva slags tennplugger den har. Står kanskje i Haynes boka til den da? Har tid imorgen, så får ta å stikke bort på Volvo for å få riktig pære da. Edit: Ikke så god i svensk, men er kanskje Tändstift = tennplugg? Står 3 344 899-4 der.. Sier ikke meg så mye. Tror du de har noen som passer på Biltema, eller må jeg kjøpe disse også hos Volvo? Edit 2: Så i Haynes boka nå. Står Bosch WR 78 der, men ser ikke ut som de har noen som er tilsvarende der. Endret 13. mars 2005 av trondbue
Stig-Arne Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 riktig, tändstift er tennplugg. Siden ikke motoren stod i biltemakatalogen, så har de neppe plugger til 1,7 turbo motoren.
trondbue Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Skrevet 14. mars 2005 Var borte hos Volvo forhandleren idag, og fikk kjøpt denne pæra og 4 Bosch WR7DCX+ tennplugger siden han ikke hadde orginale Volvo. Kosta 360 kroner da.. Snakket med en på delelageret og fikk ogsp tegningene til hvordan jeg skulle få av dørpanelet, men har gjor alt det står at skal gjøres på denne for å få de av. Skal være tre klipps, men er vist bare to hos meg ser det ut til, men hva kan det være som sitter nede ved høyttaleren? Ser etter disse tegningene ut som det skal være løst etter de tre klippsene. Hvordan skal man ta det av etter å ha løsnet disse 3 klippsene? Må jo være ett eller annet som gjør at det sitter.
JonV Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 1. Er du virklig så usikker på det å skru bil, tror jeg at jeg hadde satt det bort eller hørt med en som kan skru. 2. Det sitter en Skrue bak høytallergitteret helt i fremkant av døra, så det må du få ut. 3. baksetet er et rent "helvete" du må presse ned og ut mot forstolene da den sitter i låsehaker i fremkant mot forstolene. 4. Når det gjelder tankarmaturet ditt så er det en som kjent en kjent feil at det er mye rart med de, Det er så å si aldrig samme feil. Det er alt fra kontaktfeil til defekt instrument og tankarmatur. på noen har det og skjedd at "skvalpetanken" har løsnet inne i tanken.
trondbue Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Skrevet 14. mars 2005 1. Er nok litt usikker, men man lærer ikke hvis man ikke prøver. 2. Vet du om det bare er å dra det rett ut eller?
trondbue Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Skrevet 14. mars 2005 Mente høyttalergitteret, vet du hvordan jeg får dette av? Sto ikke noe om at det måtte av eller hvordan jeg skulle få det av i Haynes boka ettersom jeg kunne se. Gikk litt fort når jeg skulle skrive den siste, måtte rekke en buss. Men den tankmåleren får jeg kanskje bare gi opp da hvis det er så vanskelig å få ut baksete og å komme til bak intrumnetene.?
JonV Skrevet 15. mars 2005 Skrevet 15. mars 2005 gitteret er 2 delt men sitter godt og sprekker lett.
trondbue Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Skrevet 15. mars 2005 Men det vil si at det er ikke noen spesiell måte for å få dette av? Ser ikke todelt ut, men er vel det, bare ikke så lett å se. Ser ut til at det har fått seg en trøkk før og er litt bøyd. Er det noen spesiell teknikk for å få det av?
trondbue Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 (endret) Har nå prøvd å bytte den pæren som var gåen bak varmereguleringen. Har fått av alt som skal av, men er litt usikker på hvor mye det er som skal bytte. For når jeg drar ut pæra klarer jeg bare å få med selve pæra, men lurer på om den svarte sokkelen også skal med ut? Sitter nemlig en sånn på den nye jeg kjøpte hos Volvo og vet ikke om pæra kan tas ut av den. Eller har jeg bare fått feil pære? Den gamle pæra når jeg har tatt den ut: Den nye pæra jeg fikk kjøpt hos Volvo: Slik ser det ut etter at jeg har tatt ut pæra. Pæra satt i den svarte firkanta sokkelen: Endret 16. mars 2005 av trondbue
Stig-Arne Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 går egentlig for det samme det.. bare prøv deg fram du.
trondbue Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 Har i grunnen funnet ut at eneste måten å gjøre det på er å få den nye pæra ut av den svarte sokkelen, kommer ikke til å få pæra langt nok inn for å få på dekselet med den svarte som sitter på nå. Men har ikke peiling på hvordan jeg skal få den ut derfra, eller om det i det hele tatt går ann? Men får spør på det lokale verkstede imorgen. Klarte hvist også å brekke dette dekselet som jeg skulle ta av litt, men satser på at det holder fortsatt. Noen som tør tippe på hvor mye et nytt et ville koste i vist ikke? Tenkte jeg skulle prøve å bytte termostaten også imorgen men ser Veldig trangt ut å komme til der nede som jeg skal skru. Ligger diverse slanger og kabler over, men får jo se om jeg kan klare å fjerne noen av disse så det går ann å komme til. Klarer nesten ikke å få ned hånda uten å fjerne noe så.
trondbue Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Skrevet 17. mars 2005 Har fått bytta tennplugger, termostat og den pæra bak varmereguleringen idag. Hadde fått feil type pæra, så var oppe på det lokale verkstede og fikk noen nye. Vet ikke om det hjalp noe å bytte termostaten, men tror motoren ble litt varmere. Er vel ikke varm nok enda etter måleren men. To dette bildet rett etter vifta hadde begynt å gå: Hadde da bare kjørt den varm med å kjøre den litt rundt på tunet. Har ikke lappen enda, så må øvelseskjøre for å få testa den på veien. De gamle tennpluggene så slik ut: Leste i Haynes bok til ei boble jeg har at det de lignet mest på var de som har fått for mye bensin. Er et tørt, svart sottete belegg på de. Tror dere den har fått for mye bensin, og at den fremdeles gjør det da? Er jo innsprøytning og er det noe å stille på der, eller er det best å bare sette den på verksted for det? Driver å rykker litt i motoren når den står på tomgang og når jeg holder gassen inne på jevnt turtall.
trondbue Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Skrevet 25. mars 2005 (endret) Fikk sentrallåsen til å fungere idag. Måtte dra av høyttaleredekselet og skru ut høyttaleren for å få av dørpanelet. Var bare en kontakt inni døra til sentrallåsen som var koblet fra, kobla den til og alle dørene spratt opp Men noen som vet om det bare er fra førerdøren sentrallåsen skal funke, eller om den er koblet fra i passasjerdøren også? Er vel bare bensinmåleren som ikke virker nå da, og har fått et ark med feilsøking av denne fra Volvo. Har dette som kan være galt med den: Ødelagt kretskort Giverens jording. Denne er vist jordet i B- på dynamoen Giveren i tanken. Kommer ikke til denne siden jeg ikke har funnet ut hvordan jeg får opp baksetet Selve instrumentet. Dette kan testes ved å kjøre inn 5V på et tilkoblingspunkt på baksiden av det, men gidder ikke ta av hele rattet og greier for å få gjort det. Takker for hjelpen! Endret 25. mars 2005 av trondbue
trondbue Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Skrevet 28. mars 2005 Gleden med sentrallås ble ganske kortvarig. Allerede dagen etter har venstre bakdør sluttet å henge med, så der virker ikke sentrallåsen. Får sjekke sentralen som vist sitter bak hanskerommet og kanskje ta av dørpanelet på bakdøra for å sjekke om det er dårlig kontakt elle hva det kan være. Fant også ut at det virker som en jordfeil på bensin og temperaturmåler. Begynte å leve sitte eget liv igjen den temperaturmåleren, Komme ikke bare litt inn på skalaen og driver å beveger seg en god del opp og ned mens jeg kjører, og tviler på at dette er fordi temperaturen varierer.
Stig-Arne Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 sjekk kontakten på giveren på motoren til temperaturen. Hadde samme på min bil..
trondbue Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Har prøvd å sjekke denne kontakten, går ut fra du mener den som sitter i nærheten av termostaten. Vet ikke om det hjalp noe, så ikke slik ut. Kom nesten opp der den skal ligge før den sank nedover igjen. Målte på sentrallåsen, og virker som det er selve motoren i bakdøren som ikke virker lenger. Målte på kontakten i bakdøren og fikk 12V akkurat idet jeg låste dørene. Er ingen reaksjon i motoren. Får vel prøve å skaffe en ny en da. Så en brukt en hos en hugger til 200, men var langt herifra det. Noen som har peiling på hvor mye en ny vil koste fra volvo? Eller om jeg like godt kan kjøpe et helt sett fra biltema hvis dette passer sammen med det som er fra volvo?
Stig-Arne Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 1. ny sentrallås motor hos volvo er dyrt 2. kjøp den på huggern du.. 3. ingen vits å skifte til biltema sin, da du må skifte ut hele systemet. 4. på min 440 så virket ikke motoren på v. bakdør en stund.. men plutselig kom den seg, og nå fungerer den fint. Giveren er den som går ut i fra motorblokken på baksiden av motoren (mot torpedoveggen). Der skal det gå en liten ledning i fra den, over på en skjøt.. sjekk den.
Tumbleweed Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Hmm...denne tråden kunne kanskje blitt flytta til Worklogs? ....bare et tips..... T'Weed
trondbue Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Skrevet 30. mars 2005 Hmm...denne tråden kunne kanskje blitt flytta til Worklogs? ....bare et tips..... T'Weed Tenkt på det samme igrunnen, men lurer på om jeg bare skal lage en ny Worklog siden det er litt av vært som ikke er helt som det skal med bilen. 1. ny sentrallås motor hos volvo er dyrt2. kjøp den på huggern du.. 3. ingen vits å skifte til biltema sin, da du må skifte ut hele systemet. 4. på min 440 så virket ikke motoren på v. bakdør en stund.. men plutselig kom den seg, og nå fungerer den fint. Giveren er den som går ut i fra motorblokken på baksiden av motoren (mot torpedoveggen). Der skal det gå en liten ledning i fra den, over på en skjøt.. sjekk den. Skal man kunne se den ledningen når man står over motoren, eller må man krype under den? Fant bare denne kontakten mot torpedoveggen. Vet du hva den ledningen ved termostaten er til da? (Den jeg har satt pil mot) Fant også en svarte kontakt som lå løs ved dynamoen (den svarte med pil til på bildet under), skal denne være tilkoblet noe sted? Noen som vet hva den kan være til? Lurer også på hva den grønne tappen med ledning som står inn i motorblokka ved dynamoen er (den andre pila)?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå